Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Jak a proč si připravit obchodní plán?

Bez obchodního plánu je trading jako hazardní hra. Zjistěte, proč je obchodní plán nezbytný a jak si jej snadno vytvořit. Zlepšete své obchodní výsledky.

Jak a proč si připravit obchodní plán?

Trading bez pečlivě sestaveného plánu je jako plavba bez kompasu. Obchodní plán je totiž klíčovým nástrojem, který vám pomůže nejen ujasnit si své cíle a strategie, ale také efektivně řídit rizika a rozhodovat se bez zbytečných emocí.

V našem článku se podíváme na to, proč je obchodní plán nezbytný a jak si jej jednoduše sestavit.

Obchodní plán by měl být přehledným dokumentem, který zahrnuje základní pravidla, podle nichž se budete při obchodování řídit.

Díky němu budete schopni lépe zvládat stresové situace a minimalizovat potenciální ztráty plynoucí z obchodování na burze. Mít jasně definovaná pravidla vám umožní lépe kontrolovat velikost pozic, načasování vstupů a výstupů z obchodů, a tím celkově zvyšovat šanci na úspěch.

V tomto průvodci vám ukážeme, jak sestavit obchodní plán, co by měl obsahovat a jakým způsobem vám může pomoci zlepšit vaše obchodní výsledky.

Podíváme se na konkrétní kroky, které je třeba udělat, a nabídneme praktické tipy a příklady, které vám pomohou tento proces zvládnout co nejefektivněji.

Obchodní plán v kostce
  • Obchodní plán je klíčový pro efektivní řízení rizik a emocionální stabilitu při tradingu.
  • Plán by měl obsahovat základní pravidla, jako jsou cíle, strategie, velikost pozic, načasování vstupů a výstupů.
  • Konkrétní kroky při sestavování obchodního plánu zahrnují analýzu, definici obchodní strategie, vstup a výstup z obchodů, řízení peněz a rizika, a disciplínu.
  • Důležité je mít plán stručný a přehledný, aby pomohl v rychlém rozhodování během obchodování.

Obsah článku

Co je obchodní plán?

Obchodní plán pro obchodování si lze představit jako jakýkoliv jiný obchodní plán. Rozhodně v tom nehledejte nějakou vědu. Jedná se vlastně o soubor stručných pravidel, úkolů, podle kterých se budete za určitých situací řídit.

Vzhledem k tomu, že je trading velice náročný na psychiku a do hry tak často vstupují emoce, se tyto předem nastavená pravidla mohou za daných okolností opravdu hodit a jsou schopny vám ušetřit nemalé peníze.

TIP

Pokud máte předem nastavená pravidla (mantinely) je daleko jednodušší řídit své riziko, velikost pozic, výstupy z obchodů a další věci.

Proč mít obchodní plán?

Začít obchodovat bez obchodního plánu je to stejné jako začít podnikat bez analýzy trhu a dalších důležitých informací.

Pokud si chcete otevřít kamenný obchod, také si zjistíte poptávku, nákupní ceny, prodejní ceny a spočítáte si, zda vám to dává smysl. Propočítáte si, kolik toho musíte prodat, abyste si vydělali.

TIP

Obchodní plán je nutné sepsat, pomůže vám to srovnat myšlenky a nad obchodováním se více zamyslet. Má to skutečně význam a bezesporu vám to dá velkou konkurenční výhodu.

Pokud to s obchodováním myslíte vážně, obchodní plán rozhodně nepodceňujte, navíc se bavíme o pár desítkách minut, maximálně nějaké hodině práce, nejedná se o žádný obsáhlý elaborát.

Co by měl obchodní plán obsahovat?

Základní analýza – přehled

Co nejstručněji se snažte popsat, co, jak, kde, s čím a podle čeho obchodujete.

TIP

Příklad: Obchoduji EUR/USD na 30M grafu čistě na základě technické analýzy. Vstupuji do pozice objemem 0,1 lotu u brokera XY s finanční pákou 1:30.

Stačí jedna věta nebo jen body, pro někoho to může být přehlednější takto v bodech:

Pokud máte další specifika, doplňte si je. Například obchoduji jen od 15:00 – 18:00. Nebo neobchoduji v den vyhlášení úrokových sazeb či nikdy nemám otevřené více jak dvě pozice.

Každý obchodní plán a obchodník je jiný, proto k tomu přistupujte individuálně.

Obchodní strategie

Zde bude potřeba jít více do detailů. Je to skutečně nezbytné. Za sebe ale doporučuji vždy udělat i nějaké shrnutí nebo opět vypsat body.

