Společnost Pepsi otevřela trochu netradičně hospodářskou výsledkovou sezonu za třetí čtvrtletí, když předběhla americké banky, které tradičně publikují výsledky jako první. Společnost Pepsi reportovala velmi solidní výsledky. Tržby společnosti dosáhly za třetí čtvrtletí 21,97 miliard dolarů oproti odhadovaným 20,83 miliardám. Zisk na jednu (EPS) akcií dosáhl 1,97 dolaru oproti odhadovaným 1,83 dolaru.
Společnost Pepsi se tak vypořádává velmi dobře s rostoucími náklady, inflací i obavami z hospodářské recese. Pepsi ukazuje, že tento druh společnosti má velký potenciál tzv. power pricingu, tedy schopnosti přenést zvýšené náklady na koncového zákazníka. Cenový růst výrobku byl v průměru 17 %. Nárůst se však neprojevil snížením zisku. Lidé začnou šetřit na jídle až v poslední řadě. Společnost tak velmi snadno dosáhne vytyčeného ročního cíle 80 miliard dolarů za rok.
Organický růst nyní představuje 12 % oproti odhadovaným 10 %. Společnost je opravdu velmi dobře nastavená. Nezaměřuje se pouze na známé limonády v čele s Pepsi, ale ve své divizi sdružuje další značky jako Lay’s, Doritos, Gatorade, a Quaker.
Potenciál jižní a střední Ameriky
Při podrobnějším studiu výsledků Pepsi podle regionů nás překvapí silný růst v Mexiku a dokonce dvouciferný růst v Argentině. Celý tento region má velkou šanci, že se stane vítězem současné situace. Tyto ekonomiky jsou zvyklé fungovat s větší inflaci než západní země a to je důvod proč nejsou současnou situací překvapené.
Silný dolar pak nahrává exportním ekonomikám, protože velká část bohatství pochází z exportu nerostného bohatství. Zároveň pak tyto země mohou z vlastních přírodních zdrojů uspokojovat domácí poptávku. Což v případě západní Evropy nehrozí. Výsledky Pepsi nám tak mezi řádky napovídají, že region má opravdu velký potenciál.
Pepsi versus Coca-Cola
Srovnání ceny akcie s Coca-Colou ukazuje, že osudy akcií mají společný průběh. Od začátku roku se pohybují v kladných číslech. Což je nadprůměrný výkon amerických akcií. Index S&P 500 dosahuje v tomto roce záporné výkonnosti 20 %. Investice do nápojářských firem byla dobrá investiční strategie, jak ochránit peníze před inflací. Akcie těchto dvou firem mají obrovskou odolnosti vůči volatilitě.
Obě dvě firmy pravidelně vyplácí dividendu, které za posledních 50 let roste. Těžko bychom hledali na americké burze víc defenzivní tituly. Pro připomenutí Pepsi vyplácí v současnosti čtvrtletní dividendu ve výši 1,15 dolarů, což představuje roční dividendový výnos 2,67 %. Konkurent Coca-Cola vyplácí dividendu 0,44 dolarů za akcie. To představuje roční dividendový výnos 2,9 %. Z tohoto pohledu by se mohlo zdát, že pro milovníky dividend je lepší mít ve svém portfoliu Coca-Colu než Pepsi. Avšak z hlediska potenciálu růstu je na tom lépe Pepsi.
Možné výhody Pepsi
Důvodů je hned několik. Předně, Pepsi má dobře diverzifikovaný příjem. Nápoje tvoří pouze část zisku. Na zisku celé firmy se z 44 % podílí mexický konglomerát Frito-Lay. Coca-Cola má samozřejmě velký náskok v segmentu nápojů, kde ji Pepsi jen těžko dožene. Ale právě větší diverzita se v budoucnu může Pepsi vyplatit. Západní vlády budou potřebovat hodně peněz, aby umořily dluhy z Covidu a z energetické krize. Budou se hledat nové daně a lákavou možností bude zdanit nezdravé limonády. Tento fakt by zásadně mohl zamíchat karty mezi Pepsi a Coca-colou.
Druhou výhodou Pepsi před Coca-Colou je riziko silného dolaru. Pepsi odhaduje, že kurzovní riziko může mít negativní dopad v budoucnosti maximálně na úrovni 2 % z obratu. Konkurenční Coca-Cola již dříve vydala prohlášení, že jí silný dolar škodí. Odhaduje se, že drahý americký dolar by se mohl projevit v poklesu tržeb až o 6 %. Přesná čísla se dozvíme až 25. října, kdy Coca-Cola oznámí výsledky svého hospodaření za třetí čtvrtletí za rok 2022. Je však možné, že americký dolar je nyní na svém vrcholu a může začít oslabovat. To byla pro Coca-Colu velká výhoda.
Vyhlídky do budoucna
Pepsi se i v současné krizi ukázala jako defenzivní titul par excelence. Udržitelnost zisků a vyhlídky na hospodaření pro příští měsíce kontrastují s naší Kofolou. Ta se již rozhodla radikálně omezit investice a nábor nových zaměstnanců z důvodu vysoké ceny cukru a růstu nákladu na energie. Pepsi nic takového zatím netrápí. Vysoká cena energií je hlavně evropský problém.
Pepsi může mít jen dva malé problémy. Prvním je, že cena akcií Pepsi trpí zastavením zpětného odkupu akcií. Není jasné, kdy se firma chce k nákupu svých akcií vrátit. Prozatím o této možnosti neuvažuje. Druhým faktorem zůstávají marže. Ty jsou sice pořád ještě vysoké, ale z dlouhodobého hlediska mají tendenci se snižovat. Inflační tlaky budou působit dál, takže riziko poklesu marží je reálné. I přesto si Pepsi určitě udrží stávající dividendu a snad ji i trochu jí zvýší.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.