Po lithiu je horká poptávka kvůli rychle rostoucí výrobě elektromobilů, které využívají lithium-iontové baterie, ale v celosvětovém měřítku je nabídka tohoto kovu nedostatečná a západní země se předhánějí v tom, aby zprovoznily nové doly a konkurovaly tak Číně.
Srbská vláda ve čtvrtek 20. 1. zrušila licence pro velký projekt těžby lithia, který vlastní anglo-australský těžař Rio Tinto, což podle odborníků z odvětví pravděpodobně prodlouží nedostatek produkce tohoto drahého kovu až do poloviny desetiletí!
Srbsko zablokovalo plány na výstavbu největšího evropského dolu na lithium v reakci na dramatický odpor místních obyvatel proti projektu, který měl ambice alespoň částečně neutěšenou poptávku po lithiu saturovat.
Pojďme se v krátkosti podívat na několik klíčových faktů o hlavních dolech a producentech lithia. Co bude mít největší vliv na vývoj ceny tohoto drahého kovu v blízké budoucnosti?
Kde jsou rozmístěni největší globální producenti?
Lithium se v současné době těží v klasických hlubinných či povrchových dolech (v horninách) nebo v solankách (solná jezera). Největším světovým dodavatelem je Austrálie, kde se lithium těží z horniny. Argentina, Chile a Čína ho produkují hlavně ze solných jezer.
Poznámka
Čisté lithium se vyrábí z vytěženého uhličitanu lithného, přičemž k výrobě jedné tuny lithia je třeba přibližně 5,2 tuny uhličitanu standardizované technické a chemické kvality.
Podle australského ministerstva průmyslu se v prosinci předpokládalo, že celková světová produkce lithia měřená jako ekvivalent vytěženého uhličitanu lithného bude v roce 2021 činit 485 000 tun, v roce 2022 vzroste na 615 000 tun a v roce 2023 na 821 000 tun.
Analytici Credit Suisse jsou konzervativnější a předpokládají produkci v roce 2022 ve výši 588 000 tun a v roce 2023 ve výši 736 000 tun. Rovněž předpovídají, že poptávka předstihne růst nabídky, přičemž v roce 2022 bude poptávka činit 689 000 tun, o rok později 902 000 tun, mezi lety 2020 a 2025 očekávají dokonce ztrojnásobení poptávky po tomto drahém kovu. Z toho přibližně dvě třetiny pro baterie do elektrických vozidel. Kde se nacházejí doly, které zajišťují globální nabídku lithia?
Největší světové doly uhličitanu lithného:
Greenbushes v západní Austrálii: Současná výrobní kapacita 1,34 milionu tun uhličitanu lithného chemické a technické kvality ročně.
Pilgangoora v západní Austrálii: Očekává, že do června 2022 vyrobí 400 000-450 000 tun uhličitanu.
Mt Cattlin v západní Austrálii: Pravděpodobně v roce 2021 vyrobí 230 000 tun chemické sloučeniny určené k výrobě čistého lithia.
Salar de Atacama a Antofagasta v Chile: Produkující 110 000 tun uhličitanu lithného ročně.
Mibra a Minas Gerais v Brazílii: Produkující 90 000 tun uhličitanu ročně.
Důl Chaerhan Lake Mine, Qinghai v Číně: S výrobní kapacitou 10 000 tun uhličitanu lithného ročně.
Důl Yajiang Cuola v Číně: Vyrábějící 10 000 tun ročně.
Ceny lithia se v uplynulém roce vyšplhaly na rekordní úroveň díky silné poptávce čínských výrobců baterií. Z největších globálních dolů na lithium přitom Čína vlastní pouze dva, které mají řádově nižší produkční kapacitu než australské doly.
Čínské ceny lithia sledované společností Asian Metal minulé pondělí vzrostly na nový rekord, protože data ukázala, že v prosinci došlo k 35% meziměsíčnímu nárůstu registrací elektrických vozidel. Podle Čínského centra pro automobilové technologie a výzkum bylo během měsíce zaregistrováno téměř 400 000 elektrických vozidel, přičemž Tesla prodala přibližně 18 % z těchto vozidel.
Údaje o prodejích jsou nejnovějším důkazem toho, že revoluce v oblasti elektromobilů nyní přichází v plné síle, což podpořilo prudký růst akcií výrobců elektromobilů i akcií těžebních společností. O tom, jak se nyní těžařům lithia daří, svědčí společnost Ganfeng Lithium Co, která v listopadu podepsala dlouhodobou smlouvu o dodávkách lithia se společností Tesla. Ta uvedla, že její zisky za rok 2021 vzrostou až o 437 %, k čemuž přispěje rychlý rozvoj odvětví elektrických vozidel.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Díky tomu, že ceny lithia překonávají předchozí rekordy, však roste riziko, že by inflace surovin mohla brzy způsobit zpomalení v tomto rozvíjejícím se odvětví. Agentura Bloomberg předpovídá, že ceny baterií letos vzrostou o 2 %, což může posunout okamžik, kdy elektromobily dosáhnou nákladové parity s běžnými automobily až na rok 2026, tedy o dva roky později, než předpovídala dříve.
A navzdory vysokým ziskům, které se těžařům nabízejí, jsou mnozí analytici přesvědčeni, že trh s lithiem se v příštích letech dostane do hlubšího deficitu. Producenti se snaží přivést k životu nové projekty, aby zdánlivě nekonečnou poptávku výrobců baterií uspokojili, jak je ale vidět na příkladu z úvodu, zejména v Evropě nebudou jejich snahy bezproblémové.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.