Obchodování zpráv na forexu může být velice ziskové, protože během několika minut může vzniknout pohyb v rozsahu několik desítek pipů, který za normálních okolností vzniká několik hodin nebo dní. Tradeři se proto snaží tyto situace vyhledávat.
Obchodování zpráv je ale zároveň velice obtížné. Důvodem je to, že při obchodování zpráv dochází k vysoké volatilitě a zejména v prvních minutách po zveřejnění zprávy vznikají prudké pohyby. Běžný retailový trader nemá možnost, jak tyto pohyby předvídat natož ovlivnit. Dá se na obchodování zpráv tedy vydělávat? Podívejme se na tento problém podrobnějí v tomto článku.
Problémů s obchodováním zpráv je několik. Především může dojít k tomu, že očekávaný výsledek zprávy již bude v ceně započítán. Pak může nastat situace, že cena se začne pohybovat opačně, než jak zpráva naznačuje.
Dalším problémem je to, že kromě oficiálního konsensu analytiků existují také neoficiální data nebo předpovědi, ke kterým se bohužel běžný obchodník nedostane.
Navíc často může dojít k tomu, že význam nebo důležitost zpráv na pohyb ceny se může v různých obdobích lišit. V jednom měsíci tak může dojít k tomu, že trh reaguje na data o zaměstnanosti, v dalším měsíci tato zpráva ale může být méně důležitá, protože budou rozhodovat úrokové sazby atd.
Pro obchodování zpráv je dobré si uvědomit, že efekt zprávy nějakou dobu přetrvává a určuje cenu. Podle studie od Martina D. D. Evanse a Richarda K. Lyonse, může trh absorbovat zprávy několik hodin až několik dní od data publikované zprávy.
Ukazuje se, že očekávaná reakce na zprávu probíhá v prvních dvou dnech po zveřejnění, ale nejsou výjimky, kdy se dopad projevuje více než 4 dny poté, kde je ještě možno pozorovat dopad na order flow nákupních a prodejních objednávek.
Vliv zpráv tedy je komplexní. V takovém komplexním prostředí je pak dobré si data roztřídit a zaměřit pozornost na to nejpodstatnější.
Začneme událostmi, které je dobré pro obchodování zpráv sledovat.
Detailní rozbor jednotlivých ukazatelů by byl mimo rozsah článku. Podrobně se ale s ohledem na význam jeho dopadu na pohyb měn zmíníme o tzv. NFP reportu.
Co je NFP report a proč je důležitý?
NFP je klíčový ukazatel o stavu zaměstnanosti v americké ekonomice, který standardně vyvolává na měnových párech s americkým dolarem vysokou volatilitu.
Report ukazuje celkový počet nových míst mimo sektor zemědělství, státní sektor a neziskový sektor.
Vyšší NFP je dobré pro americkou ekonomiku, protože více pracovních míst znamená, že spotřebitelé mají více peněz na spotřebu, což stimuluje růst. Údaj nad 200 000 nových míst je pro dolar obvykle velice stimulující a lze čekat posilování.
Pokud je NFP v souladu s očekáváními, tak reakce může být smíšená. Pak tradeři sledují další složky, kterými jsou například data o nezaměstnanosti.
Pokud data NFP ukazují, že se vytvořilo méně míst než se očekávalo, nebo že je nárůst nižší než 100 000 nových pracovních míst, pak může dojít k oslabování dolaru ve prospěch ostatních měn.
Na které měnové páry se pro obchodování zpráv zaměřit?
Pokud se zaměřujete na obchodování majors měnových párů, tak výhoda je, že v podstatě téměř každý týden dojde k prezentaci nějaké důležité zprávy, která danou měnu ovlivní. Toto představuje dostatek příležitostí.
Hlavní měny, které by proto tradeři měli sledovat jsou tyto:
1. Americký dolar (USD)
2. Euro (EUR)
3. Britská libra (GBP)
4. Japonský jen (JPY)
5. Švýcarský frank (CHF)
6. Kanadský dolar (CAD)
7. Australský dolar (AUD)
8. Novozélandský dolar (NZD)
Z těchto měn pak jsou odvozeny nejvíce obchodované a nejvíce likvidní forex měnové páry.
Vysoká likvidita hlavních měnových párů pak znamená nízké spready. A nízké spready jsou pro krátkodobé obchodování zpráv velice zásadní.
Příklady těchto párů jsou tyto:
EUR/USD
USD/JPY
AUD/USD
GBP/USD
USD/CAD
USD/CHF
NZD/USD
Pro pohyb těchto měnových párů je samozřejmě důležité sledovat zprávy daných zemí. A protože ale zároveň je americký dolar protistranou u každého uvedeného páru, pak samozřejmě největší pozornost by měla být věnována ekonomickým zprávám v USA, které mají na pohyb měn největší vliv.
