Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Jak se ubránit konzumnímu způsobu života a vytvořit si lepší budoucnost?

Lze si opravdu koupit štěstí, nebo jsme se jen chytili do pasti konzumu? Zjistěte, jakou roli hrají sociální média, finanční gramotnost a uvědomělé utrácení.

Veronika Kubalová
Jméno Příjmení
Popisek autora
Informace o autorovi článku
Ověřeno
Jak se ubránit konzumnímu způsobu života a vytvořit si lepší budoucnost?

Štěstí si za peníze nekoupíš, zpívá Richard Müller, ale peníze otevírají dveře k mnoha věcem.

Děti se těší na kapesné, dospělí na výplatu – vše s vidinou radosti z nakupování.

Západní ekonomiky nabízejí stabilitu, vzdělání a příležitosti k růstu. Díky tomu mají lidé vyšší vzdělání, zajištěnou práci a vyšší příjmy.

A také kvůli tomu utrácejí stále více, často však za zbytečnosti. Skutečně ale potřebují vše, co si kupují?

Před koronavirovou krizí dominovala nadměrná spotřeba, blahobyt bez finančních rezerv, a mnohdy honba za prestiží pod vlivem sociálních sítí.

Ať chceme nebo ne, ty podporují materialismus, potřebu předvádět se a často vedou k životu na dluh.

Konzumní společnost nás obklopuje, ale co to vlastně znamená? Je to dočasný trend, nebo trvalá součást života?

Dá se konzumu vůbec ubránit? A co můžete udělat s penězi, když je neutratíte? Odpovědi najdete v našem článku.

Základy konzumní společnosti

  • Konzumerismus je nadměrná spotřeba zboží a služeb jako kulturní hodnota a měřítko úspěchu.
  • Konzumní společnost vznikla ve druhé polovině 20. století, v Česku výrazně narostla po roce 1989.
  • Obrana proti konzumerismu zahrnuje přemýšlení o potřebách, omezení elektroniky, recyklaci, finanční vzdělávání a investice do sebe.

Obsah článku

Co je konzum a konzumní způsob života?

Konzumu se nelze zcela vyhnout – je to spotřeba statků a služeb nezbytná k životu. Potřebujeme jíst, oblékat se a dopravit se do práce.

Kdyby se vyrábělo jen to, co stačí k pohodlnému životu, mnoho lidí by ztratilo práci.

Problém tedy není samotná spotřeba, ale její nadměrnost.

“Tento týden jsem si koupila patery boty. Pořídila jsem si kabelku, protože ji nosí moje oblíbená celebrita. Koupil jsem si novou herní konzoli, protože ta stará nezvládá novou hru. Nikdy bych nenosil oblečení z druhé ruky.”

Vidíte se v těchto větách? Pak možná patříte ke konzumní společnosti.

Konzumní společnost je taková, ve které se nadměrná spotřeba materiálních věcí stala kulturní normou a ukazatelem úspěchu.

Historie konzumní společnosti

Konzumní společnost se do dnešní podoby začala přetvářet přibližně ve druhé polovině 20. století.

V České republice se znatelně rozšířila po roce 1989.

Většinová společnost si mohla dovolit kupovat zboží, které ještě před pár lety bylo považováno za luxusní.

Info

Kvalita výrobků začala postupně klesat. Věci se nepořizovaly na celý život, přestaly se opravovat a nové rychle nahrazovalo staré.

Lidé téměř přestali řešit své potřeby svépomocí, ať už v rámci rodiny nebo sousedů, a nakupování se stalo “jediným” způsobem uspokojení potřeb.

Tento trend přerostl do dnešní doby, kdy někteří mění počítače nebo mobilní telefon jedenkrát za rok.

Z módy se stalo rychloobrátkové zboží. Některé věci zkrátka zastarají dřív, než jim skončí záruční doba.

Moc konzumu – Nenechte se ovlivňovat

Konzum je všude kolem nás. Klíčem jeho úspěchu je manipulace lidské mysli.

Jinými slovy existují nástroje, které v našem mozku vytvoří pocit nedostatku, který musí být odstraněn.

