27. díl Seriálu technické analýzy – Manipulace velkých hráčů. Naučte se jejich taktiky!
Stalo se vám někdy, že váš stop loss byl vybrán a trh se poté otočil? Možná jste se stali likviditou pro velké hráče. Pochopte, jak velcí hráči manipulují trh a naučte se jejich taktiky využívat ve svůj prospěch.
Máte taky někdy dojem, že vám snad trh kouká přes rameno? Například trh vybere přesně na pip váš stop loss a následně se otočí a jde vámi predikovaným směrem?
Nebo několikrát otestuje silný support a když jej chcete konečně zobchodovat, tak jej prolomí? To vás pak snadno napadne, že trhy jsou schválně zmanipulované a nedá se na tom vydělávat.
Ono je to pravda pouze částečně. Nelze totiž paušálně říci, že by trhy musely být zmanipulované záměrně v jakémkoli okamžiku. K manipulacím ale dochází a můžou za to velcí hráči.
Manipulace velkých hráčů v kostce
Velcí hráči mají výhodu v tom, že mají obrovské množství finančních prostředků, které jim umožňuje pohnout trhem, kam potřebují.
Velké množství peněz je však pro velké hráče zároveň problém. Tyto prostředky totiž nelze na trhu realizovat v jednom okamžiku.
Velcí hráči proto používají různé taktiky, jak získat na trhu likviditu pro svoje objednávky.
Mezi eticky sice sporné, ale běžně legální praktiky, které velcí hráči používají, patří falešné průlomy a vybírání likvidity. Velký hráč přitom trhem manipuluje tak, aby vyvolal opačný dojem, než jaký je jeho úmysl.
Retailoví obchodníci se ale mohou naučit tyto situace rozpoznávat a profitovat na nich.
Taktiky manipulace trhu
Velké instituce používají řadu technik k manipulaci trhu. Zde jsou nejčastější praktiky:
1. Order Spoofing (Falešné příkazy)
Spoofing zahrnuje zadávání velkých objednávek, které se nikdy neplánují realizovat. Cílem je ovlivnit tržní sentiment, například vytvořením dojmu vysoké poptávky nebo nabídky. Jakmile ostatní obchodníci zareagují, objednávky jsou zrušeny.
Spoofing je ilegální podle většiny regulačních orgánů, například Commodity Futures Trading Commission (CFTC) v USA.
2. Stop Loss Hunting (Lov na stop lossy)
Velcí hráči často hledají cenové hladiny, kde drobní obchodníci nastavili své stop-lossy nebo jiné čekající příkazy.
Tím, že cenu dočasně posunou na tyto úrovně, mohou vyvolat vlnu automatických prodejů nebo nákupů, což jim umožní vstoupit do trhu za výhodnějších podmínek.
Neberte si to osobně, ale váš konkrétní stop loss nikoho nezajímá. Navíc se to týká všech čekajících příkazů, ne jenom stop lossů.
Jde principiálně o to, že velcí hráči potřebují likviditu a tyto objednávky pro ně likviditu představují. A protože velký hráč má možnost vidět, kde velký objem objednávek je, tak tam cenu jednoduše dotlačí.
3. Fakeouts (Falešné průlomy)
Falešný průlom nastává, když cena zdánlivě prolomí klíčovou hladinu supportu nebo rezistence, aby nalákala obchodníky do trhu. Velcí hráči pak rychle otočí směr a získají na zmatku, který způsobí.
Bleskový pád je extrémní a rychlý pohyb ceny, který je často způsoben velkými obchodními objemy v krátkém časovém úseku. Těmito pohyby mohou velcí hráči vyvolat paniku a nakoupit aktiva za velmi nízké ceny.
Pro základní představu o tržních manipulacích uvedené taktiky stačí. V další části textu budeme pracovat se stop loss huntingem a fakeouty. Tyto se dají v retailovém tradingu prakticky využít. Nejprve si ale vysvětleme, v čem mají velcí hráči problém.
