Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Je herní průmysl a e-sport skvělá investiční příležitost nebo bublina?

Je herní průmysl a e-sport skvělá investiční příležitost nebo bublina?

Když jsem byl ještě školou povinný, tak se věnovalo e-sportu naprosté minimum lidí a z této množiny se další minimum z nich dokázalo uživit. Za těch dvacet let se tohle razantně změnilo, neboť díky rozvoji technologií, a nejrůznějších platforem jako je Twitch a YouTube, se z e-sportu stal seriózní byznys, ve kterém se točí obrovské peníze.

Mnoho investorů tak logicky přemýšlí o tomto novém sektoru jako o investiční příležitosti. Nepochybně je tu pozitivní trend, který má obrovskou dynamiku a paradoxně tomu nijak neubližují třeba problémy vzešlé z Covidu. Naopak, klasický sport lidi nyní nemohou tak snadno kvůli restrikcím provozovat.

A když budeme o sportu uvažovat jako o statku, tak si racionální spotřebitel najde substitut. A tím ideálním substitutem je e-sport. Což lze samozřejmě vztáhnout i na “pasivní” konzumenty sportu, tedy diváky. Když nemůže vás oblíbený fotbalový tým na trávník, tak stačí zapnout Twitch, kde jsou streamované zápasy ve videohře FIFA a začít koukat. Takových příkladů by se dala najít celá řada.

V dnešním článku se podíváme na to, co to e-sport vlastně je, jaký má potenciál do budoucna a jak do něho můžete případně investovat. Pojďme na to!

Co je e-sport?

Když se zeptáte vyhledávače Googlu, co je to e-sport, tak zjistíte, že se jedná o elektronický sport, ve kterém probíhá soutěžní klání hráčů počítačových her. Soutěží se formou her pro více hráčů v různých turnajích a ligových soutěžích, které mají stanovená pravidla hry. Elektronický sport je možné provozovat na všech populárních herních platformách – PC, Xbox a PlayStation a jiné.

Pro zajímavost níže máte celkovou (a turnajovou) sledovanost nejvíce hraných videoher na platformě Twitch za rok 2017. Možná jste sami překvapeni, o jaké množství hodin se jedná. A to je pouze jedna platforma.

Nejvíce sledované videohry na Twitch za rok 2017, Zdroj: Twitchtracker.com

Leč nejčastěji hraní samozřejmě probíhá na stolních počítačích, které se k tomu nejvíce hodí, ostatní platformy jsou v závěsu. Co se týče konkrétních videoher, tak aktuálně mezi ty TOP na platformě Twitch (ale dá se říct že i celosvětově) patří třeba League of Legends, Dota 2, Counter-strike, HeartStone, Starcraft 2, aj.

Když byste šli přímo na Twitch, tak hrubým odhadem se tento trend i v současnosti drží (díky krizi možná i značně stoupá). Na další zajímavé statistiky platformy Twitch se můžete podívat zde.

Jaká je motivace se o tento mladý sektor byznysu zajímat?

V grafu níže máme odhady hned od několika institucí, co se týče výnosů plynoucích z e-sportu po rok 2022. Ten trend je určitě každému jasný, a i ty nejméně optimistické scénáře počítají s tím, že se tento průmysl během pár let zněkolikanásobí.

Nejvíce optimistická prognóza je ze strany Goldman Sachs, neboť ti kalkulují až s třemi miliardami (USD) výnosu za rok 2022.

Odhad vývoje výnosů z odvětví E-sports. Zdroj: Business Insider Intelligence

Už nyní jsou totiž v odvětví investice v miliardách dolarů. Člověk nemusí ani dělat nějakou podrobnou analýzu a v podstatě stačí sledovat ty monstrózní turnajové akce, které mají spoustu sponzorů, jak z řad vývojářů her jako Blizzard, tak i technologických firem jako je AMD, Nvidia, Intel a Microsoft. Nicméně se na toto pole už snaží vstupovat i klasické komerční firmy jako je Coca-Cola.

Určitým indikátorem vývoje tohoto sektoru jsou i tzv. prize money, které jsou peněžní odměnou pro profesionální hráče, kteří se turnajů účastní.

Už v roce 2017 byla suma těchto peněžních odměn pro hráče v desítkách milionů dolarů a pravděpodobně stále poroste.

Je možné, že za nějakou dobu budou hráči videoher lépe placeni než klasičtí sportovci.

