Akcie Coca-Cola patří mezi tržní “držáky”, které stále odolávají makroekonomické nepřízni a medvědí burzovní psychologii. Je to dáno atributy, kterými je byznys společnosti charakteristický. Což jsem mimochodem nedávno velmi zevrubně vysvětlil v článku na dividendové aristokraty. Jakmile si krátce povíme čerstvé novinky, podíváme se na fundament. Po čemž bude následovat technická analýza a krátký závěr.
Coca-Cola dokáže kompenzovat vyšší náklady způsobené inflací
Jak už jsme si několikrát vysvětlovali, Coca-Cola patří mezi tzv. inflationproofstocks. Zkrátka jde o titul, který je odolný proti inflaci. Logickým důsledkem inflace je růst nákladů na výrobu, což znamená nižší zisk. Jelikož se vyšší náklady projevují na maržích. Jsou ale byznysy, kde s tím mohou relativně bez velkých obtíží bojovat.
S vyššími náklady se nedá bojovat jinak, než zvednout ceny svých produktů (pro zjednodušení). A tak Coca-Cola i učinila. I přesto prodeje jejich produktů meziročně vzrostly o organických 13 %. Tím pádem firma dosáhla vyšších výnosů a vyšší výnosy mohou do jisté míry kompenzovat nižší marže. Není to proto všespásné a jde pouze o to, že tyhle byznysy netrpí tolik jako třeba růstové tituly. Žádný titul nenese dobře růst nákladů. Leč některé to ustojí mnohem lépe.
Fundamentální analýza akcie Coca-Cola (KO)
Výsledky za druhý kvartál
Akcie Coca-Cola meziročně zaznamenaly růst výnosů o 11,5 % na více jak 11,3 miliard USD. Kdežto mezikvartálně jde o mírný růst, +7,6 %. Provozní zisk již znatelně klesl o 27 % na 2,34 miliardy USD. Mezikvartálně jde o pokles o více jak 28 %. Čistýzisk meziročně klesl o 28 % na 1,91 miliardy USD. Mezikvartálně je to zhoršení o 31 % Avšak oproti předešlým výsledkům žádná tragédie. EBITDA si pohoršila o 26 % na 2,66 miliardy USD.
Hrubá marže je za druhý kvartál více jak 57 %. V kontrastu ostatními čtvrtletími nijak nevyčnívá. Provozní marže je však znatelně slabší, než je průměr za předešlých několik kvartálů. Tentokrát dosáhla necelých 21 %. Čistá marže je necelých 17 %. Jeden z nejslabších výsledků, který se vyrovná době z konce roku 2020, kdy kvůli lockdownům byla spotřeba těchto výrobků velmi slabá.
Zisk na akcii (EPS) je 0,44 bodů. Ukazatel P/E je více jak 28 bodů a ve srovnání s předešlými kvartály se hodnota příliš nezměnila. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je ve výši 42,3 %. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) dosahuje 15,7 %. Pořád jsou to výborná čísla, které si Coca-Cola soustavně drží.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) dosahoval k prvnímu kvartálu 0,95 bodu a ukazatel běžné likvidity (current ratio) dělá 1,13 bodů. Oba ukazatele jsou proto na hraně. V hotovosti Coca-Cola drží skoro 9 miliard USD. Kdežto v krátkodobýchinvesticích 2,64 miliardy USD. Do druhé položky patří například krátkodobé dluhopisy.
Celkováaktiva firmy jsou v hodnotě 93,17 miliardy USD, které meziročně vzrostly o 3,3 %. Celkovézávazky jsou 68,37 miliardy USD. Vlastníkapitál tedy činí 24,8 miliardy USD. Což je meziročně vzestup o 2,26 %. Přitom předešlé kvartály dosahovaly meziroční relativní rozdíly dvojciferných čísel.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je 1,69 bodů. To není nikterak překvapivé, protože již z mnohem vyššího ROE jak ROIC poznáme, že dluh u dané firmy je větší. Poměr ROE totiž ve jmenovateli nekalkuluje s dluhem. Poměr dluhu vůči celkovým aktivům je 0,45 bodů. Celkovýdluh představuje téměř 42 miliard USD. První ukazatel je na hraně, zatímco druhý je v přijatelném rozmezí.
Technická analýza akcie Coca-Cola (KO)
Jak už jsme si dříve zmínili, akcie Coca-Cola se od toho covidového pádu po historické maximum zhodnotily o zhruba 85 %. A většinu zhodnocení si titul pořád evidentně drží. Jediný velký pád nastal před několika týdny, kdy od historického maxima klesl kurz o 13 %.
Jinak jsou akcie Coca-Cola kurzově velmi stabilní. Cena se již pár týdnů pohybuje kolem 60 USD. I když člověk nakupoval lidově řečeno na topu, znehodnocení jeho portfolia je minimální. A o tom tyhle tituly jsou. O té stabilitě v době, kdy zbytek trhu hodně krvácí.
Jinak technicky není na trhu nic kdovíjak zajímavého. Pořád držíme trend, protože kurz generuje pořád vyšší vrcholy a vyšší tržní minima. On kurz s největší pravděpodobností půjde dolů. Nebude to ale nějak závratné. Respektive nijak závratné v kontrastu s růstovými technologickými tituly, které v posledních měsících padají o desítky procent.
Závěrem
Na provozních ziscích a maržích můžeme poznat, že inflace šlape i na společnost Coca-Cola. Ta ale nemá problém ztráty kompenzovat pomocí vyšších cen, čímž dosáhne většího obratu. Ten fundament se bude postupem času zhoršovat, inflace jen tak nezmizí. Mají ale dostatek prostoru, jak s vyššími náklady bojovat. Trh to ví. A proto investoři tolik neprodávají. Díky tomu je kurz akcie Coca-Cola tolik stabilní.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.