FinexAnalýzyTato akcie se obchoduje v 50% slevě! Životní příležitost, nebo začátek konce?
Tato akcie se obchoduje v 50% slevě! Životní příležitost, nebo začátek konce?
Propad akcií Diageo o 50 % a nízké hodnoty oceňovacích ukazatelů lákají. Ale objevují se trendy, které mohou negativní vývoj ještě dále udržet. Které to jsou a jaké informace by investoři měli sledovat?
Mnozí investoři do alkoholového giganta Diageo si možná v poslední době mohou připadat jako v deliriu tremens.
Cena těchto akcií totiž klesla během tří let o 50 %. To ale může pro jiné investory být signál k nákupu. Ovšem pozor, firma čelí výzvám, které mohou tento trh nadále negativně ovlivňovat.
Jednak dochází ke změnám preferencí. Zdá se, že mladší ročníky pijí méně. Záleží také na měnícím se životním stylu – digitální zábava může vytlačit večerní posezení. Pokud tyto návyky přetrvají, může segment alkoholických nápojů pociťovat stálý tlak.
Kromě toho se alkohol špatně kombinuje s populárními léky na hubnutí Ozempic a Wegovy, které vyrábí dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk.
Uživatelé často hlásí zhoršený zážitek a nepříjemné vedlejší účinky, což je podstatné vzhledem k tomu, že 64 % dospělých ve Velké Británii trpí nadváhou nebo obezitou.
Strategické riziko koncentrace
Strategickým rizikem je koncentrace. Diageo je ukotvena pouze v jedné kategorii, což je alkohol, i když s impozantními značkami, jako jsou Johnnie Walker, Smirnoff a Guinness.
Pokud se objemy prodejů v této kategorii zmenší, síla značky a případný nárůst cen samy o sobě plně nevyváží objemové překážky.
To je důvod, proč někteří analytici nevidí budoucnost této firmy růžově.
Je tu ale jeden protiargument. Trhy často přehnaně reagují na prvotní signály. Jiné “hříšné” sektory, jako například tabákový průmysl, překvapují svojí odolností.
Dokazují to akcie společností jako například British American Tobacco, které od dubna 2024 stouply o přibližně 100%.
Vývoj ceny akcií British American Tobacco od dubna 2024
Vývoj tržeb je v podstatě stabilní, za poslední čtyři roky se celoroční tržby drží v pásmu kolem 20,2 – 20,5 miliardy USD. Tržby za poslední pololetí rostly o 1,2 %.
Zdroj: www.tradingview.com
Tržby a provozní zisk Diageo
Problémem je ale čistý zisk, který kontinuálně klesá od první poloviny fiskálního roku 2024.
Ve druhé polovině fiskálního roku 2025 čistý zisk meziročně klesl dokonce o 75 %. Tento vývoj se pak negativně podepsal na vývoji akcií.
Akcie Diageo jsou od roku 2022 v jasném klesajícím trendu. Od svého vrcholu na ceně 54 USD již ztratily 50 % hodnoty.
Mnohé investory může lákat nízká cena a lákavé jsou i nízké hodnoty poměrových ukazatelů.
Zdroj: www.tikr.com
Poměr P/E Diageo
Poměr P/E je 16,6, což je hodnota blízko minim z covidového roku 2020.
Zdroj: www.tikr.com
Poměr P/S Diageo
Poměr P/S ukazuje hodnotu 3násobku tržeb, což je dokonce níž, než byla hodnota v roce 2020.
Zpětně viděno oceňovací ukazatele nám naznačují silné podhodnocení vůči svým historickým průměrům.
Kromě toho firma vyplácí dividendy a dividendový výnos, který aktuálně činí zhruba 3,7 %, může být pro někoho atraktivní.
Investoři by ale neměli podlehnout klamu čísel a psychologickému jevu FOMO, který “nutí” do akce, aby příležitost rychle nezmizela.
Místo toho by měli situaci racionálně vyhodnotit a sledovat některé specifické informace:
Mladší ročníky: Zůstávají zvyky s nižší spotřebou s věkem, nebo se přibližují dřívějším normám?
Léky na hubnutí: Jak rozsáhlé a trvalé je přijetí a zda je zmírnění konzumace alkoholu trvalé nebo epizodické?
Ceny versus objem: Může prémiový mix a disciplinovaná cenotvorba ochránit hodnotu, nebo konkurence nutí ke slevám?
Kromě toho je nutné pravidelné čtení zpráv a sledování pravidelných výsledků. To ovšem je samozřejmostí u každé investice.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.