Akcie Alibaba jsou již poměrně dlouho dobu v úzkých. A to díky politice čínské vlády, která se lidově řečeno rozhodla zakleknout na tamní big tech. Mimoto se čínské tituly staly střetem obchodních válek Spojených států. Od té doby společnosti Alibaba dramaticky klesly zisky. To samozřejmě způsobilo nemalý odliv investorů. Přestože měl byznys firmy do té doby velký úspěch, sesypalo se to jako domeček z karet.
Jak jsou na tom ale Alibaba akcie nyní? Je to pořád stejně špatné? Nebo se objevují známky zlepšení? To si ukážeme v rámci fundamentální analýzy. Poté budeme pokračovat technickou analýzou a nezapomeneme na krátký závěr.
Fundamentální analýza akcie Alibaba
Kvartální výsledky
Dle posledních kvartálních výsledků akcie Alibaba zaznamenaly výnos 30,23 miliardy USD. To se nijak nevymyká, protože většina ze sledovaných období měla stejný výsledek. Co se týká hospodářského výsledku, Alibaba dosáhla ztráty ve výši 3 miliardy USD. Zatím jde proto o vůbec největší kvartální ztrátu této společnosti.
Provozní výnos se meziročně zlepšil o 58 % na 3,67 miliardy USD, protože kvartální období před rokem bylo velmi slabé. Tím chci říct, že to v nominále též není žádná sláva. Provozní náklad činil 7 miliard USD. Ten je na základě sledovaných kvartálů nejmenší.
Hrubá marže je přes 35%, což nijak nevybočuje z normálu. Provoznímarže byla něco přes 12 %. Jde tudíž o jeden z nejlepších výsledku za předešlých sedm čtvrtletí. Čistá marže je logicky v záporu, -10 %.
Zisk na akcii (EPS) je -1,13 bodů. Ukazatel P/E je na extrémních úrovní, 216 bodů. Jde o to, že kumulovaně za předešlých dvanáct měsíců firma skoro ani nedosáhla zisku. Takže paradoxně je poměr P/E vůbec nejvyšší za předchozí roky. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je pouhých 0,76 %. Nejhorší výsledek za sledované kvartály. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) to samé, 0,66 %.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) a ukazatel běžné likvidity (current ratio) činí 1,77 bodů. Firma tedy pořád drží velké objemy likvidity. Celkové závazky představují skoro 99 miliard USD. Kdežto vlastní kapitál meziročně klesl o 11 % na 152,66 miliardy USD.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je velmi solidních 0,15 bodů. Celkovýdluh je necelých 23 miliard USD. Čistý dluh je solidní, -51,6 miliardy. To znamená, že má společnost Alibaba přebytek likvidity 51,6 miliardy. Respektive jim zbydou likvidní aktiva, když se rozhodnou svých dluhů zcela zbavit. Alibaba totiž za předešlá léta nahromadila obrovské objemy hotovosti a likvidních aktiv. Na začátku roku držela firma v likvidních aktivech více jak 100 miliard USD. Nyní to dělá 95,6 miliard USD.
Technická analýza akcie Alibaba
Alibaba akcie mají svůj vrchol z října 2020. Tehdy asi málokdo tušil, že z tehdejších problémů vznikne až takový odliv kapitálu. Akcie Alibaba od října 2020 po říjen 2022 ztratily cca 82 % ze své all time high kurzové hodnoty. To je nesmírně velká ztráta. A to za pouhé dva roky. Trh se mimochodem zastavil na cenové úrovni z roku 2015. Tady se zase vracím k tomu, na co občas upozorňuji. Kurzy klesnou tak hluboko, jak trh bude chtít. Vše se odvíjí od nabídky a poptávky.
Polopaticky řečeno, i když nakoupíte před mnoha lety, musíte počítat s tím, že když neprodáte včas, může se vaše pozice dostat do ztráty. Mnoho “víkendových” investorů má proto pocit, že když jdou kurzy pár let tím správným směrem, nemusí nic řešit. Respektive, že stačí jen koukat, jak kurz roste. Aniž by se o své portfolio jakkoliv starali. To je ale špatný přístup. Ať držíte akcie nebo Bitcoin. Je nutností se o svá aktiva starat. Přesněji řečeno je spravovat.
Co se ještě týká technické stránky u akcie Alibaba, poslední odraz konkrétně nastal na S/R levelu 58 USD. Odraz to byl opravdu slušný. Ale v kontextu předešlých dvou let vypadá jako plivnutí do moře. Technicky jsme akorát otestovali rezistenční konfluenci, která se nachází kolem 85 USD. Dle objemovéhoprofilu jde o hutnou úroveň, takže není jednoduché ji prolomit.
Závěrem
Alibaba je pořád v nesnázích. A to se projevuje na hospodářských výsledcích. A hospodářské výsledky se též projevují na kurzu akcie Alibaba.
Titul skutečně zažívá velkou bídu. A může ještě trvat dlouhou dobu, než se z toho vzpamatuje. Pochopte, že makroekonomické prostředí zrovna poptávce po produktech nepřeje. A Alibaba je na silné poptávce právě hodně závislá.
Navíc není jasné, co má za lubem čínské politbyro. Možná ta politika už nebude natolik pro Alibabu negativní jako dříve, ale nejsem ani zdaleka nějaký odborník na politické prostředí Číny. I pro mne osobně je tohle téma jedem velký otazník, protože v místním kulturním prostředí vše funguje jaksi jinak.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.