Amazon a Alphabet, mateřská společnost Googlu, jsou mnohými považovány za rozumné investice pro dlouhodobé investory. Koneckonců Amazon vlastní největší světové platformy pro e-commerce a cloudovou infrastrukturu, zatímco Google ovládá největší vyhledávač a platformu pro streamování videa.
Za posledních 12 měsíců se však akcie Amazonu propadly o 36 %, zatímco akcie Alphabetu o 28 %. Obě akcie se propadly, protože jejich hlavní činnosti ohrožovaly nepříznivý makroekonomické podmínky. Mezitím rostoucí úrokové sazby tyto poklesy urychlily, protože přiměly investory ke konzervativnějším investicím. Kterému z těchto padlých technologických gigantů se letos bude dařit lépe?
Amazon generuje většinu svých příjmů ze své e-commerce platformy, ale většina zisků pochází z cloudové platformy Amazon Web Services (AWS). Podle společnosti Canalys ovládala AWS ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 32 % trhu cloudové infrastruktury, zatímco její nejbližší konkurent, Microsoft Azure, měl 23% podíl.
Alphabet generuje většinu svých příjmů a veškeré zisky z reklamního podnikání společnosti Google, které se skládá z jejího hlavního vyhledávače, reklamní sítě a služby YouTube. Zbytek příjmů pochází především z hardwaru Google, služeb založených na předplatném a služby Google Cloud, která se ve čtvrtém čtvrtletí s 10% podílem umístila na třetím místě v závodě cloudových platforem.
Společnosti Amazon a Alphabet jsou obě velmi vystaveny inflaci a dalším nepříznivým makroekonomickým faktorům. V případě Amazonu inflace omezuje spotřebitelské výdaje na jeho e-commerce platformě, která se již potýkala s těžkým meziročním srovnáním, protože pandemie pominula. Náročné makroprostředí také donutilo velké společnosti odložit velké cloudové transakce s AWS.
Současné zpomalení těchto dvou činností je znepokojivé, protože Amazon obvykle dotuje růst svého maloobchodního podnikání s nižší marží svými příjmy z cloudu s vyšší marží. Proto by nižší výdaje firem na cloudové služby mohly Amazon donutit k agresivnějšímu snižování nákladů v maloobchodním podnikání a k používání méně ztrátových strategií při rozšiřování ekosystému Prime.
V případě Alphabetu makrovětry donutily jeho klienty omezit nákupy reklamních služeb. Tvrdá konkurence alternativ, jako je The Trade Desk, která prodává reklamní prostor na mobilních, desktopových a připojených televizních platformách, které nejsou vázány na Google a další technologické giganty, by také mohla snížit podíl společnosti v oblasti digitální reklamy.
Pomalejší růst reklamního byznysu Googlu by mohl ztížit rozšiřování jeho nerentabilních hardwarových a cloudových aktivit. A na rozdíl od AWS bude Google Cloud pravděpodobně i nadále ztrátový, protože nemá rozsah a cenovou sílu AWS.
Tržby společnosti Amazon v roce 2022 vzrostly o 9 % na 514 miliard dolarů. Kvůli klesajícím provozním maržím a ztrátě 12,7 miliardy dolarů z kapitálové investice do výrobce elektromobilů Rivian Automotive však vykázala ztrátu 2,7 miliardy dolarů – oproti zisku 33,4 miliardy dolarů v roce 2021.
Amazon očekává, že jeho růst v letošním roce zůstane pomalý, ale snižuje počet svých zaměstnanců, zavírá některé slabší kamenné obchody a snižuje další výdaje. Jeho zisky by se také mohly zvýšit, pokud se cena akcií společnosti Rivian odrazí ode dna.
Analytici očekávají, že tržby Amazonu letos vzrostou o 8 % a vrátí se k ziskovosti. Jeho akcie se mohou zdát drahé na základě forwardového zisku – ve skutečnosti jsou však v poměru k tržbám historicky levné a dosahují méně než 2násobku letošních tržeb.
Tržby společnosti Alphabet v roce 2022 vzrostly o 10 % na 283 miliard dolarů, ale její čistý zisk se snížil o 21 % na 60 miliard dolarů. Výše zmíněný protivítr pro její reklamní byznys stlačil provozní marže, což ji donutilo narychlo propustit tisíce zaměstnanců a omezit výdaje. Nedávná rezignace generální ředitelky YouTube Susan Wojcicki, která vedla platformu pro streamované video od roku 2014, také vyvolala znepokojivé otázky ohledně zpomalujícího se růstu divize a konkurence ze strany TikToku společnosti ByteDance.
Alphabet očekává, že rok 2023 bude dalším náročným rokem, a jeho klíčová oblast vyhledávání by mohla čelit dalšímu tlaku ze strany společnosti Microsoft, která do svého vyhledávače Bing a dalších služeb integruje výkonného chatbota ChatGPT společnosti OpenAI. Krom toho by i rostoucí reklamní byznys Amazonu také mohl odlákat firmy od Googlu.
Navzdory všem těmto výzvám však analytici stále očekávají, že tržby a zisk společnosti letos vzrostou o 6 %, resp. 12 %, protože se její reklamní byznys se stabilizuje. To jsou stabilní tempa růstu pro akcie, které se obchodují za méně než 20násobek budoucích zisků a 4násobek letošních tržeb.
Kterou FAANG akcii by bylo lepší koupit?
Je dobře možné, že obě tyto FAANG akcie zůstanou pod tlakem ještě několik čtvrtletí. Kdybych si však měl koupit více akcií jedné z nich na úkor druhé, preferoval bych akcie Alphabetu, a to ze tří důvodů: Tempo růstu společnosti je stabilnější, její obchodní model je jednodušší a její akcie jsou levnější. Vy se však musíte rozhodnout sami na základě vlastní fundamentální analýzy.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.