Další výhoda je, že k těmto párům je nejvíce dostupných informací. Tradeři mohou kromě běžně dostupných dat využít také data o sentimentu, která ukazují umístěné objednávky ostatních traderů.
Jak obchodovat zprávy?
Existuje několik způsobů, jak k obchodování zpráv přistoupit. Někdo zprávy rád scalpuje a během pár minut obchodování ukončí po zisku 10 pipů. Jiný si počká na to, až zpráva přivede cenu páru rychle k určité úrovni, kde vstoupí do delšího obchodu, který může trvat několik hodin nebo dní.
Bohužel nelze říci, že některý způsob je univerzální a bude fungovat vždy. Nakonec platí, že si každý trader bude muset najít tu svoji metodu.
Principy obchodování zpráv
První předpoklad je, že sledujete kalendář zpráv, takže víte, kdy přesně bude daná konkrétní zpráva uveřejněna. Mnoho brokerů má kalendář zpráv zabudovaný v obchodní platformě. Alternativou k tomu je možné sledovat zprávy na webových serverech, například www.investing.com.
Když víte, kdy bude zpráva zveřejněna, pak je potřeba čekat na moment zveřejnění zprávy.
Nikdy byste neměli udělat tu chybu, že se rozhodnete zprávu obchodovat tak, že do obchodu vstoupíte těsně před jejím zveřejněním.
V případě, že cena půjde proti vaší pozici, tak díky skluzu, který při zveřejnění zpráv může vzniknout, dojde k tomu, že váš příkaz stop loss bude proveden na mnohem horší ceně než čekáte.
To znamená i to, že byste před zprávou neměli mít otevřené čekající příkazy typu sell stop nebo buy stop, které se používají při breakout strategiích. Skluz a prudký pohyb ceny během krátkého času totiž i zde často způsobí, že vaše příkazy budou realizovány za mnohem horší cenu než tu, kterou jste si do příkazu zadali.
Poznámka
TIP: Vždy je potřeba počkat na to, až bude zpráva prezentována a teprve poté byste měli zvážit obchody.
Další z principů je, že před významnou zprávou často dojde ke konsolidaci. Tato konsolidace se může tvořit několik hodin nebo někdy i dní, kdy se cena pohybuje v úzkém pásmu. Obchodování v úzkém pásmu, kdy se vytratil trend, ale často vede ke ztrátovým obchodům. Významný pohyb ceny určitým směrem se rozjede až po zprávě.
Významná zpráva často způsobí break (průraz) nebo odraz od konsolidace.
Příklad takové konsolidace máme na obrázku č. 1, kde je měnový pár EUR/AUD na 30 minutovém časovém rámci.
Dne 2. 3. 2021 byla v Austrálii v 4:30 evropského času vyhlášena data o úrokových sazbách. Předtím probíhala konsolidace, která v tomto případě trvala přibližně 11 hodin (zelený obdélník).
V okamžiku zveřejnění zprávy, kdy centrální banka oznámila to, že sazby zůstanou beze změny, trh reagoval silným posílením australského dolaru, což se na páru EUR/UAD projevilo poklesem ceny. Po otevření evropské seance pak došlo k breaku vytvořené konsolidace ve směru hlavního trendu, který naznačovaly klouzavé průměry EMA 50 (oranžová linie) a SMA 100 (modrá linie).
Tento příklad je tedy ukázkou breaku konsolidace, ke kterému došlo v rámci intradenního obchodování.
Divoké pohyby na minutových grafech
Na obrázku č. 2 máme měnový pár EUR/USD na 1minutovém grafu. Dne 11. 3. 2021 v 13:45 byla zveřejněna zpráva o sazbách. Cena klesla o přibližně 20 pipů. Pak prosákla neoficiální zpráva o tom, že evropská ekonomika se vyvíjí v podstatě příznivě a proto euro posílilo. To bylo ve 14:13. Ve 14:30 začala tisková konference evropské centrální banky.
Když se na tyto pohyby podíváte, tak během půlhodiny cena prudce oscilovala a rozpětí tohoto pohybu bylo přibližně 40 pipů.
Možná si řeknete, že zde by bylo jednoduché obchodovat odrazy od supportu, který jsme vyznačili zelenou barvou. Od jeho vzniku po zveřejnění zprávy zde cena reagovala ještě 3x. Pokud byste tento set up zkusili, měli byste 3×10 pipů během několika minut.
Problém zde ale je zejména psychologická bariéra, která by vás nutila k impulsivním obchodům. A pokud začne trader obchodovat impulsivně, vznikne stres, který vede zaručeně k chybám a ztrátám.
Další problém je, že cena reaguje u každé zprávy jinak. Ne vždy se na minutových grafech vytvoří silná hladina supportu nebo rezistence, u které dojde během krátké chvíle k reakcím.
Podívejte se na další ukázku.
