Od jakého věku je vhodné učit děti finanční gramotnosti? Kde začít, a jak děti správně finančně vychovávat? To se dozvíme od samotného věštce z Omahy, jednoho z nejznámějších světových investorů a současně i od jednoho z nejbohatších lidí světa – Warenna Buffetta.
A kdo, že vám a vašim dětem bude dávat rady? Samotný Warren Buffett. Přečtěte si více o tomto legendárním investorovi a zjistěte, jak se dostal mezi nejbohatší lidi světa.
Teď ale již k samotným radám Warrena Buffetta, co, kdy a jak děti naučit.
Nikdy není příliš brzy začít s učením
Když Buffett říká, začněte učit své děti o finančním životě brzy, myslí tím skutečně brzy.
Někteří rodiče čekají, než jejich děti budou teenageři nebo než o penězích začnou mluvit sami od sebe. To je ale pozdě, finanční principy lze učit už v předškolním věku.
Dle studie Cambridgské univerzity jsou děti schopny pochopit základní koncept financí mezi 3. a 4. rokem. Do 7 let si pak osvojují přístup, který ovlivňuje jejich budoucí finanční rozhodnutí.
Ale jak chcete učit tříleté dítě finanční gramotnosti? Zapomeňte na akcie, komodity, kryptoměny a podobně. Začnete s prostým faktem: peníze nerostou na stromě a jejich množství máme omezené.
Následně zkuste vysvětlit, že peníze získáme za nějakou práci, musíme si je zasloužit a není to snadné. Samozřejmě nabízí se dát dětem nějakou práci a nechat je něco přivydělat. Pro učení finanční zodpovědnosti je vhodné i kapesné, aspoň malé. Již v útlém věku učí kapesné děti spotřebě nebo spoření.
O penězích se nebojte mluvit, děti by přirozeně měli pochopit, že se nejedná o papír, o dětskou kartičku, a že jde o něco, co je skutečně vzácného a peníze mají svoji hodnotu. Nebojte, uvidíte, že i malé děti toho dokážou pochopit skutečně hodně. Chce to jen trpělivost a elementární příklady.
Navíc čím dříve děti (nebo vy) začnete se spořením, tím lépe. Přečtěte si více o tématu složené úročení.
Naučte děti smysl spoření
Děti by si měly uvědomit, že spořit se vyplatí. Ukažte jim, kolik stojí obyčejné pití, třeba 0,5 litru Coca Coly. Když si příště na cestu vezmou svoje pití a místo nákupu dají peníze na spoření, mohou uspořit xy měsíčně, a to je xy ročně.
Dávejte dětem konkrétní případy a učte je spořit. Můžete je také motivovat, že když zvládnou za nějakou dobu naspořit určitou částku, tak jim k tomu dáte něco navíc, v zásadě jim dáte úrok.
Přemýšlet nad odložením aktuální spotřeby je důležitou součástí finanční gramotnosti. Uvažovat nad tím, že peníze mohou pracovat, zhodnocovat se anebo prostě jen fakt, že umíme spořit a tvořit si nějakou rezervu. To je pro běžný život klíčové a neumí to ani většina dospělých.
Potřebuji nebo chci?
Děti chtějí všechno, v zásadě všechno, co vidí. Již díky bodu jedna a dva by pro vás mělo být snadnější jim to vysvětlit. Můžete jim říci, že kdybyste jim vše koupili, tak byste neměli kde bydlet, neměli byste co jíst a podobně.
Stejně tak můžete dětem vysvětlovat, kolik vlastně to, co jen tak chtějí stojí, kolik to je hodin v práci a podobně. A pokud by ani to nezabralo, tak ať si vše, co chtějí píší a vracejte se k tomu. Když něco chceme, jsou tam silné emoce, ale emoce za pár dní opadají a děti zjistí, že to vlastně ani nechtějí.
Ukazujte rozdíl mezí tím, zda něco chci nebo potřebuji. Bydlení, jídlo, oblečení a podobně potřebujeme, ale když budu chtít třetí zimní bundu, tak už ji jen chci, už ji nepotřebuji. Samozřejmě ještě více to je vidět u elektroniky nebo u zboží pro zábavu obecně.
