Management společnosti ovšem přišel s unikátní strategií, jak celou situaci otočit a firmu dostat do zisku, což se jim v roce 2024 opravdu povedlo.
Marže i zisky začaly extrémně růst, proto trh u firmy přecenil valuační násobky na úrovně srovnatelné s velmi perspektivními růstovými společnostmi a cena akcií letěla nezastavitelně vzhůru.
Nabízí akcie Sezzle stále investiční příležitost?
Populární služba, ale monetizace je oříšek?
V posledních letech se forma nákupu věcí pomocí rozložených plateb do několika měsíců velmi zpopularizovala. Tuto možnost začalo nabízet například Airbnb, nebo i Walmart.
Info
Airbnb používá jinou společnost než Sezzle, konkrétně švédskou Klarnu, která by měla mít v následující měsících IPO.
Tito velcí hrací nicméně službu neposkytují sami, ale využívají na to externí partnery jako je Sezzle.
Obchodní model BNPL (buy now pay later) nebyl nijak závratný, protože zprostředkovatelé musely Airbnb nebo Walmartu zaplatit celou sumu najednou, kterou uživatelé platili postupně.
Klasické půjčky mají relativně vysoké úroky, avšak u této služby díky konkurenci, a hlavně její samotné výhodnosti oproti alternativám (půjčka, kreditka, přímý nákup), jsou úroky za “půjčení peněz” uživatelům jen minimální, velmi často i vůbec žádné.
Hlavní příjem fintechů byl poplatek za zprostředkování služby samotným firmám, ale není to nic závratného, vzhledem k nákladům spojeným s celou službou.
Není tedy divu, že uživatelé začali tuto službu hojně využívat, když si mohli půjčovat skoro zadarmo.
Velké firmy tuto službu samy neposkytovaly právě z důvodu, že by jim to snížilo marže.
Info
Na druhou stranu tato služba má pozitivní dopad na prodej zboží a služeb. Možnost BNPL v určitých případech zvýší šanci na provedení nákupu až o 40 %, proto firmy hledají partnery, kteří službu poskytnou.
Pro Sezzle a další podobné fintechy to ze začátku ovšem žádný Svatý Grál ziskovosti nebyl.
Jak už bylo zmíněno, naprostou většinu příjmu fintechů tvořily poplatky od firem využívající službu, nikoli od zákazníků. Velké firmy mají mnohem lepší vyjednávací pozici než spotřebitelé, proto mohly tlačit na nízké ceny.
Stávalo se, že pokud fintech nenabídl opravdu výhodné podmínky, tak konkrétní firma nabízela u “check-outu” BNPL služby i konkurenčních fintechů.
Z tohoto důvodu bylo mnoho investorů a expertů k fungování takového obchodního modelu velmi skeptických.
Dlouho jim i finanční výsledky těchto firem dávaly za pravdu, mnoho z nich mělo ztráty ve výši několika desítek procent celkových tržeb. Bylo běžné, že na každý utržený dolar, připadala ztráta 30 až 70 centů.
Mistrovský tah Sezzle
Management společnosti dlouho přemýšlel, jak by mohl monetizovat svoje stálé uživatele, protože pochopil, že u firem se vyšší poplatky díky konkurenčním tlakům vyjednat nedají.
Na druhou stranu ale dokázal s firmami domluvit slevy na určité produkty jen pro uživatele Sezzlu, což bylo výhodné pro obě strany.
Na stránky firem přišli díky Sezzle noví zákazníci a Sezzle mohl nabídnout svým uživatelům věrnostní program, kde uživatelé mohou získat právě různé slevy.
Sezzle tyto možnosti odemkl pouze uživatelům, kteří si platí předplatné za 10 USD nebo 17 USD měsíčně.
Lidé zbožňují odměny a sbírání bodů za nákupy, proto stálí uživatelé začali platformu používat ještě častěji. Mezi povedené nápady Sezzlu patří i rozdávání bodů za včasné splácení, díky tomu se razantně snížil počet plateb v prodlení.
Dále Sezzle zavedl program, kdy evidenci skóre za včasné placení posílá bankám, které mohou lidem na základě toho navýšit kreditní skóre a poskytnout jim tak lepší úvěrové podmínky.
Tato služba je využívána primárně v USA a pro mnoho lidí s horším kreditním skóre je to jedna z mála možností, jak si ho zlepšit.
Info
Ještě na začátku roku 2023 si určitou formu prémia předplácelo jen kolem 100 000 uživatelů. Ke konci Q3 2024 to bylo již více než 500 000 uživatelů.
Ve třetím čtvrtletí společnost vykázala tržby 70 milionů USD, z čehož zhruba polovina byla právě z předplatných a tato část tržeb rostla meziročně skoro o 180 %.
Tyto tržby mají mnohem větší marži než tržby z poplatků od firem. Sezzle to sice nikde neuvádí, ale je to logické a potvrzuje to i meziroční nárůst ziskovosti z 0 na 15 milionů USD.
Firma tedy objevila neskutečnou strategii, jak dosáhnout skvělých výsledků i v tak konkurenčním, a na první pohled neperspektivním, odvětví.
Udrží firma impresivní finanční čísla i v budoucnu?
Celkový BNPL trh by měl růst v letošním i v následujícím roce zhruba o 20 %. Sezzle růst trhu výrazně překonává a očekává navýšení tržeb o neuvěřitelných 50 % pro rok 2024 a 33 % pro rok 2025.
Výhled na letošní rok navýšil v každé čtvrtletní prezentaci, což značí opravdu obrovské momentum byznysu.
Zisk roste vskutku astronomicky, v roce 2024 má vyletět o více než 800 % a v roce 2025 má růst o dalších 27 %.
Důležité je sledovat hlavně zisk očištěný o jednorázové položky (fialová barva), který roste každé čtvrtletí, primárně kvůli vyššímu počtu aktivních předplatitelů.
Z hlediska P/E poměru se společnost obchoduje za 43,86 bodu. Více relevantní pro ohodnocení bude ale odhad P/E na základě aktuálních výsledků.
Info
Pokud by společnost dokázala dále vykazovat zisk 18 milionů USD kvartálně, roční zisk by byl 72 milionů USD a potenciální P/E by tak bylo zhruba na úrovni 30 bodů.
Vzhledem k růstu to vypadá stále relativně dobře, i když se akcie za poslední rok zhodnotily již téměř 40násobně.
Sezzle užívá přes 3 miliony uživatelů, zhruba jen 17 % z nich má předplatné, což dává značný prostor pro růst.
Hlavní důraz firma klade na zvýšení počtu předplatitelů, protože prodej předplatných je mnohem ziskovější zdroj tržeb než poplatky za transakce.
Bude se to zdát jen těžko uvěřitelné, ale pokud se firmě bude stále dařit navyšovat počet předplatných, mohou její akcie i po 40násobném zhodnocení nadále letět vzhůru.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.