Obchodní strategií se můžete inspirovat v našem seriálu technické analýzy, případně konkrétním článkem, třeba Bollingerova pásma nebo formací Cup with handle.

Udělejte si i screenshot, jak vypadá ukázkový obchod, případně kdy obchod nedopadl. V napjatých situacích, kdy jde o reálné peníze, se to může hodit.

Na závěr této sekce opět připomínám shrnutí v bodech, mohlo by to vypadat například takto:

  • Trendová obchodní strategie
  • Čekám na proražení xx, na indikátor xy a podobně
  • Pomocný indikátor xy má být zde
  • Pokud pomocný indikátor je na a, tak udělám b, pokud je na c, udělám d
  • Stop loss a take profit nastavuji podle xyz

V souhrnu byste měli pokrýt vše, ale maximálně stručně, v textu si nechte kompletní příběh včetně screenshotů:

cup with handle
Ukázka screenshotu s obchodní strategií cup with handle – stop loss a take profit

Vstup do obchodu

Vím, před chvílí jste vstup zřejmě psali do obchodní strategie, ale napište si jej ještě jednou – pouze informace ke vstupu do pozice.

Je to skutečně klíčové, a když budete něco v rychlosti hledat, tak víte, že na to máte celý odstavec, respektive sekci, ve které jsou třeba následující body:

  • Do obchodu vstupuji po tomto zobrazení (ihned, nebo na další otevření svíce -> je nutné přesně specifikovat)
  • Vyjmenujte, co vše musí být splněno (jsme nad nebo pod indikátorem, na téhle úrovni, tohle chceme vidět atd.)
  • Doplnit o screenshoty
  • Ihned zadat stop loss a take profit dle obchodní strategie

Uzavření pozice

To stejné si vytvořte i pro uzavření pozice. Reálné obchodování je totiž z velké části o psychice. A nebudu vám lhát, s tímto nešvarem jsem se v začátcích také potýkal, vysvětlím vám to.

Měl jsem dobrou obchodní strategii, byla funkční, profitabilní. Dobře jsem vstupoval do pozic, ale špatně z nich vystupoval.

Co to znamená? Zdálo se mi, že je obchod příliš dlouho těsně u mého take profitu a tak jsem ho pro jistotu uzavřel. Spokojil jsem se s menším ziskem, v ten moment jsem byl spokojen.

Celkově mi ovšem přestala strategie fungovat, protože jsem se bezdůvodně připravoval o plné zisky a nedokázal jsem následně pokrýt ztráty – se kterými jsem počítal. Mimo psychiky jsem k tomu neměl důvod a byla to skutečně chyba.

TIP

Ukončení pozice je minimálně stejně tak důležité jako vstup do ní. V pár bodech si definujte, kdy ukončit pozici a zda je tady potenciál pro manuální ukončení.

V začátcích ovšem doporučuji jediné, následovat obchodní plán, nastavit take profit, stop loss a dál pozici nesledovat, tedy v této sekci můžete mít jedinou poznámku:

Nastavit take profit a stop loss dle obchodního plánu a dále na pozici nesahat!

Samozřejmě pokud to máte jinak, napište si to sem a dodržujte to.

Řízení peněz a rizika

Zde si definujte, kolik můžete mít maximálně otevřených pozic. Obecně se doporučuje riskovat maximálně 2 % obchodního účtu. Vaším úkolem tak bude kombinace několika faktorů.

Musíte vzít v potaz velikost stop lossu na jeden obchod, počet obchodních příležitostí (mohla by nastat situace, že budete mít otevřené 2, 3 nebo 4 pozice najednou?).

To vše je ještě jednou potřeba ověřit a případně upravit velikost pozice. Například místo 1 lotu budete obchodovat 0,1 lotu nebo dokonce jen 0,01 lotu.

Možná se vám zdá být zvláštní, že tak důležitou věc dáváme skoro až na konec, ale pravidla money managementu budete mít již zahrnutá v bodech výše (dokonce hned v prvních bodech základní analýzy máme velikost obchodu).

Money management je důležitá věc, ale měl by již být zakomponován v obchodní strategii.

Zde si ještě jednou ověřte, že máte vše z pohledu rizika správně nastavené. Pokud to s obchodováním myslíte vážně, tak je money management skutečně zcela základní.

TIP

Stejně jako v podnikání, tak i v obchodování jsou doby lepší a horší. Na riziko se nesmí zapomínat a pouze s dodržováním money managementu máte šanci z tradingu udělat dlouhodobou ziskovou činnost.

