Chcete pasivní příjem? Tyto 3 akcie vyplácí dividendu přes 50 let!
Chcete pravidelně inkasovat dividendy? Tři firmy s dlouhou historií výplat a unikátními obchodními modely mohou být základem vašeho portfolia. Jaké to jsou?
Pokud se v investování zaměřujete na stabilitu a pasivní příjem, pak vás určitě zajímají firmy vyplácející dividendy. Tyto společnosti pravidelně, obvykle čtvrtletně, vyplácí svým akcionářům část ze zisku.
Studie společnosti Hartford Funds navíc zdůrazňuje, že od roku 1960 bylo přibližně 85 % kumulativního výnosu indexu S&P 500 generováno z reinvestovaných dividend.
Uvažujete o investování do dividendových akcií? Vyzkoušejte brokera XTB!
Společnosti vyplácející dividendy jsou rovněž známé solidními obchodními modely a rozumným řízením kapitálu.
Hartford Funds ve studii také uvádí, že firmy zvyšující dividendy doručují roční výnos ve výši 10,2 %, zatímco firmy nevyplácející dividendu doručují pouze 4,3% výnos. Proto se níže podíváme na tři kvalitní dividendové akcie.
1. Coca-Cola
Coca-Cola je globálním nápojovým ekosystémem, který nevlastní pouze vlajkovou loď v podobě Coca-Coly, ale i další mimořádně silné značky v kategoriích jako džusy, káva nebo čaje.
Důležitým aktivem firmy je známost značky a hlavně loajalita zákazníků, díky čemuž může udržovat vyšší ceny a pravidelně je navyšovat, čímž kompenzuje zvyšující se náklady.
Podstatné je ovšem vědět, že sama Coca-Cola nevyrábí finální nápoje, ale prodává sirupy a koncentráty stáčírnám (tzv. bottlers).
Zdroj: fiscal.ai
Vývoj hrubé marže v podání Coca-coly
Ty se pak starají i o distribuci do obchodů a restaurací. Díky tomu má Coca-Cola poměrně vysoké marže a z jejího pohledu nejde o kapitálově náročný business.
Hrubé marže se pohybují kolem 60 %. Jen pro srovnání, současný lídr na trhu s AI hardwarem, Nvidia, dosahuje hrubých marží kolem 70 %.
V portfoliu má více než 200 značek a určitě budete znát Fantu, Sprite, Powerade nebo Fuze Tea. V případě energetických nápojů má podíl v Monster Beverage.
Zdroj: coca-colacompany.com
Značky vlastněné Coca-Colou
Coca-Cola patří do skupinky dividendových králů, což jsou společnosti, jež vyplácejí a zvyšují dividendu více než 50 let v řadě. V případě Coca-Coly se jedná o 63 let a společnost nabízí 2,9% dividendový výnos.
Společnost ADP poskytuje základní služby v oblasti řízení lidského kapitálu, kam spadá například zpracování výplat nebo HR služby.
Pomáhá tedy firmám správně a včas vyplácet zaměstnance, řešit daně a compliance, benefity, docházku a další HR agendu ve velkém měřítku a s vysokou spolehlivostí. Dalším zajímavým zdrojem zisku jsou úroky z klientských peněz.
ADP drží krátkodobě peníze klientů (mezi okamžikem, kdy firma pošle prostředky na mzdy, a okamžikem výplaty). Tyto prostředky ADP konzervativně investuje a inkasuje úrokový výnos.
Zdroj: fiscal.ai
Finanční výsledky ADP
Ačkoliv může business ADP vypadat jako nudný, výplatní a HR systémy jsou pro firmy kritickou infrastrukturou.
Je drahé a rizikové přecházet jinam, díky čemuž jsou vysoké tzv. switching costs (náklady na změnu dodavatele). ADP díky tomu dosahuje míry retence ve výši 92 %.
Když si firma téměř všechny klienty udrží, může se v klidu soustředit na růst, který u ADP spočívá v upsellu, tedy prodeji dalších produktů (benefity, docházka, talent management) a získávání dalších klientů.
Zdroj: adp.com
Business ADP v číslech
ADP je také dividendovým králem, který zvedá a vyplácí dividendy po dobu 51 let. Dividendový výnos v případě firmy dosahuje 2,5 %.
Společnost RLI působí v odvětví, které si zamiloval Warren Buffett a to je pojišťovnictví. Tato společnost se ovšem nesoustředí na klasické pojištění, ale na komplikované případy, jež klasické pojišťovny nechtějí.
RLI typicky vydělává na třech hlavních segmentech – Casualty, Property, Surety. V prvním případě se jedná o poskytování odpovědnostního pojištění, což je krytí situace v případě, kdy někdo způsobí škodu jinému.
Property je pojištění fyzických škod na majetku a RLI se v tomto případě zaměřuje na katastrofické/exponované oblasti nebo specifické typy majetku.
Zdroj: fiscal.ai
Dominance jednotlivých segmentů u RLI
Surety pak není typické pojištění, ale spíše záruka nebo ručení, že někdo splní svůj závazek. Pokud dlužník nesplní svoji povinnost, RLI zajistí nápravu nebo uhradí škodu do pojištěného limitu. Používá se to hlavně ve stavebnictví a veřejných zakázkách.
V případě RLI je klíčové vědět, co představuje underwriting (upisování). Jedná se o proces kdy pojišťovna rozhoduje, jaké riziko pojistí a za jakou cenu. Ve výkazech pak můžete vidět gross premiums written a net premiums written.
Gross představuje celkovou částku pojistného z nových a obnovených smluv před tím, než se odečte zajištění. Net je pak část pojistného, kterou si pojišťovna nechá po zajištění. RLI se sama totiž zajistí u jiné pojišťovny proti velkým škodám.
Zdroj: rlicorp.com
Pojišťovací portfolio RLI ke třetímu kvartálu
RLI konzistentně vyplácí a zvyšuje svou dividendu již 50 let a také patří do elitní skupiny dividendových králů s dividendovým výnosem ve výši 1 %.
Slovo závěrem
Coca-Cola, ADP i RLI Corp představují firmy s prověřenými obchodními modely, silnou schopností generovat hotovost a dlouhou historií vyplácení a navyšování dividend.
Právě kombinace stabilního business modelu a pravidelných dividend z nich dělá atraktivní stavební kameny portfolia pro investory, kteří chtějí pasivní příjem.
Šéfredaktor kryptoměnové redakce, který se na kryptoměnových a tradičních trzích pohybuje přes pět let.
Svou vášeň pro investice našel během studií na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde se od získání teoretických poznatků přesunul k jejich aplikaci. Veřejnost se také snaží edukovat v oblasti finanční gramotnosti prostřednictvím studentského spolku Klub investorů, kde dříve zastával pozici prezidenta a nyní působí jako člen dozorčí rady, odkud dohlíží na chod celé organizace.
Klíčem k úspěchu investora je podle něj skloubení znalostí z oblasti tradičních trhů a makroekonomie, které mají výrazný dopad na kryptoměnový sektor. Nebrání se využití aktivního ani pasivního přístupu k investicím.
„Složené úročení je osmým divem světa. Kdo mu rozumí, vydělává; kdo ne, zaplatí.” – Albert Einstein
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.