Své hospodaření za třetí čtvrtletí 2022 zveřejnila automobilka Renault. Automobilový průmysl je ovlivněn hned několika negativními podněty současně. Prvním je nedostatek a výpadky v zásobování polovodičových součástek. Renault odhaduje, že díky nedostatku polovodičů se snížila jeho produkce nových vozů o 300 000 aut v roce 2022.
Dalším problém nebo přesněji výzvou je přechod od spalovacích motorů k elektrickým. To klade na klasické výrobce nemalé technické a investiční nároky. Jak si vede na tomto poli Renault? A v neposlední řadě byl Renault jednou z firem, která byla zasažena sankcemi proti Rusku. Renault v květnu 2022 odstoupil svůj podíl v Renault Russe městu Moskvě a svůj podíl v továrním komplexu Avtozaz Institutu vývoje automobilového průmyslu.
Hospodářské výsledky dopadly nadmíru dobře. Obrat společnosti Renault dosáhl 9,8 miliard euro. Jedná se o silný 20% růst, který je způsobem hlavně zvýšením cen.
Avšak současné zvýšení cen se neprojevilo poklesem poptávky. Současné výsledky jsou nejenom dobré, ale Renault se může pochlubit plným objednávkovým listem na další měsíce. Podle vedení Renaultu je nyní již prodána celková kapacita výroby na 3,5 měsíce. Marže podniku se pohybovaly nad 5 %. Dobré hospodářské výsledky pomohly firmě získat navíc 1,5 miliardy euro do své pokladny.
Renaultu se ještě zcela nedaří dostat na obrat z předcovidové doby, kdy firma dosahovala tržeb přesahující 11 miliard eur. I tak se akcím Renaultu daří v kontextu těžkého roku 2022. Akcie od začátku roku přidaly 1%. To je velmi dobrý výkon, když většina světových indexů je v roční ztrátě okolo 20 %. V sektoru automobilového průmyslu si akcie Renaultu vedou výtečně. Jeho konkurenti na burze ztrácejí: Volkswagen -26 %, Mercedes – 15 %, BMW – 12 %, Ford – 43 %, Hyundai – 20 %.
Odchod z Ruska
Výsledky hospodaření byly již bez čísel z ruské divize. Společnost se tak musela vyrovnat s poklesem tržeb o 867 milionů euro. Celkové ztráty na převod ruské výroby do rukou Ruska stálo Renault 2,3 miliardy euro. Tato ztráta však byla účetně započítána již ve druhém čtvrtletí 2022.
Zajímavostí je, že Renault nezveřejnil cenu za kterou společnost odstoupil a podmínky celého odkupu. Ruská strana se chlubila, že celý převod byl uskutečněn za symbolický jeden rubl. Avšak Renault má možnost se k podnikání v Rusku vrátit, jakmile skončí sankce proti Rusku. Vzhledem k současnému vývoji konfliktu na Ukrajině, však není moc pravděpodobné, že by Renault se do Ruska rychle vrátil.
Elektromobilismus na vzestupu
Při bližším čtení výsledků zjistíme, že firmě Renault stoupl počet aut prodaných fyzickým osobám na 70 %, oproti 64 % z minulého čtvrtletí. Právě prodej fyzickým osobám značně zvýšil marže Renaultu. Za úspěchem stojí rozvoj elektrických a hybridních aut a to především v segmentu C a modelu SUV Arkana. Podíl elektromobilů a hybridů neustále roste. Nyní se elektroauta podílí 12 % na celkové produkci aut a 38 % tvoří tzv. E-tech auta, tedy hybridy.
Tento podíl by měl ještě stoupnout, protože francouzský prezident Macron, chce zavést tzv. ekologický bonus. Tento bonus by spočíval v příspěvku mezi 6 000 až 7 000 eury na nákup nového elektroauta. Díky tomuto bonusu by se měla elektroauta stát dostupnější pro všechny. Bonus by se měl aplikovat pouze pro elektroauta do ceny 47 000 eur. Francie zůstává pro Renault trhem číslo jedna. Ekologický bonus francouzské automobilce, kde 15 % akcií patří francouzskému státu, tak značně pomůže dál ve vývoji nových elektroaut.
Výhled do budoucnosti
I v roce 2023 musíme počítat s problémy s dodávkami polovodičů. Velkou výhodou Renaultu je, že jako poslední z velkých automobilových výrobců vyrábí levná auta díky své značce Dacia. Model Sandero a SUV Duster patří k Evropě k velmi oblíbeným. Prodeje táhne především sedmimístný Jogger, který se prodává mnohem lépe než se čekalo. Automobilka plánuje dodat na trh přes 65 000 kusů tohoto modelu. Právě značka Dacia je trumf v rukách Renaultu. Pokud Evropa přijde do recese, lidé se budou snažit ušetřit na nákupu nového vozu a budou hledat levnější varianty.
Dalším možný přilepšením bude narovnání vztahu mezi Renaultem a Nissanem. Tyto dvě automobilky vlastní vzájemně podíl, přičemž Renault nyní vlastní 43 % akcií Nissanu. Vedení Renaultu chce, aby se podíl vyrovnal a každá automobilka vlastnila 15 %. Renault by se tak mohl zbavit akcií Nissanu a tím získat další hotovost pro svůj vlastní rozvoj.
Chcete neustále vědět, co se děje na trzích?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru, který vám budeme jednou týdně posílat. Z něj se dozvíte to nejdůležitější, co se za poslední týden na finančních trzích stalo a neuteče vám nic podstatného. Chcete-li odebírat náš pravidelný newsletter a mít všechny důležité informace ve své emailové schránce, připojte se vyplněním formuláře níže.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.