FinexAnalýzyTahle evropská akcie může být bezpečný přístav pro vaše peníze na mnoho dalších let!
Tahle evropská akcie může být bezpečný přístav pro vaše peníze na mnoho dalších let!
Evropská módní značka Moncler se stává hvězdou investičního světa díky svým silným maržím, rostoucím tržbám a promyšleným akvizicím. Zjistěte, proč by mohla být součástí vašeho portfolia!
Poslední dobou se začínají čím dál více objevovat názory, že akciový trh má příliš vysoké ocenění, nicméně existují i výjimky.
Sice jich není mnoho, ale stále se dají najít velmi kvalitní firmy, které se aktuálně obchodují za atraktivní valuační násobky, dle historických průměrů.
Jednou z nich je evropská značka luxusního oblečení Moncler. Firma si stále drží skvělé marže a návratnost na investovaný kapitál. Dokonce roste, i když se většina konkurentů potýká s problémy.
Mimo jiné má i dobrý výhled na další růst v budoucnu pomocí akvizic, expanzí na nové trhy a rozšiřováním zákaznické základny. I přes tyto faktory je P/E ukazatel zhruba jen 20 bodů, což je historicky jedna z nejníže dosažených hodnot.
Číhá zde nějaké riziko, či je to opravdu jedinečná investiční příležitost v jinak drahém trhu?
Cesta mezi ty nejlepší evropské firmy jako LVMH, či ASML
Moncler ve svých začátcích v 50. letech nebyl zdaleka luxusní značkou, nýbrž jen výrobce speciálního oblečení do extrémního počasí, převážně na horské expedice.
Info
Do většího povědomí se značka dostala až o zhruba 15 let později díky zakázce na oblečení pro francouzskou výpravu na zimní olympiádu. Od té doby se značce dařilo lákat hlavně mladé lidi se zájmem o zimní sporty.
V 80. letech se dokonce stala v Itálii suverénně nejrychleji rostoucí značkou v oblasti zimního oblečení, nicméně po tomto vzestupu přišel i rychlý pád.
Značce se moc nedařilo, a proto se ji rozhodl převzít vizionář Remo Ruffiny, který dodnes značku vede a vlastní zhruba čtvrtinu akcií. Ruffiny měl s Monclerem velké plány a kompletně změnil strategii firmy.
Udělal z výrobce sportovního oblečení prémiovou módní značku. Cílil na bohatší klientelu, která ráda jezdí do hor a má zalíbení ve stylovém oblečení. Nová tvář Moncleru přilákala mnoho nových zákazníků ze stanovené cílové kategorie.
Postupně začali kromě ikonických bund vyrábět i další lehčí oblečení, které si drželo velmi elegantní styl. Firma čím dál více kladla důraz na unikátní design, proto najala několik skvělých módních expertů.
Tržby Moncleru letěly vzhůru, a ještě více marže a zisky. Návratnost na investovány capitál (ROIC), což je klíčová metrika pro měření úspěchu firmy, se dostala na úrovně mezi 20 až 30 %.
To jsou opravdu extrémně dobrá čísla, proto se Moncler zařadil mezi ty nejlépe řízené a nejsilnější evropské firmy.
Jak již bylo zmíněno, značka cílí hlavně na styl, a to nejen na styl jejího oblečení, ale i na stylsamotných obchodů. Každý obchod je na frekventovaném místě ve velkém městě a výloha je velmi výrazná se specifickým konceptem.
Info
Často mnohem více poutavá a výraznější než dalších luxusních značek v okolí, což získává značce pozornost od kolemjdoucích.
Firma se soustředí na maximální využití každé prodejny, aby v každé generovala co nejvíce tržeb na metr čtverečný. Posledních 10 let tato metrika rostla ročně zhruba o 10 %. Tyto data potvrzují, že strategie je vskutku velmi úspěšná.
Za další Moncler cílí na prodej zboží primárně prostřednictvím svých kamenných obchodů, protože takto dosahuje vyších marží. V roce 2013 bylo z vlastních obchodů pouze 57 % tržeb, dnes je to již 84 %.
