Americký podnikatel a vizionář Elon Musk, zakladatel společností SpaceX a Tesla, je znám pro svůj zájem o kryptoměny, zejména o minci Dogecoin (DOGE).
Tento týden přijal miliardář, jenž své názory rád zveřejňuje na sociální síti X (dříve Twitter), kterou sám minulý rok koupil a převedl z veřejně obchodované společnosti na společnost soukromou, pozvání do podcastu The Joe Rogan Experience, kde se nikoli poprvé vyjádřil negativně na adresu tzv. nezaměnitelných tokenů (NFTs).
Musk řekl, že mu na NFTs přijde úsměvné, že “ve skutečnosti ani nejsou na blockchainu” a pokračoval vysvětlením, že na síti se nachází pouze URL adresa odkazující na JPEG obrázek. Jednoduše a správně tak poukázal na fakt, že NFTs toho mají s myšlenkou decentralizace takovou, jakou ji představil Bitcoin (BTC), společného pouze velmi málo.
Zdroj: ohebashi.com
Ne všechny složky NFT jsou uloženy na blockchainu
Nezapomněl zmínit ani hlavní problém, jenž je s NFTs obchodovanými zejména na blockchainech Etherea (ETH) a Solany (SOL) spojen. “Vývojáři by měli JPEG do blockchainu nakódovat, protože když společnost, která obrázek uchovává, zanikne, už obrázek nemáte,” zakončil svoji kritiku.
Proč nepřímo vypumpoval NFTs na Bitcoinu?
Více toho o NFTs Musk v rozhovoru neřekl a o NFTs na Bitcoinu tedy vůbec nemluvil. Jenomže bitcoinová komunita si okamžitě uvědomila, že problém, který Musk nastínil, právě NFTs na Bitcoinu vůbec nemají.
Tzv. Ordinals, jak se NFTs na Bitcoinu nazývají, vznikají pomocí Ordinals protokolu metodou inskripce, tedy označení jednotlivých nejmenších jednotek bitcoinu – satoshis. K nim je po významném bitcoinovém upgradu s označením Taproot možné připojit data až o velikosti 4 MB, snadno se tedy do satoshis, v české komunitě též nazývaných jako “saty”, vepíše i většina JPEG obrázků.
Poznámka
To, že jsou NFTs na Bitcoinu v jednotlivých satoshis, tedy plně on-chain, je nesporná výhoda, která je činí mnohem odolnější proti jakékoli změně nebo vymazání třetí stranou.
Na slova “otce Dogecoinu”, jehož tweety měly v minulém bull runu na cenu kryptoměn obří vliv, samozřejmě cenově reagovala většina Bitcoin NFTs a trochu i BRC-20 tokeny, tedy pro změnu zaměnitelné tokeny na bitcoinové síti.
Nejhodnotnější NFT kolekce na Bitcoinu, Bitcoin Frogs, poskočila nahoru o více než 100 %, bitmap si připsala 70 % a Bitcoin Punks okolo 60 %. BRC-20 token SATS (SATS), kryptoměna unikátního projektu umožňujícího vytváření NFT doménových jmen s koncovkou .sats, se pak od vydání rozhovoru zhodnotila o více než 100 %.
Jmenuji se Michal Sobol a na Finex.cz jsem dříve působil jako šéfredaktor kryptoměnové redakce. Mým cílem bylo, abychom společně s našimi pravidelnými redaktory i dalšími přispěvateli předali čtenářům každý den mnoho zajímavých a zejména užitečných informací.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.