V podstatě od začátku září trhy prochází větší korekcí. Důvodů je hned několik: koronavirus, tvrdý Brexit, blížící se americká nestabilita a otazníky nad ekonomickým zotavením ve světě po lockdownu. V Evropě rostou čísla nakažených lidí koronavirem. Vlády jednotlivých státu zavádí omezeni, která jistě ekonomice nepomůžou. I když tato opatření nemusí mít přímý ekonomický vliv, působí negativně s ohledem na víru v dobrou budoucnost koncového spotřebitele.
Doba nejistoty je někdy horší než katastrofa samotná. V záplavě špatných zpráv však 25. září převážila ta dobrá, která přislibovala objev dlouho očekávané vakcíny na koronavirus. Pokud by se tato vakcína objevila, znamenalo by to, že trhy by udělaly tlustou čáru za koronavirem a věnovaly by se jiným tématům. Konec koronavirové krize přijde s objevem vakcíny.
Za oběť korekce padly především technologické firmy GAFA, které byly po celou epidemickou krizi od března považovány za bezpečné investice. Nyní jsme svědky změny zájmu investorů. Od předražených technologických firem se začínají dívat na podhodnocené cyklické firmy.
Tento trend bude pokračovat i v následujících týdnech. Pohled na vysoké ceny amerických technologických firem a jejich současný výprodej nám připomíná starou burzovní pravdu: žádný strom neroste do nebe. Tak i cena těchto akcí má svůj strop. Znamená to však, že ceny těchto akcí v brzké době klesnou?
Z krátkodobého hlediska je to možné, ale při pohledu na grafy těchto společnosti je evidentní, že i přes větší poklesy, jejich akcie zůstávají v dlouhodobém růstovém kanálu. Nyní jsme z pohledu technické analýzy vstoupili do fáze konsolidace a neutrality. V následujících týdnech nás čekají pohyby nahoru i dolů, které se mohou velmi rychle měnit, bez toho, aby byl daný jasný směr.
Pro někoho, kdo se věnuje dennímu traidingu představují tyto akcie zajímavou příležitost, aby tuto schopnost rozvíjel. Naopak, kdo chce učinit střednědobou investici v řádech týdnů, tyto akcie může pominout. Trh se může vydat oběma směry.
Asijské indexy: Silné Japonsko
V Asií nejlépe vzdoroval Japonský Nikkei, který ztratil pouhých 0,67 procent. Hongkongský index ztratil výrazných 5 procent za týden a burza v Šanghaji odepsala 3,7 procent. Nejenom třetí zářijový týden prokázal, že japonské akcie jsou v současných podmínkách dobrou investici. Na některé zajímavé tituly jsem upozornil zde.
Legendární investor Warren Buffett taktéž nedávno upozornil na japonské akcie, které také koupil. Důvodů je hned několik.
Japonské firmy mají solidní úspory a hotovost, a tím pádem se jich nebude tolik týkat dluhová krize, která v brzké době vystřídá tu zdravotní.
Japonský jen je velmi stabilní měna, která navíc může fungovat jako záchranná měna při monetárních krizích.
A poslední důvode je, že už teď je jasné, že díky koronavirus posílí Asie nad Evropou a Amerikou. Asijské země, s výjimkou Indie, dokázaly a stále dokazují, že jejich populace současnou krizi zvládají lépe.
Ostatní indexy: Evropské indexy se propadají
Na třetí zářijový týden nebudou v dobrém vzpomínat investoři na evropských burzách, včetně té pražské. Německý DAX30odepsal 5,2 procent, Francouzský CAC40 ztratil 5,3 procent. Nejlépe z velkých evropských burz se vedlo britskému indexu FSTE, který odepsal jen 3 procenta. Z menších evropských burz dopadla špatně Portugalská. Ta ztratila šest procent.
Nasdaq100 díky poslednímu obchodnímu dnu, 25 září, dokázal umazat celotýdenní ztrátu a uzavřel se ziskem 0,3 procent. Americký Dow Jones však odepsal3 procenta.
Komodity: Ropa odolává tlaku
Černé zlato (ropa) i přes poslední výprodej, který poslal ropu pod 40 dolarů, ukazuje, že právě hranice 40 dolarů dnes tvoří velmi dobrou resistenční hladinu. I přes to, že se obnovila produkce ropy v Libyi, tak ropa uhájila tuto hranici. Americká lehká ropa se obchodovala 40 dolarů za barel, a ropa brent pak uzavřela týden na 41,8 dolarů za barel.
Pokud převáží ve světě pozitivní nálada, cena ropy by mohla stoupat.
Ropa svoje pozice uhájila. To však nelze říct u zlata a stříbra. Zlato se velmi rychle dostalo pod hodnotu 1900 dolarů a uzavřelo obchodování na hodnotě 1858 dolarů za trojskou unci. Stříbro spadlo mnohem rychleji. Skončilo na hodnotě 22,7 dolarů za unci. Mnoho analytiků velmi rychle začalo mluvit o konci zlaté horečky. Je tomu opravdu tak?
V první řadě je si potřeba uvědomit, že i když zlato spadlo po úroveň 1900 dolarů za unci, týdenní pokles představoval pouhé 4 procenta, což v porovnání s pohyby některých akcií není až tak mnoho.
Propad zlata se v současném kontextu jde chápat jako dobrou zprávu. Současná korekce nevyvolává v investorech paniku, které by je vedla k nákupu žlutého kovu. Proč se tedy investoři zbavují zlata?
Důvodů je hned několik. Všichni, kdo dnes prodávají zlato, a drželi ho pár měsíců, na tomto prodeji vydělají. Pomalu, ale jistě se blíží konec roku. Realizovaný zisk ze zlata umožní správcům investičních fondů umazat ztráty z akciových obchodů. Je tudíž velmi pravděpodobné, že se jedná o klasické vybírání zisku a ne o změnu trendu na zlatě.
Dalším důvodem je, že již dnes se mnoho investorů obává, že ve světě místo inflačního scénáře převládne deflační scénář. Deflace (co je deflace?) by neměla příznivý vliv na cenu žlutého kovu.
Ať tedy je důvod propadu ceny zlata jakýkoliv, nic nemění na tom, že zlato zůstává v dlouhodobém růstovém kanálu. I velmi optimistický scénář s vyřešením koronakrize, nechává spoustu otázek nezodpovězených.
Například – Kdo to všechno zaplatí? Jakmile odezní sanitární krize, nastane krize dluhová. Ta donutí všechny státy šetřit a osekávat svoje výdaje. V mnoha zemích tyto úspory budou mít za následky sociální nepokoje. Tato sociální nestabilita se projeví politickou nestabilitou. A cenu žlutého kovu každopádně žene nahoru pocit nestability v blízké budoucnosti. I proto si myslím, že zlato zůstává velmi dobrým prostředkem diverzifikace investic. Více jsem se nad tímto problémem zamyslel v článku níže.
Současná situace na burze nás utvrzuje ve dvou základních receptech na to být úspěšným investorem.
O úspěchu rozhoduje pravidelnost investic. I přes tyto výkyvy, kdo na burze vyhraje, bude dlouhodobý pravidelný investor.
Druhé pravidlo je pak práce na sobě a na svém vzdělávaní. Kdo chce uspět, musí s klasikem neustále “učit se, učit se a učit se”. Ten, kdo se začal zajímat o investování v roce 2020, tak jeden rok pochytil mnohem více, než za klidné období 2015-2019.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.