Dividendy jsou vynikajícím způsobem, který přináší pasivní příjem bez nutnosti akcie prodat. To samozřejmě platí pouze za předpokladu, že jste investovali do akcií kvalitních firem.
Abyste se při výběru dividendových titulů nespálili, připravili jsme přehled chyb, kterých byste se při výběru dividendových akcií měli vyvarovat.
Některé společnosti nabízí čas od času opravdu mimořádně vysoké dividendy. Dividendový výnos, například 10 %, může být velice lákavý. Je to koneckonců více, než je průměrný výnos celého akciového trhu v dlouhodobém měřítku.
Poznámka
Vysoký dividendový výnos ale může u nezkušených investorů způsobit to, že dojde k určitému zaslepení, takže investor nezjišťuje další podstatné informace, to vyvolává značné investiční riziko.
Pak může nastat situace, že sice firma vyplatila 10% dividendu, ale hodnota samotné akcie pod vlivem špatné finanční situace klesne o 20 %.
Proto platí, že nikdy nekupujte akcie jenom proto, že nabízí vysoký dividendový výnos. Seznamte se s finanční situací firmy. Zjistěte, zda je vysoký dividendový výnos výsledkem nízké ceny akcie nebo vysokých dividend anebo obojího.
Malá nebo žádná dividenda kvalitní firmy je snad vždy mnohem lepší než vysoká dividenda mizerné firmy.
2. Snížení dividend nemusí být vždy špatnou zprávou
Investoři se většinou snaží hledat dividendy, které kontinuálně rostou. Ovšem ani opačný případ, kdy dojde ke snížení dividendy, nemusí být špatným znamením.
K tomu uvedeme jeden konkrétní příklad. Akcie firmy BP se 3. 8. 2020 pohybovaly kolem ceny 21 USD. To při roční dividendě 2,52 USD znamenalo dividendový výnos 12 % ročně.
Následující den ale BP oznámila snížení dividendy o polovinu. Kdo si dal práci s analýzou, mohl zjistit, že firma se v té době potýkala s velkým dluhem a zároveň klesaly zisky.
Mnoho lidí by tedy čekalo, že cena akcie by po této zprávě měla klesnout. Stal se ale pravý opak a akcie firmy stouply o 6 %.
Investoři totiž ocenili fakt, že aktuální situace úspory z výplaty dividend vyžadovala. Kromě toho se investorům líbila i strategie firmy s větším zaměřením na obnovitelné zdroje. Navíc i po snížení dividend byl dividendový výnos asi 5 %, což je stále velice atraktivní.
3. Zjistěte, zda má firma dostatečné free cash flow na výplatu dividend
Málo dluhů a dostatek peněžní hotovosti je slušný základ pro navyšování dividend. Proto je nutné sledovat, jaké firma vytvořila free cash flow (volné peněžní toky).
Free cash flow může být použito na úhradu dluhů, odkoupení vlastních akcií anebo výplatu dividend.
Free cash flow, které pravidelně převyšuje objem vyplacených dividend je vždy dobrým signálem. Značí to, že firma může vyplácet dividendu bez zadlužování.
4. Ignorování payout ratio
Výplatní poměr, nebo-li payout ratio, je důležitý indikátor, který byste nikdy neměli opomenout. Tento indikátor vám naznačí, zda je růst dividend v budoucnosti pravděpodobný anebo zda je ohrožen.
Payout ratio je poměr vyplacených dividend a zisku daného roku. Za bezpečný údaj lze obecně považovat hodnotu pod 50 %.
Pokud je payout ratio vyšší než 100 %, znamená to, že firma vyplácí dividendy z rezerv anebo si na výplatu dividend půjčila, což je rozhodně varující signál.
5. Krátkodobé spekulace s akciemi jenom kvůli dividendě
Nebylo by to báječné, kdybychom koupili akcie těsně před výplatou dividend? Pak bychom inkasovali dividendy a následující den bychom akcie prodali?
Bohužel, ve většině případů tato strategie nefunguje. Na účet vám sice přistane dividenda, ale cena akcie bude další den nižší právě o vyplacenou dividendu. Není přitom výjimkou, že po výplatě dividend cena akcie klesá dalších několik dní nebo týdnů. Pokles ceny akcie tak může převyšovat dividendový zisk.
Poznámka
Krátkobé spekulace pouze kvůli dividendám mohou být často ztrátové.
Závěrem:
Uvedli jsme ty nejdůležitější chyby, kterým je při investování do dividendových akcií nutné se vyhnout. V této souvislosti se hodí jedno rčení:
Moudrý člověk se dokáže poučit ze svých chyb. Moudřejší člověk se dokáže poučit z chyb někoho jiného.
Pokud chcete budovat dividendový příjem a nevíte kde začít, seznamte se s dividendovými aristokraty. Tyto firmy vyplácí dividendy více než 25 let v řadě. V případě takových investic je riziko fatálního omylu podstatně nižší než u firem, které s výplatou dividend tepre začínají.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.