Proto si výrobek nakonec koupíte. Jakými nástroji můžeme být nejvíc ovlivněni?

Média

Média jsou nejen důležitým zdrojem informací, ale také skvělým prostředkem pro reklamu.

Někteří lidé řeknou, že reklamy nesledují, nečtou a že je nijak neovlivňují.

Kampaně cílí na lidské podvědomí a vždy vám nějaká část uvízne v paměti.

Pak už jen stačí vidět souseda, jak seká trávník s novou sekačkou a je zaděláno na impulzivní nákup.

Varování

Média mají vliv na naše názory i rozhodování. Podsouvají nám do podvědomí, jak bychom měli vypadat a co bychom měli používat a jak bychom měli “správně” žít.

Sociální sítě

influence
Influenceři mají moc nás ovlivňovat

Facebook, Instagram, Tik Tok nebo Youtube patří do speciální kategorie médií, které ovlivňují naše nákupní chování.

Díky moderním technologiím je můžeme mít při ruce doslova na každém kroku.

Navíc zde mnoho uživatelů dobrovolně sdílí soukromé informace včetně fotografií, a proto je daleko snažíš zacílit reklamu na konkrétního člověka.

Velký vliv na nás mají také influenceři, kteří propagují různé výrobky a vytvářejí iluzi dokonalosti, které bychom měli dosahovat.

Informační zátěž a stres

Informace jsou všude kolem nás a je jich opravdu hodně. Lidský mozek není schopen takovou nálož informací zpracovat.

Vzhledem k téměř neomezeným možnostem najednou nevíme, pro jakou nabídku se racionálně rozhodnout.

Často pak rozhodnutí nejsou naše, ale podléháme tlaku okolí a rozhodujeme se špatně.

Tyto situace nám způsobují stres, který může v extrémních případech vést až k syndromu vyhoření.

Jak se můžeme konzumu bránit?

Je vůbec možné z kolotoče konzumu a neřízeného utrácení vystoupit?

Ano, ale není to jednoduché a bez vědomého přičinění to nepůjde. Přinášíme vám pár typů, které můžete snadno aplikovat do praxe.

Zastavte se

Pokud máte pocit, že jste obětí konzumní společnosti, zastavte se a přemýšlejte. Prvním krokem je uvědomění.

Opravdu potřebujete každý rok nový telefon nebo ten starý ještě rok vydrží?

Máte plné skříně oblečení, ale stejně ho nenosíte?

Pokud si s odstupem uvědomíte důvody nákupů, možná zjistíte, že utrácíte peníze za věci, které jsou zbytečné, které nepotřebujete a v konečném důsledku vám nepřináší žádnou radost.

Vypněte své elektronické přístroje

Tuto větu slýcháte pravděpodobně jen v letadle.

Toto jednoduché pravidlo je však vhodné aplikovat i doma. Skončili jste s prací?

Vypněte notebook a běžte se věnovat dětem, vyrazte s partnerem na procházku, věnujte se svému koníčku nebo si místo brouzdání po internetu popovídejte s někým blízkým.

Rodina je to nejcennější, co člověk má.

Recyklujte

Máte doma oblečení, které už nenosíte? Pošlete ho dál.

V dnešní době existuje mnoho inzertních stránek nebo aplikací, kde můžete nabídnout ostatním lidem to, co už nenosíte.

Nejenže si uděláte místo ve skříni, ale navíc uděláte někomu radost.

Toto se netýká jen oblečení. Stejným způsobem můžete vyřadit nádobí, elektroniku, prakticky cokoliv, co vám doma nepřináší užitek.

Finanční vzdělávání

Nejlepší obranou proti konzumu je finanční vzdělání. Pokud budete mít otevřenou mysl, získáte úplně nový pohled na svět.

Naučíte se, jak pracovat s penězi, jak řídit své příjmy a výdaje, nebo jak nechat peníze pracovat pro vás. Zajistíte si lepší budoucnost, zvýšíte si sebevědomí a získáte více jistoty v životě.

Investujte

Pokud se vám podaří částečně vymanit z konzumní společnosti, pravděpodobně vám budou každý měsíc přebývat v peněžence nějaké peníze.

