Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Svět čelí nedostatku lithia pro baterie elektromobilů – Co na to cena tohoto drahého kovu?

Publikováno
Svět čelí nedostatku lithia pro baterie elektromobilů – Co na to cena tohoto drahého kovu?
Zdroj: depositphotos.com

Po lithiu je horká poptávka kvůli rychle rostoucí výrobě elektromobilů, které využívají lithium-iontové baterie, ale v celosvětovém měřítku je nabídka tohoto kovu nedostatečná a západní země se předhánějí v tom, aby zprovoznily nové doly a konkurovaly tak Číně.

Srbská vláda ve čtvrtek 20. 1. zrušila licence pro velký projekt těžby lithia, který vlastní anglo-australský těžař Rio Tinto, což podle odborníků z odvětví pravděpodobně prodlouží nedostatek produkce tohoto drahého kovu až do poloviny desetiletí!

Srbsko zablokovalo plány na výstavbu největšího evropského dolu na lithium v reakci na dramatický odpor místních obyvatel proti projektu, který měl ambice alespoň částečně neutěšenou poptávku po lithiu saturovat.

Pojďme se v krátkosti podívat na několik klíčových faktů o hlavních dolech a producentech lithia. Co bude mít největší vliv na vývoj ceny tohoto drahého kovu v blízké budoucnosti?

Zdroj: tradingeconomics.com
Vývoj ceny uhličitanu lithného za posledních 5 let – z 5,2 tuny uhličitanu lze vyrobit tunu čistého lithia. (cena za tunu uhličitanu lithného v čínských jüanech)
Vývoj ceny uhličitanu lithného za posledních 5 let v čínských jüanech

Kde jsou rozmístěni největší globální producenti?

Lithium se v současné době těží v klasických hlubinných či povrchových dolech (v horninách) nebo v solankách (solná jezera). Největším světovým dodavatelem je Austrálie, kde se lithium těží z horniny. Argentina, Chile a Čína ho produkují hlavně ze solných jezer.

Poznámka

Čisté lithium se vyrábí z vytěženého uhličitanu lithného, přičemž k výrobě jedné tuny lithia je třeba přibližně 5,2 tuny uhličitanu standardizované technické a chemické kvality.

Podle australského ministerstva průmyslu se v prosinci předpokládalo, že celková světová produkce lithia měřená jako ekvivalent vytěženého uhličitanu lithného bude v roce 2021 činit 485 000 tun, v roce 2022 vzroste na 615 000 tun a v roce 2023 na 821 000 tun.

Analytici Credit Suisse jsou konzervativnější a předpokládají produkci v roce 2022 ve výši 588 000 tun a v roce 2023 ve výši 736 000 tun. Rovněž předpovídají, že poptávka předstihne růst nabídky, přičemž v roce 2022 bude poptávka činit 689 000 tun, o rok později 902 000 tun, mezi lety 2020 a 2025 očekávají dokonce ztrojnásobení poptávky po tomto drahém kovu. Z toho přibližně dvě třetiny pro baterie do elektrických vozidel. Kde se nacházejí doly, které zajišťují globální nabídku lithia?

Největší světové doly uhličitanu lithného:

  • Greenbushes v západní Austrálii: Současná výrobní kapacita 1,34 milionu tun uhličitanu lithného chemické a technické kvality ročně.
  • Pilgangoora v západní Austrálii: Očekává, že do června 2022 vyrobí 400 000-450 000 tun uhličitanu.
  • Mt Cattlin v západní Austrálii: Pravděpodobně v roce 2021 vyrobí 230 000 tun chemické sloučeniny určené k výrobě čistého lithia.
  • Salar de Atacama a Antofagasta v Chile: Produkující 110 000 tun uhličitanu lithného ročně.
  • Mibra a Minas Gerais v Brazílii: Produkující 90 000 tun uhličitanu ročně.
  • Důl Chaerhan Lake Mine, Qinghai v Číně: S výrobní kapacitou 10 000 tun uhličitanu lithného ročně.
  • Důl Yajiang Cuola v Číně: Vyrábějící 10 000 tun ročně.

Ceny lithia lámou rekordy

Ceny lithia se v uplynulém roce vyšplhaly na rekordní úroveň díky silné poptávce čínských výrobců baterií. Z největších globálních dolů na lithium přitom Čína vlastní pouze dva, které mají řádově nižší produkční kapacitu než australské doly.

Čínské ceny lithia sledované společností Asian Metal minulé pondělí vzrostly na nový rekord, protože data ukázala, že v prosinci došlo k 35% meziměsíčnímu nárůstu registrací elektrických vozidel. Podle Čínského centra pro automobilové technologie a výzkum bylo během měsíce zaregistrováno téměř 400 000 elektrických vozidel, přičemž Tesla prodala přibližně 18 % z těchto vozidel.

Údaje o prodejích jsou nejnovějším důkazem toho, že revoluce v oblasti elektromobilů nyní přichází v plné síle, což podpořilo prudký růst akcií výrobců elektromobilů i akcií těžebních společností. O tom, jak se nyní těžařům lithia daří, svědčí společnost Ganfeng Lithium Co, která v listopadu podepsala dlouhodobou smlouvu o dodávkách lithia se společností Tesla. Ta uvedla, že její zisky za rok 2021 vzrostou až o 437 %, k čemuž přispěje rychlý rozvoj odvětví elektrických vozidel.

Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.

Díky tomu, že ceny lithia překonávají předchozí rekordy, však roste riziko, že by inflace surovin mohla brzy způsobit zpomalení v tomto rozvíjejícím se odvětví. Agentura Bloomberg předpovídá, že ceny baterií letos vzrostou o 2 %, což může posunout okamžik, kdy elektromobily dosáhnou nákladové parity s běžnými automobily až na rok 2026, tedy o dva roky později, než předpovídala dříve.

A navzdory vysokým ziskům, které se těžařům nabízejí, jsou mnozí analytici přesvědčeni, že trh s lithiem se v příštích letech dostane do hlubšího deficitu. Producenti se snaží přivést k životu nové projekty, aby zdánlivě nekonečnou poptávku výrobců baterií uspokojili, jak je ale vidět na příkladu z úvodu, zejména v Evropě nebudou jejich snahy bezproblémové.

Líbil se vám tento článek?
4
0

Autor

O investování a finanční trhy se zajímám od roku 2013. Krátce na to jsem se spálil jako aktivní day trader. Zaplacené „školné“ se mi však celkem vyplatilo. Vrhnul jsem se do studia a od roku 2017 dlouhodobě investuji, přičemž v rámci své strategie kombinuji pasivní a aktivní investiční přístup s výhradním zaměřením na akciové trhy.
Inspirací mi jsou především Warren Buffett a jeho učitel Benjamin Graham, z českých investorů pak Daniel Gladiš. Nabyté vědomosti se snažím předávat čtenářům, přičemž se nejraději věnuji textům o investičních strategiích, psychologii obchodování a analýzám jednotlivých akcií.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