Mnoho retailových akcií za posledních 12 měsíců zaznamenalo významné růsty – zejména společnosti, kterým se podařilo schopně zachytit rozvíjející se trend e-commerce. Sektor maloobchodu však také obsahuje řadu pastí. Pandemie pouze prohloubila problémy společností, které se potýkaly s poklesem svých tržeb už v předcházejícím období.
Nezvratné změny v nákupním chování spotřebitelů způsobí dlouhotrvající pokles návštěvnosti obchodních center i klasických kamenných obchodů. Následující tři společnosti se však novému trendu skvěle přizpůsobily. Navíc se jedná o fungující podniky z různých zemí, takže může případná investice dopomoci i ke geografické diverzifikaci investičního portfolia.
Pan Pacific International je jedním z největších maloobchodních řetězců v Japonsku. Vlastní největší slevový portál v zemi, Don Quijote, obchodní řetězce Piago, Apita, Picasso a Nagasakiya a část příjmů společnosti plyne i z pronájmu nemovitostí.
Tržby společnosti vzrostly ve fiskálním roce 2019 o 41 %. V následujícím fiskálním roce 2020, který končil k poslednímu červnu 2020, na růst společnost navázala a podařilo se jí tržby navýšit o dalších 27 % až na 1,68 bilionu jenů (15,2 miliardy dolarů). Ziskovost se společnosti rovněž dařilo výrazně navyšovat – v roce 2019 o 29 % a v roce 2020 o dalších 7 %.
Z grafu růstu tržeb je zjevné, že pandemie dočasně omezila růst prodejů maloobchodního řetězce, nicméně analytici opět v letošním roce očekávají navýšení ziskovosti o dalších 12 %, a to především díky zvyšování marže, neboť tržbám se předpovídá pouze 3 % růst.
Do roku 2030 pak společnost plánuje zvýšení svých prodejů téměř na dvojnásobek, a to díky rozšiřujícímu se počtu obchodů, kterých je momentálně po celém Japonsku 631 a také zahraniční expanzi na trhy v Hongkongu, Tchaj-wanu, Thajsku, Singapuru a USA.
Tyto retailové akcie by měly v postpandemickém období dále růst, jakmile se turisté vrátí do Japonska. Obchodní řetězce tohoto podniku jsou oblíbené zejména u zahraničních turistů. Akcie Pan Pacific se mohou zdát při současném ocenění (forward P/E = 29) lehce nadhodnocené, ale dominance Dona Quijota nad diskontním retailovým prostorem, schopnost otevírání nových obchodů a sebevědomý 10letý plán ospravedlňují tuto lehce vyšší cenu.
2. JD.com
JD.com je druhým největším retailovým online prodejcem na čínském trhu za společností Alibaba. Na rozdíl od svého většího konkurenta však JD nakupuje vlastní produkty a posléze odesílá i vlastní objednávky. Alibaba funguje především jako zprostředkovatel. Byznys model JD je kapitálově náročnější než v případě Alibaby, která nabízí prodejní místo pro prodejce třetích stran, na druhé straně chrání své zákazníky před padělanými produkty.
Tržby JD.com vzrostly v roce 2020 o masivních 29 % na 114,3 miliardy dolarů, přičemž počet ročních aktivních zákazníků se zvýšil o 30 % a dosahuje počtu 471,9 milionu. Společnosti se v posledním roce také podařilo navýšit svou marži, což vedlo dokonce k 57% růstu čistého zisku na 2,6 miliardy dolarů.
Pokračující potíže Alibaby, která čelí antimonopolnímu vyšetřování, by pak mohly přimět více značek k přechodu k JD.com.
Analytici očekávají, že tržby a zisk společnosti v letošním roce vzrostou o dalších 25 respektive 21 %. Vzhledem k výhradnímu zaměření retailového obchodníka na e-commerce pak vypadá i ocenění JD.com (forward P/E = 30) poměrně rozumně. Tato retailová akcie tak může být mnohem bezpečnější čínskou investicí než další technologičtí giganti, kteří se obchodují za násobně vyšší ocenění.
3. Target
Target je jedním z největších překvapení v maloobchodním prostoru posledních let. O tom svědčí i naše nedávné srovnávání Targetu s Amazonem. Americký maloobchodní řetězec byl původně považován za oběť změn v nákupních zvyklostech spotřebitelů. Target však otočil své podnikání správným směrem, když renovoval své stárnoucí prodejní prostory, rozšířil svou síť obchodů do předměstských oblastí, a především rozšířil svůj e-commerce ekosystém.
Největší kus práce odvedl Brian Cornell, který převzal funkci CEO Target v roce 2014. Díky jeho vizionářskému pohledu byl Target v loňském roce dobře připraven na zvládnutí krize. Celkové tržby společnosti ve fiskálním roce 2020 tak vzrostly o pětinu. Targetu se přitom podařilo navýšit i tržby z kamenných prodejen (o 7,2 %). Velkou měrou se však o růst postarala oblast e-commerce, když došlo k meziročnímu navýšení objemu prodejů o 145 %.
Celkové tržby společnosti Target vzrostly za poslední rok o téměř 20 % na 93,6 miliard dolarů, což je větší růst než za posledních 11 let dohromady, dokonce o 36 % pak vzrostla ziskovost. Analytici v letošním roce předpovídají Targetu drobnou stagnaci v důsledku navracení věcí k normálu, ale v následujícím roce 2022 by už měl Target opět růst. Akcie Target se navíc jeví velmi levně, když jsou obchodovány pouze za 21násobek předpokládaných zisků na letošní rok.
Je pravděpodobné, že po loňském zdvojnásobení ceny neporostou letos tyto retailové akcie podobným tempem, to však neznamená, že by se nejednalo o zajímavou dlouhodobou investici.
Všechny tři akcie vykázaly v loňském roce velmi výrazný růst, na který nebude snadné navázat. Na druhou stranu se však stále obchodují za poměrně zajímavé násobky ziskovosti a stále disponují solidním potenciálem. Pokud přemýšlíte o investici v retailové oblasti, rozhodně tyto tři akcie stojí za zvážení. Tím spíš, že vám mohou nabídnout i zmíněnou geografickou diverzifikaci.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.