Akcie známé švédské automobilky Volvo vstoupily v pátek 29. října na burzu. V den jejího IPO vzrostla cena akcií o celých 23 %. Celkem se společnosti podařilo vybrat 2,3 miliardy dolarů. Za úspěchem pravděpodobně stojí plány Volva, podle kterých se chce do roku 2030 stát předním výrobcem elektromobilů.
Akcie Volva vzrostly do pátku o 23 %
Volvo po dlouhém plánování přistoupilo k dokončení svého IPO na Stockholmské burze, kde se v pátek 29. října začaly její akcie obchodovat s cenou 53 švédských korun (6,21 dolaru) za akcii. Během několika hodin jejich cena vzrostla na 59,99 švédských korun (6,7 dolaru). Konec dne pak zakončily s 23% růstem na 65,20 švédských korun (7,58 dolaru) za akcii.
I přesto se ale jedná o mnohem méně, než s čím počítala její mateřská společnost Geely. Ta totiž chtěla počáteční cenu akcií nastavit na 68 švédských korun. Volvo nakonec přistoupilo k nižší částce, což je pravděpodobně i jedním z důvodů, proč se jí podařilo uspět hned v první den obchodování.
Hodnota Volva se aktuálně pohybuje okolo 23 miliard dolarů
Hodnota Volva se s cenou 65,20 švédských korun aktuálně pohybuje okolo 23 miliard dolarů, což je o 2 miliardy méně, než v co Volvo doufalo. I tak se ale jedná o jedno z největších IPO v Evropě a druhé největší IPO ve Švédsku, a to od roku 2000, kdy na burzu vstoupila telekomunikační společnost Telia Co. AB.
Volvo se chce do roku 2030 stát předním výrobcem elektromobilů
Celkem se Volvu podařilo během IPO vybrat 2,3 miliardy dolarů, pomocí kterých chce financovat své plány na přeměnu společnosti na předního výrobce elektromobilů. Konkrétně chce podle své strategie vyrábět pouze plně elektrické automobily již v roce 2030. Ruku v ruce s tím chce, podobně jako Tesla, zavést přímý prodej automobilů svým zákazníkům.
Právě přechod Volva k elektromobilitě přesvědčil velkou část investorů, aby hned zpočátku investovali do jeho akcií. Analytici však varují před tím, že společnost bude mít z krátkodobého hlediska velký problém s růstem, a to kvůli nedostatku čipů na trhu.
Oproti minulému roku se Volvu podařilo prodat o 17,6 % více automobilů (celkem 531 000 kusů). Podobně na tom byla i její mateřská společnost Geely, jejíž prodeje během posledních devíti měsíců vzrostly o 17,1 %.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.