FinexAkcieCrowdStrike způsobil globální chaos: Vyplatí se nyní investovat do jeho akcií ve slevě?
CrowdStrike způsobil globální chaos: Vyplatí se nyní investovat do jeho akcií ve slevě?
V pátek zaznamenaly akcie CrowdStrike dramatický pád po fatální aktualizaci, která způsobila výpadek IT systémů po celém světě. Incident způsobil chaos v bankomatech, letech i zdravotnických službách.
Cena akcií CrowdStrike se v pátek propadla o 11 % (za poslední týdne ztrácí již 19 %) poté, co aktualizace její cloudové platformy pro kybernetickou bezpečnost způsobila globální výpadek IT v bankách, na letištích, v nemocnicích, maloobchodech a dalších podnicích.
Přestaly fungovat bankomaty, zpozdily se lety a klíčové zdravotnické služby byly mimo provoz.
Generální ředitel společnosti, George Kurtz, uvedl, že incident byl způsoben závadou nalezenou v jedné aktualizaci obsahu pro hostitele systému Windows a že oprava již byla nasazena.
Microsoft, který byl původně z výpadku obviňován, protože k němu došlo pouze v systémech Windows, uvedl, že na vyřešení těchto problémů spolupracuje.
CrowdStrike jistě udělal obrovskou chybu a reakce trhu je pochopitelná. Také si však můžeme klást otázku, zda tento pokles nepředstavuje dobrou příležitost k nákupu.
V minulosti většina společností zabývajících se kybernetickou bezpečností instalovala pro provoz svých služeb zařízení přímo na místě. Tento hardware byl však drahý, spotřebovával energii, zabíral mnoho místa a vyžadoval neustálou údržbu.
CrowdStrike tyto problémy vyřešil pomocí Falconu, cloudové bezpečnostní platformy pro koncové body, která nevyžadovala žádná zařízení na místě. Jako cloudovou platformu bylo možné Falcon snáze instalovat, škálovat a aktualizovat než platformy založené na fyzických zařízeních.
Umožňovala také společnosti “uzamknout klienty” k opakovaným předplatným a křížově prodávat více cloudových modulů, čímž rostly její příjmy na zákazníka.
Od fiskálního roku 2019 do fiskálního roku 2024 (který skončil letos v lednu) rostly její příjmy složenou roční mírou růstu (CAGR) o 65 %, z 250 milionů dolarů na 3,06 miliardy dolarů.
CrowdStrike nyní obsluhuje 298 společností z žebříčku Fortune 500 a 538 společností z žebříčku Fortune 1000. Toto široké přijetí také vysvětluje, proč chybná aktualizace společnosti způsobila v tak krátké době tak velké škody.
Jak rychle CrowdStrike rostl?
V uplynulém roce, kdy makroekonomické faktory přinutily mnoho společností omezit své výdaje, se růst koncových ročních opakujících se příjmů (ARR) i celkových příjmů CrowdStrike zpomalil.
Čistý růst nových ARR však v posledních třech čtvrtletích opět meziročně vzrostl o dvouciferná procenta – což znamená, že společnost stále získávala nové zákazníky na náročném trhu.
Metrika
Q1 24
Q2 24
Q3 24
Q4 24
Q1 25
Koncové ARR
42%
37%
35%
34%
33%
Čisté ARR
-8%
-10%
13%
27%
22%
Růst celkových tržeb
42%
37%
35%
33%
33%
Zdroj informací: crowdstrike.com
CrowdStrike tento silný růst přisuzoval zvýšení svého podílu na trhu, novým vládním zakázkám a zavádění dalších funkcí generativní umělé inteligence (AI) pro systém Falcon.
Do konce prvního čtvrtletí fiskálního roku 2025 si 44 % jeho zákazníků osvojilo alespoň šest jeho modulů, což je nárůst oproti 43 % ve čtvrtém čtvrtletí a 40 % o rok dříve.
Během konferenčního hovoru k prvnímu čtvrtletí si Kurtz také rýpl do nové strategie platformizace společnosti Palo Alto Networks (která je v současné době nabízena prostřednictvím bezplatných zkušebních verzí a smlouvami s odloženými platbami)
Řekl: “Když platforma přináší skutečnou hodnotu, nemusíte ji zkoušet a případně dávat pryč.” Nedávný softwarový omyl CrowdStrike by bohužel mohl některé společnosti přimět k tomu, aby místo toho vyzkoušely diverzifikovanější kombinaci on-site a cloudových služeb společnosti Palo Alto.
CrowdStrike tehdy očekával, že jeho tržby ve fiskálním roce 2025 vzrostou o 30-31 %. Vzhledem k těmto odhadům (které budou pravděpodobně sníženy) a současné hodnotě podniku ve výši 67,5 miliardy dolarů však stále vypadá draze při 17násobku letošních tržeb (P/S poměr).
Velkou otázkou nyní je, jak moc toto fiasko přiškrtí dlouhodobý růst společnosti
Býci budou tvrdit, že vedoucí postavení společnosti v oblasti cloud-native kybernetické bezpečnosti, její ekosystém založený na cloudu a vysoké náklady na přechod na jinou platformu zabrání tomu, aby po výpadku IT ztratila příliš mnoho zákazníků.
Kurtz nicméně připustil, že bude trvat nějakou dobu, než bude problémová aktualizace stažena a všechny postižené systémy budou plně obnoveny.
CrowdStrike by také po tomto debaklu mohla postihnout spousta žalob a generální ředitel Tesly, Elon Musk, uvedl, že jeho společnost již CrowdStrike “vymazala” ze všech svých systémů.
Díky tomuto incidentu se také společnost, která nebyla mimo technologické a obchodní kruhy příliš známá, stala známou tím nejhorším možným způsobem.
Warren Buffett kdysi řekl, že vybudovat dobrou pověst trvá 20 let a zničit ji trvá pět minut – a poškození značky CrowdStrike by jistě mohlo narušit její obranu proti dychtivým konkurentům.
Je tedy pokles akcií CrowdStrike příležitostí k nákupu?
Microsoft v posledních několika letech v tichosti rozšiřuje svou vlastní cloudovou platformu kybernetické bezpečnosti, a to prostřednictvím velkých investic a akvizic.
Tento trapný incident by mohl Microsoft přimět k urychlení vývoje těchto interních služeb, aby omezil svou závislost na CrowdStrike a dalších platformách kybernetické bezpečnosti třetích stran.
V rámci našeho akciového portfolia vlastníme akcie CrowdStrike a je pravděpodobné, že by musely ještě více ustoupit, než je budeme opět považovat za výhodnou koupi.
Za posledních 12 měsíců stále vzrostly o více než 100 % a nejsou levné – a zatím nemůžeme odhadnout dlouhodobý dopad tohoto katastrofálního výpadku.
Uvažujete o investování do akcií Crowdstrike? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.
Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.