Rodiče jdou příkladem
Děti k rodičům vzhlížejí, a proto by jim vždy měli být příkladem. Řeknete jim, že si taky děláte rozpočet, spoříte si na to, co chcete, dáváte si peníze bokem na dovolenou, nenadálé události a podobně. Samozřejmě byste to neměli jen říkat, ale skutečně dělat.
Tento bod bude pro mnohé rodiče výzvou, protože zjistí, že i oni mají ve financích mezery. Nemohli byste například své splátky refinancovat, v klidu splácet a zároveň si tvořit finanční rezervu?
Investujete? Diverzifikujte? Nebojte se dětem ukázat svět financí. Budete překvapeni, kolik toho i malé děti zvládnou pochopit.
Vzdělávání, učení, hra
Podporovat seberozvoj je naprosto klíčové. Navíc to jde i hrou či zájmovými kroužky. U malých dětí se může jednat třeba o deskové hry. Uvidíte, že se nakonec pobaví celá rodina. Doporučit můžeme například Monopoly Junior, ideální hra pro předškolní děti. Skvělá hra je také Cashflow (krysí závod).
Rodiče by neměli nechávat vše na škole. Podporovat kroužky, čtení, sebevzdělávání mimo školní systém, to vše je nejen pro finanční gramotnost velmi důležité.
Pro děti jsou vhodné i různé vědecké časopisy nebo pořady. Právě v nich často najdou zálibu. Budete překvapeni, kolik najednou najdou času, když je něco skutečně chytne. Najednou ani počítačové hry nebudou tak lákavé.
Podpora
Warren Buffett tento bod myslí především na podporu podnikatelského ducha. Ovšem dovolme si tento bod trochu rozšířit na finanční zájem a samostatnost obecně. Nejde jen o podnikání, ale i o brigády, pravidelné spoření a další.
Děti potřebují podporu, potřebují vědět, že to, co dělají dává smysl. Možná to bude stát nějaké peníze i vás, ale investice do finanční gramotnosti dětí se vyplatí.
Osobně znám rodiče (oba podnikatele), kteří vozili své dítě na poměrně náročnou, a ne moc dobře placenou brigádu. Určitě se to těm rodičům nevyplatilo. Jedna cesta trvala aspoň 30 min, tedy tam zpět, tam a zpět to byly 2 hodiny času. Rodiče mohli říct, že svého potomka vozit nebudou. Jen za čas strávený cestou si vydělají více než jejich dítě za směnu. Zároveň projedou pohonné hmoty a podobně. Podpora je ale důležitá.
Pokud děti podpoříte a sami si na něco vydělají, uspoří, tak si budou mnohem více vážit sebe i získané věci. Tím se vracíme na začátek, peníze jsou vzácné a je potřeba, aby děti znaly jejich hodnotu.
Na závěr upozorníme, že byste vše měli podávat s trpělivostí a hrou. Někteří rodiče to vezmou moc vážně a dítěti vlastně říkají “koukej kolik nás stojíš peněz, a kde jsme je mohli utratit jinde”. Tento přístup je samozřejmě špatný a není v souladu s posledním bodem – podpora.
Buďte tedy trpěliví, snažte se být kreativní a nezapomeňte, čím dřív začnete, tím lépe. A jak jste na tom byli vy? V kolik s vámi (pokud vůbec) začali rodiče probírat peníze a finanční gramotnost.
S tradingem jsem aktivně začal v roce 2011, kdy jsem si otevřel první reálný obchodní účet. Po cca ročních zkušenostech s krátkodobými obchody na forexu jsem se přesunul na opce, později zamířil na akcie a komodity.
Dnes mám trading jako koníček a i z těchto důvodů vyhledávám dlouhodobé investice napříč instrumenty. Obchodování je mým dlouhodobým zájmem, o čemž svědčí i moje bakalářská a diplomová práce věnová forexu a tvorbě fundamentální a technické analýzy pro co nejpřesnější predikci. I když se obchodování nevěnuji na plný úvazek, působím ve financích a s chutí publikuji i na těchto webových stránkách.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.