Facebook a značka brýlí Ray-Ban spojili své síly, aby vytvořili nové chytré brýle Ray-ban Stories, které se mají vyznačovat spojením elegantního designu a užitečných technologií. S brýlemi je možné pořizovat snímky, nahrávat video, zvedat hovory, poslouchat hudbu i přehrávat podcasty, a to aniž byste museli používat ruce. Vaše mohou být za 299 amerických dolarů, v přepočtu tedy zhruba šest tisíc korun.
Nové brýle jsou prvním produktem partnerství mezi Facebookem a společností EssilorLuxottica, která je mateřskou společností značky Ray-Ban. Obě společnosti se poprvé spojily již před dvěma lety, kdy zástupce společnosti EssilorLuxottica poslal zakladateli Facebooku e-mail s žádostí o setkání kvůli spolupráci na chytrých brýlí. A nešlo o výstřel naslepo. Už v roce 2017 totiž Facebook představil na konferenci vývojářů Facebooku model chytrých brýlí, které se designem podobaly právě modelu od Ray-Ban.
Ve svém tehdejším projevu Zuckerberg vyjádřil představu, že by do budoucna rád vyráběl chytré brýle, které by byly široce přijímány jako třeba mobilní telefony. Rocco Basilico ze společnosti EssilorLuxottica, který Zuckerberga tenkrát po e-mailu oslovil, vycítil příležitost. Sám totiž usiloval o výrobu chytrých brýlí a uvědomoval si, že pro tento účel nutně potřebuje spolupráci s technologickou společností.
Věci se postupně daly do pohybu a v roce 2019 Zuckerberg přiletěl do Milána, aby se setkal s Leonardem Del Vecchiem, zakladatelem a předsedou firmy Luxottica. Oba muži se shodli na hlavním návrhu produktu a spolupráce mohla začít.
Ray-ban Stories vypadají jako běžné brýle. Jejich rámy jsou ale vybaveny dvěma předními kamerami pro pořizování videa a fotografií. Brýle se umí synchronizovat s doprovodnou kamerou tzv. Facebook View, v níž lze nahrané video upravit a sdílet s dalšími aplikacemi v telefonu (nejen s Facebookem).
Nahrávat začnete stisknutím tlačítka na brýlích anebo prostě jen řeknete “Hey Facebook, take a video” a začínáte natáčet – nové brýle totiž zahrnují i hlasovou asistentku.
Finanční podrobnosti dohody nejsou známy
Není asi nijak překvapivé, že Facebook brýlím dodává technologie a software, zatímco Ray-Ban dohlíží na jejich design a prodej. Naskýtá se ale otázka, jaké jsou finanční podrobnosti dohody. O tomto aspektu spolupráce ovšem obě společnosti odmítají hovořit.
Konkurence si zákazníky nezískala – Podaří se to tentokrát díky lepšímu designu brýlí?
Facebook a společnost Ray-Ban nejsou prvními, kdo chytré brýle vyvíjí nebo vyvinul. Své brýle má například Snapchat nebo Amazon, na podobném zařízení pracuje i Apple. Google pak koupil v červnu loňského roku start-up North, který také pracuje na svých chytrých brýlích.
Dřívější modely se ale obtížně prodávaly kvůli vyšší ceně a nepříliš povedenému designu. Z toho si Facebook i Ray-Ban vzali poučení a rozhodli se vytvořit brýle za dostupnou cenu a s nadčasovým designem. Basilico dokonce řekl, že chce, aby brýle nebyly jen technologickou vychytávkou, ale něčím sexy.
“Začali jsme s elegantním designem a poté jsme dovybavili technologii,” uvedl.
Otazníky ohledně zacházení s daty uživatelů
Naopak možnou překážkou hladkého prodeje brýlí může být nedůvěra uživatelů k tomu, jak Facebook zachází s jejich citlivými údaji. A nelze se jim divit, protože Facebook za sebou už má skandál s únikem citlivých dat svých uživatelů.
Facebook každopádně doufá, že se vyhne jakýmkoli problémům s daty a že dokáže, že soukromí uživatelů pro něj skutečně je důležité. Společnost mimo jiné avizovala, že nebude nijak využívat obsah pořízený brýlemi pro personalizované reklamy. Dokonce uvedla, že brýle budou “ads-free experience.” Reklama je přitom jedním z hlavních příjmů Facebooku.
Dalším otazníkem je také to, zda nebude možné brýle využívat k fotografování a natáčení osob bez jejich vědomí. K tomu Facebook uvedl, že LED diody na brýlích budou viditelné pokaždé, když je kamera zapnutá, aby ostatní lidé věděli, kdy jejich nositel pořizuje fotografii nebo video.
K tématu financí jsem se dostala tak trochu oklikou. Studovat jsem se vydala bohemistiku na pražské „fildě“, což se světem financí nijak nesouvisí. Ekonomika mě ale bavila už na střední, a tak mi bylo trochu líto, že se jí nijak nevěnuji. Během mých studií ovšem přišla nabídka začít pracovat jako externí copywriter pro jednu banku. Neváhala jsem, prošla výběrovým řízením a začala se rozkoukávat ve světě finančních produktů. Díky této „praxi“ mám největší zkušenosti právě v oblasti finančních produktů a osobních financí. Postupně se ale snažím proniknout také do světa investování.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.