Zní to jako klišé, ale obchodní plán je skutečně naprostým základem. Bez něj to nejde. Proč? A jak si jej sestavit? To si přehledně a stručně povíme v našem článku.
Co je obchodní plán?
Obchodní plán pro obchodování si lze představit jako jakýkoliv jiný obchodní plán. Rozhodně v tom nehledejte nějakou vědu. Jedná se vlastně o soubor nějakých stručných pravidel, úkolů, podle kterých se budete za určitých situací řídit.
Vzhledem k tomu, že je trading velice náročný na psychiku a do hry tak často vstupují emoce, se tyto předem nastavená pravidla mohou za daných okolností opravdu hodit a jsou schopny vám ušetřit nemalé peníze. Pokud máte předem nastavená pravidla (mantinely) je daleko jednodušší řídit své riziko, velikost pozic, výstupy z obchodů a další věci.
Proč mít obchodní plán?
Začít obchodovat bez obchodního plánu je to stejné jako začít podnikat bez analýzy trhu a dalších důležitých informací. Pokud si chcete otevřít kamenný obchod, také si zjistíte poptávku, nákupní ceny, prodejní ceny a spočítáte si, zda vám to dává smysl. Propočítáte si, kolik toho musíte prodat, abyste si vydělali.
Obchodní plán je nutné sepsat, pomůže vám to srovnat myšlenky a nad obchodováním se více zamyslet. Má to skutečně význam a bezesporu vám to dá velkou konkurenční výhodu.
Pokud to s obchodováním myslíte vážně, obchodní plán rozhodně nepodceňujte, navíc se bavíme o pár desítkách minut, maximálně nějaké hodině práce, nejedná se o žádný obsáhlý elaborát.
Jak si vytvořit obchodní plán a co by měl obsahovat?
Pokud máte další specifika, doplňte si je. Například obchoduji jen od 15:00 – 18:00. Nebo neobchoduji v den vyhlášení úrokových sazeb či nikdy nemám otevřené více jak dvě pozice. Každý obchodní plán a obchodník je jiný, proto k tomu přistupujte individuálně.
Obchodní strategie
Zde bude potřeba jít více do detailů. Je to skutečně nezbytné. Za sebe ale doporučuji vždy udělat i nějaké shrnutí nebo opět vypsat body.
Udělejte si i screenshot, jak vypadá ukázkový obchod, případně kdy obchod nedopadl. V napjatých situacích, kdy jde o reálné peníze, se to může hodit.
Na závěr této sekce opět připomínám shrnutí v bodech, mohlo by to vypadat například takto:
Trendová obchodní strategie
Čekám na proražení xx, na indikátor xy a podobně
Pomocný indikátor xy má být zde
Pokud pomocný indikátor je na a, tak udělám b, pokud je na c, udělám d
Stop loss a take profit nastavuji podle xyz
V souhrnu byste měli pokrýt vše, ale maximálně stručně, v textu si nechte kompletní příběh včetně screenshotů:
Vstup do obchodu
Vím, před chvílí jste vstup zřejmě psali do obchodní strategie, ale napište si jej ještě jednou – pouze informace ke vstupu do pozice. Je to skutečně klíčové, a když budete něco v rychlosti hledat, tak víte, že na to máte celý odstavec, respektive sekci, ve které jsou třeba následující body:
Do obchodu vstupuji po tomto zobrazení (ihned, nebo na další otevření svíce -> je nutné přesně specifikovat)
Vyjmenujte, co vše musí být splněno (jsme nad nebo pod indikátorem, na téhle úrovni, tohle chceme vidět atd.)
Doplnit o screenshoty
Ihned zadat stop loss a take profit dle obchodní strategie
Uzavření pozice
To stejné si vytvořte i pro uzavření pozice. Reálné obchodování je totiž z velké části o psychice. A nebudu vám lhát, s tímto nešvarem jsem se v začátcích také potýkal, vysvětlím vám to.
Měl jsem dobrou obchodní strategii, byla funkční, profitabilní. Dobře jsem vstupoval do pozic, ale špatně z nich vystupoval. Co to znamená? Zdálo se mi, že je obchod příliš dlouho těsně u mého take profitu a tak jsem ho pro jistotu uzavřel. Spokojil jsem se s menším ziskem, v ten moment jsem byl spokojen.
