Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Nová vlna v satelitním odvětví: Do kterých akcií investovat? Které společnosti zaniknou?

Satelitní průmysl se mění a starší společnosti jako ViaSat a Iridium jsou na pokraji krachu. Noví konkurenti – zejména Starlink a AST SpaceMobile - přebírají vedení a tradiční hráči nestíhají inovovat.

Nová vlna v satelitním odvětví: Do kterých akcií investovat? Které společnosti zaniknou?
Zdroj: flickr.com

Odvětví satelitní komunikace je již dlouho sužováno vysokými náklady a tvrdou konkurencí, ale nyní starší satelitní společnosti čelí nebývalému tlaku. Hrozí, že je novější, technicky zdatní konkurenti zastíní svými moderními konstelacemi a lepšími technologiemi.

Mnoho veteránů v odvětví má potíže udržet krok s tempem inovací, což je vystavuje finančním problémům a potenciálnímu bankrotu.

Starší poskytovatelé satelitních služeb, jako jsou ViaSat, SiriusXM a Iridium, zaznamenali v roce 2024 propad svých akcií, zatímco Starlink společnosti SpaceX a AST SpaceMobile prosperují.

S rostoucí konkurencí vyvstává otázka: Mohou tito starší hráči přežít, nebo je předstihne skupina nových konkurentů?

Vývoj ceny akcií ViaSat, SiriusXM a Iridium od začátku roku

Aktuální cena
Změna
ViaSat / VSAT
Načítání
Načítání
Načítání
Sirius XM / SIRI
Načítání
Načítání
Načítání
Iridium Communications / IRDM
Načítání
Načítání
Načítání

Historie rozmachů, krachů a bankrotů: Známý vzorec se vrací

Odvětví satelitní komunikace bylo vždy tvrdým byznysem. Nejde jen o miliardy potřebné na vypuštění a údržbu satelitů ve vesmíru, které tíží společnosti, ale také o tvrdou konkurenci, kvůli níž je velmi těžko dosažitelná ziskovost.

Před dvěma desetiletími se satelitní společnosti jako Iridium a Globalstar ocitly v úpadku jako oběti vlastní logistické a finanční zátěže.

Přestože mnohé z těchto společností přežily díky reorganizaci, problémy nezmizely. Ve skutečnosti jich opět přibývá. Tři velké bankroty satelitních společností v roce 2020 rozezněly alarmující zvony a nyní opět začínají investoři projevovat obavy, že by zadlužené a zastaralé satelitní firmy mohly čelit další vlně bankrotů nebo fúzí.

Vzhledem k tomu, že akcie ViaSat, SiriusXM a Iridium letos klesly o 60 %, 58 % a 27 %, je zřejmé, že odvětví pociťuje tlak.

Info

Tyto společnosti bojují o udržení ziskovosti, protože se na trhu se objevují nové společnosti, jako je Starlink, které nabízejí pokročilejší satelitní technologie za zlomek ceny.

Nová konkurence: Jak Starlink narušuje odvětví?

Jeden z největších narušení satelitního průmyslu přichází od nováčků, jako je Starlink společnosti SpaceX, který rychle získal podíl na trhu díky své inovativní satelitní konstelaci.

Levnější a technologicky vyspělejší satelity Starlink se rychle osvědčily, zejména na trzích s vysokou poptávkou, jako je Wi-Fi za letu, kde kdysi měli navrch starší poskytovatelé satelitních služeb.

Schopnost Starlinku poskytovat rychlejší a spolehlivější internetové služby tak způsobila odliv vysoce hodnotných zakázek od společností ViaSat a EchoStar, což dále oslabilo jejich pozici.

Dokonce i technologičtí giganti jako Amazon a Meta oznámili plány na vypuštění vlastních satelitních konstelací, což hrozí vynesením tisíců moderních satelitů na oběžnou dráhu.

Tito noví hráči, kteří disponují obrovskými zdroji, mají potenciál dále oslabit tržní podíl starších poskytovatelů satelitních služeb.

Info

S rostoucí konkurencí může být pro starší společnosti stále obtížnější konkurovat technologickým firmám, které mají jak finanční prostředky, tak technologické znalosti k vybudování modernějších a efektivnějších sítí.

Ke konkurenčnímu prostředí se přidává AST SpaceMobile, která uzavřela partnerství se společnostmi AT&T a Verizon za účelem poskytování služeb satelitního internetu.

Na rozdíl od mnoha svých kolegů zaznamenala AST SpaceMobile v letošním roce nárůst akcií o více než 1000 % a to zejména díky těmto významným partnerstvím.

Zatímco se širší odvětví satelitní komunikace se potýká s problémy, AST SpaceMobile se tomuto trendu vymyká a je jedním z mála úspěšných subjektů v odvětví.

Vývoj ceny akcií AST SpaceMobile od začátku roku

Načítání
Načítání
Kupte si akcie ASTSW Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Budoucnost starších poskytovatelů: Mohou dohnat ztrátu?

Pro starší satelitní společnosti je výzva jasná: musí modernizovat své satelitní sítě, aby zůstaly konkurenceschopné. Budování déletrvajících a technologicky vyspělých konstelací však vyžaduje obrovské investicea mnohé z těchto společností jsou již zatíženy miliardami dolarů dluhů.

Například ViaSat nedávno prodala síť DISH Network za pouhý 1 dolar v zoufalé snaze zbavit se dluhů a stabilizovat svou rozvahu. Ale ani taková drastická opatření nemusí stačit.

Info

Starší poskytovatelé stojí před náročným úkolem. Konkurovat nováčkům, jako je Starlink, vyžaduje nejen špičkovou technologii, ale také finanční flexibilitu – což mnohé z těchto společností nemají.

Budoucnost těchto starších hráčů je nejistá. I když mají infrastrukturu a zkušenosti, aby mohli pokračovat v činnosti, hrozí, že je předstihnou společnosti, které mohou stavět a vypouštět satelity rychleji a levněji.

Pokud nenajdou způsob, jak inovovat a snížit náklady, může se na obzoru objevit další kolo bankrotů a konsolidací.

Slovo závěrem: Hvězdná konkurence v satelitním průmyslu

Odvětví satelitní komunikace bylo vždy rizikovou a výnosnou sázkou, ale vzestup nových konkurentů tlačí veterány v průmyslu do kouta. Starší firmy se s problémy snaží udržet ziskovost v oboru, kterému stále více dominují technologické společnosti s hlubšími kapsami a pokročilejšími technologiemi.

Přestože starší poskytovatelé stále hrají svou roli, zejména na úzce vymezených trzích a v oblasti služeb, širší odvětví směřuje k rychlejším, levnějším a škálovatelnějším řešením.

Otázkou je, zda se tyto zavedené společnosti dokážou přizpůsobit dostatečně rychle, aby přežily – nebo zda zůstanou pozadu, protože trh ovládnou novější, dynamičtější hráči.

Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:

Favorit redakce

Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
  • Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
  • Možnost nákupu frakčních práv a ETF
Nevýhody
  • Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
  • Danění českých dividend 35% sazbou
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.

Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!

Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.

Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.

Líbil se vám tento článek?
1
0

Autor

Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.

O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.

Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií

„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Při investování je váš kapitál vystaven riziku a může se vám vrátit méně, než jste investovali. Minulá výkonnost nezaručuje budoucí výsledky.
U 64 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.