Vzestup e-sportu a gamingu obecně

Začátek tohoto boomu lze datovat do první poloviny tohoto desetiletí (tedy 2010-2015), kdy se e-sport dynamicky začal rozšiřovat do podvědomí mas lidí. A to právě díky rychlému a levnému internetu, levným a relativně již kvalitním webkamerám.

Software už také nebylo tak těžké sehnat a ovládat jej bylo pro mladé lidi vcelku snadné. Najednou mohl každý ze svého pokoje streamovat hraní her a v konotaci na to začala vznikat poptávka po platformách, jejichž prostřednictvím by to bylo možné. A tak vznikly platformy jako je YouTube nebo více zaměřený server pro streamování her Twitch.

Spojnicový graf vývoje streamerů videoher na platformě Twitch (měsíční průměr za jeden rok). Zdroj: Twitchtracker.com

Na spojnicovém grafu je projekce průměrného měsíčního počtu streamerů za jednotlivé roky. Za těch pouhých osm let se číslo zmnohonásobilo a pokud se tento trend udrží, tak během několika let se dostaneme na desítky milionů.

Není to samozřejmě žádná jistota, ale lze to určitě z toho trvajícího trendu implikovat.

 

Průběh vývoje výnosů z odvětví e-sports. Zdroj: Visualcapitalist.com

Ve čtvrtém grafu máme vizualizaci vývoje výnosů od roku 2014. Růst je stabilní a jak jsme zjistili z předešlého grafu, tak odhady budoucích výnosů byly dosti optimistické. Není tedy divu, že v tom investoři vidí čím dál větší potenciál.

Průběh vývoje výnosů z videoherního a filmového průmyslu. Zdroj: Visualcapitalist.com

Pátý graf v pořadí vizualizuje srovnání vývoje výnosů z videoherního odvětví a filmového ve spojení s hudebním průmyslem. Už asi patnáct let se ví, že v herním průmyslu se točí mnohem více peněz než ve filmech. Z dostupných dat víme, že už od roku 2008 mají hry docela velký náskok, co se týče výnosů a tento trend se stabilně drží a bobtná.

Je evidentní, že hudba a film prostě stagnují. Zatímco herní odvětví v letošním roce (2020) by mělo udělat okolo 160 miliard dolarů.

V roce 2023 by měl podle předpovědí gaming vygenerovat až na 200 miliard. Částky jsou to bezesporu obrovské a indikuje to mohutný boom, který trvá už více jak dekádu. Těžko říci, jak dlouho ten boom ještě vydrží. Záleží na potenciálu celého odvětví a na nějaké konkrétnější předpovědi, pro kterou by samozřejmě byla potřeba opravdu obrovská analýza s dosti odborným základem.

Investovat do akcií e-sport týmů?

V dnešní době si můžete koupit třeba akcie dánského herního týmu Astralis. V kontextu kapitálového trhu je to něco nevídaného a upřímně by mě zajímalo, jak probíhá třeba fundamentální analýza takových akcií. Tohle v učebnici finančních trhů rozhodně nenajdete. Když Astralis šel na burzu, tak jedna akcie stála přibližně 9 dánských korun, což je asi 30 korun českých.

Graf vývoje ceny akcií Astralis Group

Nicméně z burzovního působení skupiny Astralis je docela velký propadák. Zdá se, že po IPO (co je IPO?) se aktiv někdo začal okamžitě zbavovat, takže se během pár měsíců obchodování těchto akcií udělalo historické low na ceně 3,6 dánských korun. Posléze následoval do konce května pullback, ale pak se setrvačnost pohybu kurzu zase překlopila na tu špatnou stranu.

Aktuálně je tedy cena za jednu akcii Astralis Group 4,6 dánských korun. Těm racionálnějším muselo být hned jasné, že investice do herního týmu byl do velké míry gamble, který se prozatím určitě nevyplatil. Trh hodně brzy a jednoduše ukázal, že původní valuace Astralis byla nafouknutá. Tento způsob investice se proto jeví jako poměrně dost rizikový – aspoň tedy nyní, když e-sport týmy nejsou na burze úplně běžné. Jaké jsou tedy jiné možnost investování do gamingu, případně e-sportů? 

Možnosti investice do herního průmyslu

Mnohem zajímavější a pravděpodobně méně rizikové jsou jednoznačně investice přímo do akcií herního průmyslu. A tím nemyslím pouze herní vývojáře typu Blizzard a Electronic Arts, ale i výrobce herních stanic jako je Sony a Nintendo.

