Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Premium Zisk klame, ale hotovost nelže. Proč je tento ukazatel mnohem důležitější než P/E poměr?

P/FCF – metrika, kterou mnozí přehlížejí, ale právě ona může stát za vaším investičním úspěchem. Proč zavedené firmy mají tento ukazatel nízký a růstové hvězdy v něm často zaostávají?

Ing. Patrik Kudláček
Jméno Příjmení
Popisek autora
Informace o autorovi článku
Ověřeno
Zisk klame, ale hotovost nelže. Proč je tento ukazatel mnohem důležitější než P/E poměr?

Valuace firem je jedním z nejdůležitějších pilířů investování. Většina investorů začíná s klasickým ukazatelem P/E (Price to Earnings), tedy poměrem ceny akcie k čistému zisku na akcii.

P/E ukazatel má ale své limity, někde samotný čistý zisk nevypovídá dostatečně o skutečné návratnosti pro akcionáře.

Zde nastupuje ukazatel Price to Free Cash Flow (P/FCF). Tento poměr vychází z volného peněžního toku, tedy hotovosti, kterou je firma schopna vygenerovat po zaplacení provozních nákladů a kapitálových investic (capex).

Jednoduše řečeno: zatímco zisk může být do značné míry “účetní konstrukt”, volné cash flow je skutečná hotovost, se kterou může firma dále nakládat – ať už ji použije na dividendy, buybacky, akvizice, nebo snížení dluhu.

Co když tedy zisk není tím nejlepším měřítkem úspěchu firmy?

Hodně firem se chlubí nízkým P/E, ale reálně nedokáže přinést investorům žádnou hodnotu. Zjistěte proč tomu tak je.

Proč jsou úspěšné podniky právě ty, které dokážou z každého vydělaného dolaru vytvořit volné cash flow, jenž se pak promění v dividendy, buybacky nebo akvizice?

P/FCF stručně:
  • P/FCF ukazuje skutečnou hotovost dostupnou pro akcionáře, zatímco P/E pracuje jen s účetním ziskem.
  • Stabilní firmy s konkurenční výhodou a nízkým capex bývají atraktivní právě podle P/FCF.
  • U růstových firem může být P/FCF zavádějící, protože často investují více než vydělají.
  • Tento ukazatel je proto nejcennější u vyspělých společností s předvídatelnými cash flow.

Obsah článku o ukazateli Price to Free Cash Flow

Zatím jste si přečetli pouze 16 % článku. Chcete-li si přečíst zbývajících 84 % článku, staňte se Premium členem!

Co se v tomto článku dozvíte?

  • Proč může být P/FCF spolehlivější ukazatel než klasické P/E
  • Kdy tuto metriku používat a kdy může být zavádějící
  • Příklady firem, kde P/FCF dává největší smysl
Předplatné může být zrušeno kdykoliv
Finex Premium
Líbil se vám tento článek?
0
0

Autoři

Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.

Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.

Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.

Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.

Přečíst více

Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.

O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.

Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií

„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat