Elektrické automobily představují segment trhu, který má potenciál změnit v budoucnu způsob přepravy. Tento segment velice rychle roste a je proto příležitostí pro investory, kteří se dokáží v oboru rychle orientovat.
Přibližně 2 milióny elektrických vozidel bylo prodáno v roce 2019. Přesto, že v roce 2020 je prodej o něco nižší, tak v roce 2021 se očekává další nárůst, který by měl v roce 2025 dosáhnout až k 10 miliónům prodaných automobilů ročně.
Kromě nových společností se o vstup do odvětví perou také tradiční automobilky, které oproti startupům mají výhodu vybudované klientely a distribuční sítě. Pro vaši rychlou orientaci jsme připravili přehled firem, které v sektoru působí a které jsou kotovány na burze v USA.
Výrobci elektromobilů
Tesla
Tesla je dominantní výrobce elektromobilů. Její tržní podíl v USA je asi 60 % a v Číně to je přibližně 20 %. Navíc buduje nové velké továrny, které její produkci ještě zvýší.
Nevýhodou je tržní ocenění, které je podle některých analytiků příliš vysoké. Aby ocenění Tesly nadále rostlo, musela by si Tesla udržet vedoucí postavení i v dalších letech, kdy na trh přijdou stovky dalších modelů od konkurence.
General Motors plánuje přivést na trh 20 nových modelů elektrických vozidel do roku 2023. Značky jako Chevrolet, BMC, Cadillac aj. tedy dostanou elektrické motory. Firma chce do roku 2025 prodat 1 milión elektrických vozů na trzích v USA a v Číně. Pro srovnání, Tesla v roce 2019 prodala 367 000 vozů v celém světě.
Výhodou GM je, že stejně jako dalších tradičních automobilek, má vybudovanou infrastrukturu výrobních a distribučních míst.
Poznámka
Kromě toho aktuální ocenění je přibližně 75 % pod tržní hodnotou z roku 2018.
Většina startupů v sektoru elektrických vozidel se na burzu dostala díky spojení s nějakou účelovou společností typu tzv. SPAC (Special Purpose Acquisition Company), která již na burze obchodována je.
Tím tyto firmy ušetří náklady na IPO a zároveň umožní veřejnosti účastnit se na potenciálním zhodnocení.
Nikola
O firmě Nikola jsme psali v poslední době několik článků. Firma, která se prezentuje jako výrobce nákladních automobilů na elektrický a vodíkový pohon, momentálně neprožívá zrovna radostné období.
Akcionáři firmu žalují z podvodu, že firma před uvedením na burzu značně přeháněla pokud jde o technologie pohonu vozidel.
Hyliion
Na burze naleznete akcie Hyliion pod tickerem HYLN. Zaměřuje se na nákladní vozy, ale její strategie se od Nikoly výrazně liší. V čem?
Hyliion bude elektřinu do baterií generovat za jízdy s využitím stlačeného přírodního plynu (compressed natural gas CNG). To by mělo zlepšit dojezd vozidel.
Protože je v USA vybudováno 700 CNG stanic, tato strategie nepotřebuje vybudování dalších nabíjecích stanic a tím firma značně ušetří.
Poznámka
Hyliion plánuje výnosy ve výši 2 miliard dolarů v roce 2024, což je podle ní kolem 2 % cílového trhu.
Fisker
Aktuálně je firma na burze pod tickerem SPAQ (od 28. 10. 2020 se očekává změna tickeru na FSR). Firma plánuje výrobu plně elektrického SUV Ocean s dodáním v roce 2023.
Fisker chce dodávat ta “nejzelenější” auta. Nulové emise, využití recyklovaných materiálů a žádné použití materiálů ze zvířat v interiéru.
Další konkurenti na trhu EV
Další firmy, které v oboru výroby elektrických vozidel působí jsou: Ideanomics (ticker IDEX), Nio (ticker NIO), Canoo (HCAC), Workhorse Group (WKHS), Lordstown Motors (DPHC) a XL Fleet (PIC).
Rizika startupů
Největší výzvou pro každý startup je převedení výroby do masové produkce, která umožní snižování nákladů na každé prodané vozidlo. To s ohledem na rostoucí množství konkurentů bude velice obtížný úkol.
Z pohledu investorů platí, že tradiční oceňovací techniky zde použít nelze. Investoři proto oceňují potenciál podle plánovaných budoucích výnosů, stupně vývoje jejich technologie a jakým způsobem se odlišují od Tesly.
Aktuálně jsou akcie těchto společností velice volatilní a pro investory mohou představovat velké riziko.
A jaký je váš názor, investujete do akcií automobilek, nebo se jim raději vyhýbáte? Který titul je podle vás nejlepší?
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.