Nebo výrobce čipů určené pro hraní her – AMD. Jsou to všechno dlouho zavedené firmy a člověk má díky tomu velkou jistotu, že ty společnosti při první větší krizi nezkrachují.

Investor ale musí kalkulovat i s těmito černými scénáři, protože v případě krachu je dosti velký problém mít zainvestováno ve firmě, která padne do úpadku (jeden z důvodů, proč je potřeba diverzifikovat). Díky dlouhodobým datům má člověk celou škálu nástrojů pro analýzy potenciálu daného akciového titulu.

Trh s akciemi společnosti Blizzard je výbornou projekcí toho, jak se hernímu průmyslu po celou dekádu nanejvýš dařilo. Za pouhých devět let se akcie zhodnotily o více jak 750 % a největší gradace započala kolem roku 2015. Ke konci roku 2018 se trh dost tvrdě vysypal (cca 53% propad), ale nyní je to vše zpátky. Díky tomu má trh strukturu tzv. V-shape.

Zajímavostí je, že během toho mohutného poklesu na akciových trzích z přelomu února/března to až tak moc s tímto trhem nezamávalo.

Jinak stejná podívaná je i na trhu s akciemi Electronic Arts. Není až tak překvapující, že akcie úspěšných herních vývojářů a vydavatelů měli obdobně pozitivní cenový vývoj. Další možností, jak je také možné do e-sportu investovat je, stát se investorem nějakého týmu, to už je ale úplně z jiného soudku, co se především kapitálu týče.

Shrnutí

Videoherní průmysl všeobecně ve spojitosti s e-sportem má rozhodně slibnou budoucnost a já už od svých 17 let třeba věřím tomu, že se herní turnaje dostanou jednoho dne i na olympiádu.

Za tu jednu dekádu se online hraní her posunulo od pouhé zábavy puberťáků k obrovskému byznysu, kde jsou miliardy dolarů. Čím více kapitálu do toho bude plynout a čím více výnosů generovat, tak tím rychleji se tato myšlenka stane skutečností.

Nebuďme naivní, sport je hlavně o penězích. Co se ale týče potenciální investice, tak se nemohu zbavit dojmu, že je trh s hrami všeobecně přepálený. Čímž “trpí” úplně všechny známé technologické firmy.

Jakmile začne oslabovat akciový trh s technologickými giganty, tak většina investic a sponzoringů e-sportu bude utnuta jako první.

Není žádný div, že se e-sportu dost dařilo, když hodnota výše zmíněných firem za necelou dekádu vystoupala o stovky procent. Kapitálu bylo přebytek a ten mohl plynout do e-sportu a gamingu obecně. Myslím si, že dlouhodobě (5-10let) to má bez debat velký potenciál. V horizontu pár let je zde ale relativně velké riziko, že s výplachem na akciových trzích dojde minimálně ke stagnaci i v odvětví e-sportu. Kdo ví ale, kdy nějaký takový výplach přijde.

Poznámka

TIP: Jako u každé investice i zde je potřeba si vše řádně promyslet a zhodnotit veškerá pro a proti. 

Co si investování do gaming a e-sport sektoru myslíte vy? 

Zajímá vás tento průmysl? Držíte nějaké akcie, anebo se tomuto sektoru spíše vyhýbáte a raději investujete své volné prostředky někam jinam? Podělte se s námi o váš názor.

Líbil se vám tento článek?
6
3

Autor

Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.

Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.

“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (1 komentář)

Připojte se k diskuzi

Pro přidání komentáře se prosím přihlašte ke svému uživatelskému účtu.

Pavel

Díky za článek. Aktuálně přemýšlím o gaming světě jako celku, tedy nejen o velkých e-sport akcích, ale také o “domácím hraní”. Už s příchodem nové generace konzolí je vidět velký zájem o tento trh a možná je to jen začátek velké jízdy (sám jsem hráčem více než 25 let a sleduji to celý život). Co si myslíte o ETF VanEck IE00BYWQWR46 v rámci dlouhodobějšího investování? Aktuálně se mi jeví zajímavý i Tencet, který vlastní Riot studio, skoro polovinu Epicu (Fortnite) + mobilní hry (ty mě moc neberou, ale pravděpodobně i tady je budoucnost). p.s. jsem začátečník v investování, ale tím spíš se ubírám směrem, kterému rozumím (ne ve smyslu investování, ale dění na trhu).