Dividendové akcie máme rádi, protože nám vydělávají peníze takřka hned. Ale proč nechtít od těchto akcií více než jenom pasivní příjem?
Proč nehledat tituly, které kromě dividendy také nabízejí potenciál kapitálového růstu. Tyto typy dividendových akcií jsou vzácné, ale není nemožné je najít. Mají tendenci sdílet čtyři klíčové charakteristiky. Pojďme si je probrat v tomto článku.
1. Každoroční navyšování dividendy
Základním rysem vynikající dlouhodobé dividendové akcie je růst dividend, a to z mnoha důvodů.
V prvé řadě je navyšování dividendy poměrně zřejmým znamením, že má společnost finanční sílu platit své závazky. Jakmile firma zahájí dividendový program, existují pouze tři směry, kterými se může výplata ubírat:
Pokud má společnost potíže, sníží (nebo pozastaví) výplatu dividend.
Není-li si jistá budoucností, udrží dividendu na stejné úrovni.
A pokud si je jistá svou schopností vytvářet zisky, rozdělí se o větší část tohoto bohatství s akcionáři prostřednictvím stále tučnějších dividend.
Pro akcionáře je také zásadní, že navyšování dividend znamená jejich vyšší příjem. Místo toho, abyste se vrhali po pochybných akciích se značným současným výnosem, dejte přednost kvalitním akciím s ne nijak oslnivým současným výnosem s vědomím, že váš výnos z prvotní investice časem vzroste.
To je obzvlášť důležité, když si uvědomíte, že z dlouhodobého hlediska byste měli počítat také s inflací.
Když pomineme růst spotřebitelských cen v roce 2022 a 2023, inflace se dlouhodobě pohybuje mezi 2 až 3 % ročně, což znamená, že růst dividend u společností z vašeho portfolia by měl činit alespoň 3 % ročně, aby se vaše kupní síla nesnižovala.
Pro ilustraci důležitosti rostoucích výplat se podívejme na tři profily dividendových portfolií: Jedno bez růstu dividend, jedno s 10% ročním růstem dividend a jedno s 20% ročním růstem dividend:
Je celkem zřejmé, které z těchto tří portfolií by nejlépe překonalo inflaci – a to je možná portfolio, které byste měli chtít vlastnit.
2. Dividendový magnet
Další výhodou rostoucích dividend je finanční fenomén, který by se dal nazvat “dividendový magnet”. Růst dividend není jen o dividendách, ale také o růstu samotných akcií firem, které dividendu navyšují.
Společnosti obvykle nevydávají více peněz na dividendy, pokud si nejsou jisté svou schopností generovat vyšší zisky.
Ve skutečnosti mnoho investorů pohlíží na oznámení o zvýšení dividend jako na prohlášení o kvalitě společnosti – chcete-li, jako na nákupní signál.
Proto se vyplatí sledovat seznam očekávaných zvýšení dividend a tyto akcie si přidat do svého “watchlistu”. Chcete-li tuto strategii aplikovat, vyplatí se načasovat nákupy těchto akcií právě na chvíli, kdy je oznámeno zvýšení dividend. Často dochází k prodlevě mezi vyhlášením zvýšení a růstem akcií, a to je čas, kdy lze realizovat nákupní rozhodnutí.
3. Zpětné odkupy
Seriózní příjmoví investoři musí být chamtiví, což ale neznamená, že budou provádět pochybné investice, aby dosáhli co nejvyššího výnosu. Ne, být chamtivý znamená požadovat víc než jen dividendy – konkrétně chcete, aby management vynakládal nějaké peníze i na zpětné odkupy akcií.
Pokud se programy zpětného odkupu provádějí správně, podporují růst ceny akcií. Koneckonců snižují počet akcií v oběhu a také zvyšují zisk na akcii a další fundamentální ukazatele. To vše má tendenci zvedat cenu akcií.
Zpětné odkupy jsou svým způsobem také pojistným ventilem pro cash-flow, když se společnost ocitne uprostřed, řekněme, globální recese. Pokud je veškerý peněžní tok vynakládán na dividendy, může se stát, že společnost bude muset snížit výplaty, aby situaci zvládla. Pokud však společnost vynakládá hotovost jak na dividendy, tak na zpětné odkupy, může snížit objem zpětných odkupů, aby zachovala dividendy – a zachovala tak váš tok příjmů.
4. Podnikání odolné vůči recesi
A konečně, chcete dividendovou akcii, která dokáže ustát ránu. Průzkum agentury Bloomberg provedený v prosinci 2022 ukázal, že ekonomové předpovídají 70% pravděpodobnost recese v USA v roce 2023. Z nedávného průzkumu společnosti Primerica pak vyplývá, že hned 81 % Američanů se středními příjmy si myslí, že letos pravděpodobně dojde k recesi.
Ano, investování je především o dlouhodobém investičním horizontu, takže teoreticky byste mohli nakupovat kvalitní akcie s vysokým výnosem a držet je po neomezenou dobu, bez ohledu na jejich cyklický charakter, a vyjít z toho v dobrém.
Protože však neinvestujete teoreticky, ale se skutečnými penězi, ovládají vás skutečné emoce, které musíte držet na uzdě. Společnosti odolné vůči recesi vám dávají větší šanci vyhnout se hlubokým ztrátám v době poklesu – neboť nepodlehnete strachu a neprodáváte v panice akcie, jejichž cena se momentálně výrazně propadla.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.