Celkově mi ovšem přestala strategie fungovat, protože jsem se bezdůvodně připravoval o plné zisky a nedokázal jsem následně pokrýt ztráty – se kterými jsme počítal. Mimo psychiky jsem k tomu neměl důvod a byla to skutečně chyba.
Ukončení pozice je minimálně stejně tak důležité jako vstup do ní. V pár bodech si definujte, kdy ukončit pozici a zda je tady potenciál pro manuální ukončení.
V začátcích ovšem doporučuji jediné, následovat obchodní plán, nastavit take profit, stop loss a dál pozici nesledovat, tedy v této sekci můžete mít jedinou poznámku:
Nastavit take profit a stop loss dle obchodního plánu a dále na pozici nesahat!
Samozřejmě pokud to máte jinak, napište si to sem a dodržujte to.
Zde si definujte, kolik můžete mít maximálně otevřených pozic. Obecně se doporučuje riskovat maximálně 2 % obchodního účtu. Vaším úkolem tak bude kombinace několika faktorů.
Musíte vzít v potaz velikost stop lossu na jeden obchod, počet obchodních příležitostí (mohla by nastat situace, že budete mít otevřené 2, 3 nebo 4 pozice najednou?). To vše je ještě jednou potřeba ověřit a případně upravit velikost pozice. Například místo 1 lotu budete obchodovat 0,1 lotu nebo dokonce jen 0,01 lotu.
Možná se vám zdá být zvláštní, že tak důležitou věc dáváme skoro až na konec, ale pravidla money managementu budete mít již zahrnutá v bodech výše (dokonce hned v prvních bodech základní analýzy máme velikost obchodu).
Money management je důležitá věc, ale měl by již být zakomponován v obchodní strategii. Zde si ještě jednou ověřte, že máte vše z pohledu rizika správně nastavené. Pokud to s obchodováním myslíte vážně, tak je money management skutečně zcela základní.
Stejně jako v podnikání, tak i v obchodování jsou doby lepší a horší. Na riziko se nesmí zapomínat a pouze s dodržováním money managementu máte šanci z tradingu udělat dlouhodobou ziskovou činnost.
Disciplína
Na závěr si sami pro sebe zdůrazněte, že je potřeba dodržovat výše zmíněná pravidla. Ta vycházejí ze studie, z mnoha hodin koukání na grafy a podobně. Dodržování obchodní strategie, souhrnu výše, je zcela zásadní a rozhodne o tom, zda budete úspěšní či nikoliv.
Zde si případně dopište vaše zkušenosti, pokud jste někdy něco porušili, tak to v této časti poznamenejte. Chyby děláme každý, je to přirozené, ale je potřeba se z nich ponaučit.
Neméně důležité je mít také spolehlivého obchodního partnera – brokera. Ani tento aspekt obchodování byste neměli podceňovat. Pokud nevíte, jak si vybrat toho správného. Přečtěte si tento článek.
Obchodní plán by neměl být povinnou nutností, naopak by to měl být vrchol toho, co jste nastudovali. Možná se vám do něj za začátku nebude chtít, ale jakmile začnete, uvidíte, že vás to bude i bavit. A hlavně, má to smysl.
Při psaní obchodního plánu provedete takovou rekapitulaci všeho, co jste zatím zjistili a možná přijdete i na nějakou trhlinku, okamžitě se nad ni zamyslíte a opravíte ji.
Zároveň myslete na to, že obchodní plán si píšete sami pro sebe. Tedy pište to jednoduše, v bodech. Nemusí to být extra dlouhé, body, nějaký screenshot, exemplární příklad vstupu, výstupu a je to.
Pokud byste si s obchodním plánem nevěděli rady, klidně nám napište. Rádi vám poradíme.
S tradingem jsem aktivně začal v roce 2011, kdy jsem si otevřel první reálný obchodní účet. Po cca ročních zkušenostech s krátkodobými obchody na forexu jsem se přesunul na opce, později zamířil na akcie a komodity.
Dnes mám trading jako koníček a i z těchto důvodů vyhledávám dlouhodobé investice napříč instrumenty. Obchodování je mým dlouhodobým zájmem, o čemž svědčí i moje bakalářská a diplomová práce věnová forexu a tvorbě fundamentální a technické analýzy pro co nejpřesnější predikci. I když se obchodování nevěnuji na plný úvazek, působím ve financích a s chutí publikuji i na těchto webových stránkách.
Abychom mohli poskytovat co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím a funkcím technologie, jako jsou soubory cookies. Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.