V dnešní fundamentální a technické analýze se zaměříme na akcie Boeing (BA). Tento výrobce dopravních letounů čelí již pár let velké krizi, protože se ukázalo, že jejich systémy jsou vadné a pravděpodobně způsobilyminimálně dvě velké havárie, při kterých letouny doslova spadly z oblohy.
Co se v tomto článku dozvíte? Kromě technické a fundamentální analýzy si v dnešním příspěvku uvedeme pár důležitých zpráv, které nám napoví, jak na tom Boeing aktuálně je, a vše si shrneme v závěru.
Boeing čelí žalobě ze strany investorů
Díky zmiňovaným haváriím byly relativně dlouhou dobu uzemněny všechny nejnovější letadla Boeing 737 MAX. Prověřovaly se však i starší typy. Uvedené problémy se logicky projevily na akciovém trhu a konkurence, jako je francouzský Airbus, z toho na oplátku vytěžila maximum. Francouzi jednoduše přebírali zákazníky.
Vedení Boeingu proto čelí žalobě ze strany investorů, kteří vedení firmy obviňují z toho, že nevěnovali dostatečnou pozornost bezpečnostním problémům a samotnému vývoji nového vlajkového letounu 737 MAX. Žalující uvádí, že dvě letecké havárie 737 MAX stálo firmu 20 miliard USD.
Tahle kauza je velmi zajímavá z toho důvodu, že příliš nerozumím logice žalujících. Sice to není vyloženě namířeno vůči firmě, pouze proti vedení, ale je přece zřejmé, že firmu jako takovou žaloba stejně poškodí. Ta schopnost rentability bude pak logicky nižší, takže výnos investorů bude též v menších číslech.
Ryanair se nedohodl s Boeingem na ceně dalších dodávek
I přes velké nesnáze dokázal Boeing tento rok dodat 206 letounů. Ovšem francouzský Airbus je na tom s dodanými 384 kusy mnohem lépe. V každém případě Boeingu hodně pomohla objednávka letecké společnosti Ryanair, která si minulý rok objednala 75 letounů 737 MAX.
Současný rok obě společnosti jednaly o nových dodávkách letounů této řady, ale Ryanair nakonec prohlásila, že dohoda padá. Důvodem byly neshody ohledně ceny za dodaná letadla. Pro Boeing je to velký problém, protože zoufale potřebují zákazníky.
Boeing zveřejnil nový výhled ohledně poptávky v leteckém odvětví která v následujících desíti letech počítá s potenciálem okolo devíti bilionů USD. Jejich odhady jsou tedy jaksi nemálo optimistické. Mnoho proměnných do toho zasahuje.
Může přijít krize, hrozba opakujících se globálních lockdownů, markantní růst cen v dopravě například díky Zelenému údělu. Proto bychom tyto odhady měli brát s rezervou.
Fundamentální analýze akcie Boeing (BA)
Kvartální účetní období
Hospodářská čísla začneme posledním reportovaným kvartálem. Výnos za druhé čtvrtletí činil rovných 17 miliard USD při profit marginu 3,45 %. Při tak nízkém profit marginu bylo dosaženo zisku 587 milionů USD.
I tak lze tyto čísla považovat za úspěch, protože předešlé vizualizované kvartály zaznamenaly ztrátu. Poslední čtvrtletí minulého roku si Boeing připsal ztrátu 8,42 miliardy USD. Profit margin byl hluboce v záporu (-55 %). Z čehož vyplývá, že si firma markantně polepšila.
Provozní výnosy jsou 873 milionů USD, mezikvartálně zlepšení o 800 %. Za předchozí účetní období byly provozní výnosy záporné. EBITDA činila 1,42 miliardy USD, mezikvartálně zlepšení o 245 %. Volné cash flow je -705 milionů USD. Minulá tři čtvrtletí byla ovšem v miliardových záporných částkách.
Vzhledem k tomu, že Boeing vygeneroval zisk, EPS dosahuje 1 bodu. Bohužel jeden ziskový kvartál nestačí k tomu, abychom vypočítali poměrový ukazatel P/E. Respektive za posledních dvanáct měsíců je firma ztrátová.
Roční účetní období
Na výsledcích z jednotlivých let můžeme ihned poznat, jak drakonicky se situace pro Boeing zhoršovala. Ještě v roce 2018 Boeing vykázal výnos o 101 miliardách USD při profit marginu 10,34 %. To implikovalo zisk 10,45 miliardy USD. Rok 2019 byl již mírně ztrátový, i když výnos činil přes 76 miliard USD.
Profit margin byl ovšem negativní. Rok 2020 byl pro firmu vůbec nejhorší, protože si připsala ztrátu 11,87 miliard USD. Při výnosu 58 miliard USD byl profit margin -20,41 %. Provozní výnosy hluboce klesly (o -224 % na -6,27 miliardy USD). Boeingu totiž prudce klesly odběratelé. Mnoho objednávek se zrušilo. EBITDA byla -4 miliardy USD.
Volnécashflow kleslo vyloženě do hlubin -19,71 miliardy USD. V relativních číslech meziročně pokles o -360 %. Finanční ukazatele neuvádíme, protože firma je ztrátová.
Technická analýza akcie Boeing (BA)
Co se týká technické stránky trhu, ztráta byla k počátku roku 2020 kolem 80 %. Byl to takřka volný pád. Od března 2020 do března 2021 cena akcie pozvolna stoupala, ale v relativních číslech došlo k horentnímu zhodnocení o 213 %. I takový slabý titul šel tedy solidně nahoru.
Zlom ale nastal u S/R hladiny 285 USD. Zde trh selhal a od té doby jde cena dolů. Nakupující strana si nedokázala udržet ani úroveň 236 USD. I o klouzavé průměry MA 100 a 200 býci přišli. Momentálně se trh zdržuje v polovině cesty k S/R hranici 180 USD.
Jedná se o velmi silnou úroveň, neboť je zde solidní konfluence. Kromě toho, že je tady cenová hladina, dle objemového profilu se zde nachází High Volume Node (špičatá oblast volume profilu) a Point of Control. V případě, že sem cena klesne, lze kalkulovat s masivními nákupy.
Závěrem
Z těch zpráv víceméně vyplývá, že situace se pro Boeing postupně zlepšuje. Odběratelé jsou, i když by firma potřebovala mnohem větší odbyt. Budoucnost je ale rozhodně nejistá a k úplné ekonomické stabilizaci mají určitě daleko. Chce to minimálně tři až čtyři stabilně rostoucí ziskové kvartály.
Co se týká technické stránky trhu, akcie Boeing půl rok klesají, i když celkový trh jde nahoru. Titul je tudíž i po technické stránce dost pozadu. Zatím se však cenový pokles jeví jako pouze komplexnější korekce.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.