Co tedy s nimi, když je neutratíte? Investujte do své budoucnosti! Není nutné hned vkládat ušetřené peníze do finančních produktů.

Investovat můžete i do sebe. Nejlepší investice je do vlastního vzdělání.

Ať už se jedná o vzdělání finanční, profesní nebo v rámci vašeho koníčku pamatujte, že investujete do něčeho, co vás posune dál.

Ušetřené peníze si také můžete schovat na horší časy – ideálně někam, kde vám je nezlikviduje inflace.

Mnoho lidí nemá finanční rezervu a jsou 100% závislí na své práci.

Posílejte si peníze třeba na stavební spoření a vytvořte si základ pro nákup nemovitosti. Spořte si na důchod.

Dejte svým dětem finanční základ do života. Zhodnoťte své peníze prostřednictvím investic.

Pár slov závěrem

Vymanit se z konzumu není možné. Vždy bude potřeba nakupovat potraviny, jezdit do práce, mít nástroje pro výkon své práce i si občas udělat radost.

TIP

Uspokojování potřeb je zcela přirozená záležitost a nemůžeme ji jen tak odbourat. Můžeme však ovlivnit, jak velká naše spotřeba bude.

Důležité je, abychom se vyhnuli nadměrné konzumaci (konzumu) a nakupování produktů a služeb, které nepotřebujeme a možná je ani nechceme.

Nejlepší obranou proti nadměrnému konzumu je uvědomění a finanční vzdělání.

Díky němu si uvědomíte, jaká je hodnota peněz, co je pasivní příjem, nebo jak mohou peníze pracovat pro vás.

Utrácení za spotřební zboží nevede k dlouhodobému a udržitelnému spokojenému životu.

Finančním vzděláváním budete šetřit nejen svou peněženku, ale i naši planetu.

Budete se také cítit svobodnější, protože díky jasně nastaveným prioritám nebudete mít tendence podléhat tlaku okolí.

Další zdroje informací

Líbil se vám tento článek?
16
1

Autor

Ahoj, jmenuji se Michaela Benkovičová a pro Finex pracuji jako externí redaktorka. Připravuji pro Vás články z investičního i podnikatelského světa.

Zájem o finance se ve mě zrodil zřejmě v okamžiku, kdy jsem dostala své první “spořící prasátko” (takže dááááávno). Od té doby jsem tak nějak tušila, že toto “prasátko” nemůže být jediná cesta k finanční nezávislosti.

Vysoká škola ekonomická byla jasnou volbu a nastupovala jsem tam s velikým očekáváním. Po 5ti letech jsem školu úspěšně dokončila a přesto, že jsem získala spoustu znalostí, mi nikdo nebyl schopen odpovědět na otázku “kde a do čeho investujete vy a jak to mám udělat já?”.

Tak jsem se vzdělávala dál a už teď vím, že tato cesta nikdy neskončí. Mojí obrovskou vášní jsou nemovitosti, ale investuji i do akcií a kryptoměn. Jsem velkou zastánkyní finanční gramotnosti a práce na dálku.

Mým cílem je dosáhnout finanční a časové svobody a pomoci ostatním lidem zorientovat se ve financích, případně je inspirovat k tomu, aby se o své finance starali lépe. Mimo práce pro Finex, se starám o finance českého start-upu a několika SVJ.

Přečíst více

Veronika se více než pět let specializuje na analýzu bankovního sektoru a finančních produktů, přičemž na základě toho připravuje podrobné recenze bank a jejich portfolia. Její výzkum v oblasti financí je základem pro její práci na portálu Finex, kde se zaměřuje na poskytování aktuálních a srozumitelných informací, a zvyšování finanční gramotnosti.

Tuto osvětu považuje za klíčovou pro lepší budoucnost jednotlivců i společnosti, a věří, že finanční vzdělání je základem pro finanční nezávislost. Jejím cílem je přispívat k podpoře zájmu o peníze a investice, nabízet čerstvé perspektivy a pomoci čtenářům lépe se orientovat v komplexních finančních tématech.

“Nejlepší investicí je ta do vlastního vzdělání. A právě finanční gramotnost je klíčem k finanční nezávislosti.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.