Disciplína

Na závěr si sami pro sebe zdůrazněte, že je potřeba dodržovat výše zmíněná pravidla. Ta vycházejí ze studia, z mnoha hodin koukání na grafy a podobně. Dodržování obchodní strategie, souhrnu výše, je zcela zásadní a rozhodne o tom, zda budete úspěšní či nikoliv.

Zde si případně dopište vaše zkušenosti, pokud jste někdy něco porušili, tak to v této časti poznamenejte. Chyby děláme každý, je to přirozené, ale je potřeba se z nich ponaučit. 

Neméně důležité je mít také spolehlivého obchodního partnera – brokera. Ani tento aspekt obchodování byste neměli podceňovat. Pokud nevíte, jak si vybrat toho správného. Přečtěte si tento článek.

Recenze námi ověřených brokerů:

Favorit redakce

Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
  • Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
  • Možnost nákupu frakčních akcií a ETF
Nevýhody
  • Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
  • Danění českých dividend 35% sazbou
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.

Obchodní plán – slovo závěrem

Obchodní plán by neměl být povinnou nutností, naopak by to měl být vrchol toho, co jste nastudovali. Možná se vám do něj za začátku nebude chtít, ale jakmile začnete, uvidíte, že vás to bude i bavit. A hlavně, má to smysl.

Při psaní obchodního plánu provedete takovou rekapitulaci všeho, co jste zatím zjistili a možná přijdete i na nějakou trhlinku, okamžitě se nad ni zamyslíte a opravíte ji.

Zároveň myslete na to, že obchodní plán si píšete sami pro sebe.

Tedy pište ho jednoduše, v bodech. Nemusí to být extra dlouhé, body, nějaký screenshot, exemplární příklad vstupu, výstupu a je to.

Pokud byste si s obchodním plánem nevěděli rady, klidně nám napište. Rádi vám poradíme.

FAQ – Na co se nejčastěji ptáte:

Proč je obchodní plán důležitý?

Obchodní plán vám pomáhá řídit rizika, kontrolovat emoce a zlepšovat obchodní rozhodování.

Jak mohu začít s tvorbou obchodního plánu?

Začněte jednoduchou analýzou toho, co obchodujete, jaké strategie používáte a jak řídíte rizika.

Co by měl obchodní plán obsahovat?

Základní analýzu, obchodní strategii, pravidla pro vstup a výstup z obchodů, řízení peněz a rizik a pravidla pro disciplínu. Plán by měl být stručný, přehledný a zaměřený na klíčové aspekty vašeho obchodování.

Jak obchodní plán pomáhá v řízení rizik?

Pomáhá vám nastavit limity na velikost pozic, vstupy a výstupy, což minimalizuje potenciální ztráty.

Proč je důležitá disciplína při dodržování plánu?

Disciplína zajišťuje, že budete postupovat podle osvědčených pravidel, což zvyšuje šanci na obchodní úspěch.

Další zdroje informací:

Líbil se vám tento článek?
17
0

Autor

S tradingem jsem aktivně začal v roce 2011, kdy jsem si otevřel první reálný obchodní účet. Po cca ročních zkušenostech s krátkodobými obchody na forexu jsem se přesunul na opce, později zamířil na akcie a komodity.

Dnes mám trading jako koníček a i z těchto důvodů vyhledávám dlouhodobé investice napříč instrumenty. Obchodování je mým dlouhodobým zájmem, o čemž svědčí i moje bakalářská a diplomová práce věnová forexu a tvorbě fundamentální a technické analýzy pro co nejpřesnější predikci. I když se obchodování nevěnuji na plný úvazek, působím ve financích a s chutí publikuji i na těchto webových stránkách.

Přečíst více

O investování a finanční trhy se zajímám od roku 2013. Krátce na to jsem se spálil jako aktivní day trader. Zaplacené „školné“ se mi však celkem vyplatilo. Vrhnul jsem se do studia a od roku 2017 dlouhodobě investuji, přičemž v rámci své strategie kombinuji pasivní a aktivní investiční přístup s výhradním zaměřením na akciové trhy.
Inspirací mi jsou především Warren Buffett a jeho učitel Benjamin Graham, z českých investorů pak Daniel Gladiš. Nabyté vědomosti se snažím předávat čtenářům, přičemž se nejraději věnuji textům o investičních strategiích, psychologii obchodování a analýzám jednotlivých akcií.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Při investování je váš kapitál vystaven riziku a může se vám vrátit méně, než jste investovali. Minulá výkonnost nezaručuje budoucí výsledky.
U 64 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.