Samozřejmě firma přísně dbá na kvalitu používaných materiálů a své zboží stále vyrábí v Evropě.
Největší zásluhu na úspěchu Moncleru, který z hlediska marží a návratnosti na kapitál drtí naprostou většinu firem v oděvním průmyslu, má hlavní akcionář a manager společnosti Ruffiny.
Moncler kupuje další firmu, s jídlem roste chuť?
Ačkoli Ruffiny dříve neprováděl akvizice a snažil se hodnotu Moncleru zvýšit pomocí zlepšení a zefektivnění svých vlastních aktivit, společnost se již dostala do fáze, kdy nejdou určité charakteristiky dále zlepšit.
Moncler má oproti jiným značkám relativně nízkou přítomnost v Severní Americe, a když se mu naskytla příležitost koupit zajímavou firmu v podobném segmentu v USA, neváhal.
Jedná se o společnost Stone Island, která vyrábí také převážně stylové zimní oblečení.
Info
Ruffiny chce na zvýšení hodnoty této značky aplikovat stejnou kuchařku, respektive posunout design ještě na vyšší úroveň (zvýšit marže posunutím do více prémiového segmentu) a prodávat co nejvíce zboží ve vlastní síti obchodů.
Ještě v roce 2021 na přímo zákazníkům prodal Stone Island pouze 29 % zboží, ale v roce 2023 to již bylo 42 %. Tato čísla by dále měla růst, a také pomoci zvýšení marží.
Pod novým vedením chce Stone Island expandovat do Asie, kde zatím není téměř vůbec aktivní.
Na druhou stranu Stone Island tvoří aktuálně pouze kolem 15 % celkových tržeb Moncleru, tudíž v nejbližších letech bude stále pro firmu klíčová primárně značka Moncler.
Management cílí na růst Stone Island o více než 20 %, což je o několik procent více než odhadovaný růst celé skupiny.
Vzhledem k poklesu hodnoty ostatních značek jako například Burberry, jejichž marže a růst se nevyvíjí dobře kvůli zpomalení čínské ekonomiky, se Ruffiny nebrání dalším akvizicím.
Dokonce se objevily spekulace, že Moncler plánuje převzít samotné Burberry, jehož akcie poklesly v jednu chvíli více než o 70 %. Moncler se díky dobrému vedení největším problémům vyhnul. Hodnota akcií ani jeho ziskovost zdaleka tak dramaticky nepoklesly.
Porovnání vývoj ceny akcií Moncler a Burberry za poslední rok
Ruffiny věří, že by v této situaci koupil levně další módní firmu, zlepšil její řízení, a tudíž i několikanásobně zvýšil její hodnotu. To by následně vedlo i k růstu ceny akcií samotného Moncleru.
TIP
Skvělé pro akcionáře je, že pokud chce Ruffiny navýšit svůj majetek, musí se Moncleru dařit, protože akcie firmy tvoří výraznou část jeho majetku.
Díky relativně mále velikosti oproti LVMH může Moncler ještě dlouho dobu zvyšovat svou hodnotu pomocí dobře provedených akvizic.
Tržby Moncleru se dle analytiků nepropadnou ani v roce 2024 (očekává se 2% růst), kdy mnoho luxusních značek mělo velké problémy a vykazovalo záporný růst tržeb. Prorok 2025 se již čeká růst 6,5 %.
Zisk by v roce 2024 měl mírně poklesnout, ale v roce 2025 by měl vzrůst o 8 %. Firma má také aktuální dividendový výnos mírně nad 2 %.
Z hlediska provozní marže, která dosahuje téměř 30 %, a návratnosti na investovaný kapitál (ROIC) přes 20 % se řadí Moncler mezi ty nejkvalitnější společnosti.
Při aktuálním ocenění kolem 20násobku ročních zisků se tedy firma jeví velice atraktivně pro dlouhodobé investory, kteří chtějí investovat do těch nejlepších společností s dlouhodobě silným postavením a rostoucím ziskem.
Uvažujete o investování do akcií Moncler? Zvážit můžete brokera XTB:
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 74 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
Možnost nákupu frakčních práv a ETF
Nevýhody
Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
Danění českých dividend 35% sazbou
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.