Dne 5. 3. 2021 byla v USA reportována data o nezaměstnanosti tzv. NFP. Tato data byla velice pozitivní, když v měsíci únoru bylo vytvořeno 379 000 nových pracovních míst, což bylo mnohem více, než očekávání analytiků, která byla 182 000 pracovních míst.
První reakce hned po zveřejnění zprávy byla logická a dolar posílil a dostal se k ceně těsně pod 1.1900. Lze čekat, že pod takto kulatým číslem byly objednávky těch traderů, kteří sem umístili svoje stop losy.
Pak ale iracionálně proti výsledku zprávy dolar začal oslabovat a na euru se dostal k hladině 1.1950. Takový pohyb není možné předvídat. Předvídatelnou je pak až reakce na hladině 1.1950, kde je resistence u které je možné čekat odraz ceny. K této reakci došlo až po přibližně 60 minutách od zveřejnění zprávy.
Závěr k těmto dvěma ukázkám:
Obě ukázky na minutových grafech nabídly naprosto rozdílné reakce, které mohou být i v rozporu s logikou zveřejněné zprávy. Z toho vyplývá, že je mimořádně obtížné odhadnout, kam se cena v prvních minutách po zveřejnění zprávy pohne.
Sledování pohybů svíček na minutových grafech, které mohou být 20 a více pipů, mohou vyvolávat impulzivní reakce. Trader se tak snadno ocitne uprostřed emoční bouře, kde ho může přepadnout stres. Obchodování v takovém stavu pak je cestou ke ztrátě.
Obchodování zpráv s využitím vyšších časových rámců
Podívejme se na tyto dvě ukázky ještě jednou, tentokrát na časovém rámci 30 minut. Jako první máme ukázku z dat NFP ze dne 5. 3. 2021 na EUR/USD. Průměry jsou EMA 50 (oranžová) a SMA 100 (modrá) linie.
Je vidět, že cena sice krátkodobě divoce a v podstatě iracionálně fluktuovala, ale v horizontu dalších přibližně 40 hodin pokračovala v poklesu, tak jak naznačují klouzavé průměry, ale také v souladu s výsledkem prezentované zprávy, která byla velice pozitivní.
Na další ukázce máme EUR/USD v momentě, kdy 11. 3. 2021 došlo k rozhodnutí o úrokových sazbách.
Zde je vidět, že cena sice po zveřejnění zprávy klesala téměř 3 hodiny, pak ale se projevilo to, že měnový pár se pohyboval v uptrendu podle grafu na 30 minutém rámci.
Jak může při obchodování zpráv pomoci sentiment?
V našem článku o sentimentu jsme uvedli možnost sledování objednávek ostatních traderů u brokera OANDA. Sice se jedná pouze o zlomek trhu, ale ukazuje se, že většina retailových traderů dělá podobné věci a umísťuje objednávky na podobné úrovně. Proto se vyplatí tyto hladiny sledovat.
Na obrázku máme ukázku objednávek k páru EUR/USD v době, kdy 11. 3. 2021 došlo k rozhodování o úrokových sazbách.
V ukázce nám sentiment ukazuje, že vyšší objem objednávek (v obrázku jsou objednávky uvedeny v levém okně) byl umístěn kolem cenové hladiny 1.20. Z grafu v obrázku č. 5 pak vyplývá, že cena v průběhu několika dalších hodin k této úrovni došla.
Když si tyto poznatky shrneme, tak si můžeme zapamatovat:
Vyšší časový rámec často naznačuje další směr pohybu v horizontu dalších několika hodin po uveřejnění zprávy.
Pokud budete pro obchodování zpráv sledovat vyšší časové rámce, je proto dobré si ujasnit jaký je aktuální trend pohybu ceny a hledat vstupy pouze ve směru tohoto trendu.
Přesto, že klouzavé průměry EMA 50 a SMA 100 mohou na 30minutových grafech ukázat, kam se cena bude pohybovat po zveřejnění zprávy v horizontu jednoho nebo dvou dní, tak jsou samozřejmě případy, kdy tato metoda bohužel nezafunguje.
Sledování sentimentu čekajících objednávek může při obchodování zpráv zvýšit celkovou úspěšnost.
Obchodování zpráv sice nabízí vysoké zhodnocení, ale jak jste z ukázek mohli vidět, není to pro slabé povahy. Často totiž dochází k prudkým iracionálním pohybům a to zejména v prvních minutách po zveřejnění zprávy. V takových okamžicích je velice snadné udělat chybu a nechat se ovlivnit impulzivními reakcemi.
Kdo ale dokáže k obchodování zpráv přistupovat chladnokrevně s vlastní vyzkoušenou a logickou obchodní metodou, pak může na obchodování zpráv generovat konzistentní zisky.
Velice podstatné ale přitom je nepodlehnout vlastní chamtivosti. Dobré je proto nejprve trh nechat zpracovat dopad zveřejněné informace. Teprve pak je možné uvažovat o vstupu do obchodu ve směru hlavního trendu.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.