FinexAkcieHudební kolos trhá rekordy! Jeho akcie vzrostly o 600 %!
Hudební kolos trhá rekordy! Jeho akcie vzrostly o 600 %!
Spotify dosáhlo rekordního úspěchu, když hudebnímu průmyslu vyplatilo 10 miliard dolarů a zároveň zaznamenalo první celoroční zisk ve své historii. Co stojí za úspěchem této společnosti?
Spotify je digitální hudební služba, která uživatelům poskytuje přístup k milionům skladeb, podcastů a dalšímu audio obsahu.
Historickým milníkem je, že Spotify vyplatilo v roce 2024 hudebnímu průmyslu 10 miliard dolarů za licenční poplatky, což představuje nejvyšší roční výplatu jakékoli společnosti v historii hudebního odvětví.
Úspěch Spotify se projevuje i v jeho akciích, které od ledna 2023 vzrostly o téměř 600 %.
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 69 % účtů retailových investorů peníze.
Spotify podporuje nezávislé umělce
Nezávislí umělci a vydavatelství zůstávají v ekosystému Spotify zásadní. V roce 2024 vydělali na Spotify dohromady více než 5 miliard dolarů, což představuje přibližně polovinu celkových honorářů platformy.
Přínos platformy Spotify je v tom, že umožňuje mezinárodní spolupráci umělců.
Podle Spotify více než 80 % umělců, kteří vydělávají více než 100 000 dolarů ročně, spolupracuje s hudebníky z jiných zemí.
Popularitu platformy potvrzuje i to, že se od roku 2017 ztrojnásobil počet umělců, kteří vydělávají mezi 1 000 a 10 miliony dolarů ročně.
Téměř čtvrtina z 12 500 umělců, kteří v roce 2024 vydělají více než 100 000 dolarů, před pěti lety nevydávala hudbu profesionálně. To ukazuje, že nezávislým a specializovaným umělcům se může díky Spotify dařit.
V roce 2024 Spotify dosáhla svého prvního celoročního zisku od svého založení před 16 lety, s čistým ziskem 1,23 miliardy dolarů. Dosažením tohoto kritického milníku společnost vstoupila do fáze zralých firem.
Tento úspěch byl podpořen významným nárůstem počtu platících předplatitelů. Aktuálně celkový počet měsíčně aktivních uživatelů dosahuje 675 milionů.
Společnost vykázala 40% nárůst hrubého zisku. Kromě toho Spotify dosáhlo 121% nárůstu volného peněžního toku ve srovnání s předchozím rokem.
Tento úspěch je z velké části důsledkem strategické změny, kterou před dvěma lety provedl generální ředitel Daniel Ek. Ten se zaměřil na snižování nákladů a zvyšování cen, aniž by obětoval růst.
Zdroj: www.tradingview.com
Tržby a provozní zisk Spotify
V důsledku toho se tržby společnosti Spotify za poslední dva roky zvýšily o 34 %.
Za rok 2024 dosáhly tržby 16,9 miliardy dolarů, což představuje 18% nárůst oproti předchozímu roku.
Pohled analytika XTB, Tomáše Cverny
Spotify se velmi daří získávat nové aktivní uživatele. Počet uživatelů roste napříč těmi, kteří si koupí předplatné i těmi prémiovými.
Ziskovost se u obou divizí drží na velmi solidní úrovni, což může být u podobných společností problém. Hrubá marže by se však měla v následujících kvartálech stabilizovat kolem úrovně 31,5 %.
Byznys model společnosti je velmi dobře škálovatelný díky celkovému množství posluchačů a síle značky, což staví Spotify do role “hudebního” Netflixu.
Vyhlídky firmy jsou dle mého názoru pozitivní, což ale odráží i aktuální valuace.
Ocenění akcií Spotify
Úspěch společnosti se projevuje na prémiovém ocenění této akcie, která se obchoduje za 91násobek zisků (P/E). Vysoké nacenění potvrzuje i poměr P/S, který je 7,9 bodu, což je nevyšší hodnota za dobu existence firmy.
Vnitřní hodnota akcie Spotify podle investing.com je 459 dolarů. Při aktuální ceně akcie se jeví nadhodnocená o 20 %.
Aktuální ocenění naznačuje, že investoři jsou ochotni zaplatit za budoucí silný růst firmy. Na trhu je ale silná konkurence, která může růst Spotify zpomalit.
Nejvýznamnějším konkurentem je Apple Music, který nabízí exkluzivní obsah, vyšší kvalitu zvuku a pro vlastníky iPhonu je jasnou volbou.
Pro růstové investory však může být Spotify stále atraktivní, pokud věří ve schopnost firmy nadále zvyšovat ziskovost.
Ovšem pro hodnotové investory momentálně nemusí být ideální čas na vstup a bude lepší počkat na nižší cenu.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.