Každý den nás politici a centrální bankéři uklidňují, že velké tisknutí peněz nezpůsobí žádné škody a inflaci mají pod kontrolou. Je tomu skutečně tak? Jaký je skutečný růst ceny základních surovin pro výrobu potravin? Pokud Vás zajímá aktuální růst cen základních komodit a následné důsledky, čtěte dále.
Inflace v České republice
Dle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy bude v následující měsících v Česku tak rychlé znehodnocování úspor, na jaké Češi nejsou vůbec zvyklí.
Spotřebitelská inflace se u nás může vyšplhat až na 10 %. Naposledy byla taková inflace v létě roku 1998. Mnoho lidí tak vůbec nemá s takovým tempem růstu cen zkušenost.
Zdražení v hospodách a restauracích
Asociace malých a středních podniků a živnostníků uvádí, že hospody a restaurace po pandemii zdraží až o 20 %. Živnostníci se budou snažit dohnat ztracené tržby. Ti patří k nejhůře zasaženým v důsledku pandemických restrikcí. Majitelé a zaměstnanci provozoven se budou snažit využít euforie natěšených zákazníků a jejich ochoty utrácet více než dříve i z důvodu určité sounáležitosti s podnikateli v gastronomii.
Na druhou stranu Češi si možná zvykli oblíbené pivo konzumovat doma, takže je otázkou, zda budou akceptovat vyšší ceny jen díky otevřeným hospodám.
Česká národní banka
Centrální banka na květnovém zasedání měnovou politiku nezměnila. Základní úroková sazba zůstává na úrovni 0,25 %.
Dle prohlášení guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka porostou úrokové sazby přibližně od poloviny roku 2021.
Pokud by se inflace vyšplhala na již zmiňovaných 10 %, musela by centrální banka rázně zakročit (výrazně zvýšit úrokové sazby). Růst inflace potáhne zejména růst cen pohonných hmot a potravin, na konci roku se přidají další položky.
Průmyslové kovy a zemědělské komodity prudce rostou
Komodity bychom mohli označit jako základní materiál, ze kterého se vše vyrábí. Jejich ceny v poslední době rostou velice rychle. Není to jen pár komodit, jsou to v podstatě všechny.
Hliník (aluminium) je na nejvyšší ceně od poloviny roku 2018.
V tabulce níže vidíte vždy název konkrétní komodity. YTD (year-to-date) znamená, o kolik cena vzrostla od počátku letošního roku, monthly, o kolik cena vyrostla za poslední měsíc.
Jako první s masivním nárůstem ceny o 78 % YTD a 23 % za poslední měsíc je dřevo (lumber). Dřevo se používá především ve stavebnictví. Kvůli tomu budou nemovitosti možná ještě dražší. Na druhém místě je Řepka (Canola).
Cena drtivé většiny komodit vzrostla jen od začátku roku o 10 % a více. Co se hospodářských zvířat týče, cena vepřového masa vzrostla o 58 %, drůbeží o téměř 20 % a hovězí o 12 %.
Pouze guma (rubber), pomerančový džus (orange juice) a kakao (cocoa) jsou lehce v mínusu.
Které faktory způsobují tento obrovský růst cen komodit?
Růst cen komodit představuje noční můru centrálních bankéřů. Je to dáno tím, že Čína výrazně navyšuje importy a v USA, Kanadě a Francii je suché počasí. V Brazílii a Argentině pro změnu zase až moc prší.
Nejdůležitějším faktorem ovšem je dostatek likvidity na trhu. Horký kapitál se přesouvá rychle a ceny komodit letí vzhůru. Ceny potravin tvoří velkou část spotřebního koše zejména v chudších státech.
Co si o současné situaci myslí Michael Burry?
Michael Burry, známý investor, který předpověděl finanční krizi na trzích v roce 2008 a vydělal na tom ohromné peníze, říká, že se máme připravit na inflaci.
Michael očekává, že s tím, jak se otevře ekonomika, objemné tisknutí peněz způsobí vysokou inflaci.
Co bylo řečeno o inflaci na výročním setkání akcionářů Berkshire Hathaway?
Warren Buffett říká, že jeho holding vidí znatelnou inflaci, zvyšuje ceny a lidé to akceptují. Cena oceli, dřeva a paliva, tlak na ceny surovin a jejich nedostatek tohle všechno se potom projeví v celém ekonomickém procesu a nakonec vyšší cenu zaplatí koncový zákazník.
Závěr
I přes veškerá ujištění politiků a centrálních bankéřů, že inflace nebude vyšší než 3 %, může dojít u některých výrobků k mnohem vyššímu růstu cen, protože už nyní cena drtivé většiny komodit vzrostla o 10 % a více.
Inflace tady vždy byla, je a bude. Otázka je, jestli bude nízká nebo znatelně vyšší, což je riziko následujících měsíců.
Ceny komodit, které šly nyní rychle nahoru, nezůstanou vysoko pořád. Je to spíš krátkodobý výkyv směrem vzhůru, časem se pravděpodobně vrátí a situace se uklidní. Jenomže když už obchodníci zboží jednou zdraží, cena většinou už moc neklesne a to se také projeví v inflaci.
Vystudovaný ekonom se zájmem o makroekonomické indikátory a zejména úrokové sazby. Centrální banky prostřednictvím úrokových sazeb provádějí svou měnovou politiku, jejíž hlavním cílem je udržet stabilní míru inflace. A tento problém se v posledních letech snaží vyřešit centrální bankéři po celém světě.
Přemysl je přesvědčen, že výše úrokových sazeb ovlivňuje nejen míru inflace, ale i další ukazatele.
“Hledám a popisuji vzájemnou souvislost či korelaci mezi úrokovými sazbami a ostatními ekonomickými ukazateli. Snažím se čtenáře seznámit s tím, jak moc ovlivňují úrokové sazby každodenní život lidí po celém světě.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.