Trh jako problém pro velké hráče
Než začneme velké hráče obviňovat ze záměrných manipulací, podívejme se na jejich problém.
Velcí hráči totiž mají slabinu v penězích, mají jich prostě moc a dostat tak velký objem peněz na trh za přijatelnou cenu není úplně snadné. Abychom to pochopili, podívejme se na to, co je to vlastně trh.
Co je trh?
Trh je střet nabídky a poptávky. Na jedné straně tedy musí být nakupující a na druhé prodávající.
Pokud chcete nakoupit 200 000 EUR, tak na druhé straně musí být někdo, kdo chce 200 000 EUR prodat (a akceptovat za ně adekvátní protihodnotu).
V těchto částkách protistranu snadno najdete, ale co když na trh přijde velký hráč s objemem několika stovek milionů EUR? Najdete protistranu? S největší pravděpodobností ne hned.
Toto představuje pro velké hráče problém, který musí nějak řešit.
Jak velký hráč realizuje objednávku?
Velcí hráči nemohu udělat jednu velkou objednávku, protože kdyby chtěli nakupovat za cenu 100, a na této ceně by realizovali nákupní příkaz s objemem, který nenalezne protistranu, tak by cena rychle zbytečně rostla.
Velcí hráči na to musí jít chytře. Je pro ně nezbytné realizaci objednávky rozdělit do několika menších objednávek. První čtvrtinu nakoupí za 100, počkají až cena zase spadne na 100 a realizují nákup druhé čtvrtiny, potom třetí čtvrtiny a následně čtvrté.
Zdroj: Finex
Menší objednávky tvoří support
Vypadat to pak může podobně, jako na výše uvedeném obrázku.
Když velcí hráči vytváří trh a očekávání
Velcí hráči ovšem navíc vědí, že dokáží ty malé hráče zmanipulovat a využívají toho. Pojďme si scénář výše ještě jednou zrekapitulovat.
Velký hráč nakoupí první část za 100, následně počká až se cena opět dostane na 100 a udělá další obchod, trh si toho všimne, malí obchodníci vidí, že trh dvakrát zareagoval na hranici 100.
Následuje třetí obchod velkého hráče na 100 a přidají se i někteří malí. Nyní máme velmi silnou linii na úrovni 100. Všichni malí hráči ji mají vyznačenou, a trh na ni učebnicově reaguje jako na support. Prostě vše je dokonalé.
Ovšem to stejné vědí i velcí hráči a co potřebují velcí hráči? Likviditu, respektive protistranu s likviditou a to jim právě nyní ti malí, méně informovaní hráči vytvořili.
Pokud budete věřit klasickým postulátům technické analýzy, tak kam umístíte stop loss? Pár pipů pod stovku.
Je to zkrátka silný support. Když bude pokořen, tak se trh otočí, že? Pod touto hranicí budete mít stop loss.
Zdroj: Finex
Pod supportem bývají stop lossy
Takto bude uvažovat 90 % malých obchodníků a pod hranicí 100 umístí stop loss. To pak představuje velké množství prodejních příkazů, tedy přesně to, co potřebují velcí hráči k nákupu.
Uvažování velkého hráče
Velký hráč chce nakoupit 100 miliard XY měny na hranici 100.
10 miliard nakoupí na ceně 100, cena vlivem nákupu roste, ale brzy se ukáže, že bezdůvodně (velký hráč už dál nenakupoval) a tak zase spadne na 100, kde velký hráč nakoupí dalších 10 miliard a pak to zopakuje ještě jednou.
V tuto chvíli velký hráč dostal na trh 30 miliard a zároveň vytvořil očekávání o tom, kde je support a kam by se cena mohla vyvíjet.
Retailoví nebo méně zkušení do těchto míst dají svoje stop lossy, které si velký hráč nyní půjde vybrat.
Takže nyní velký hráč nebude na hranici 100 nijak reagovat (teoreticky je i možnost, že sám uskuteční menší objem prodejních příkazů aby hranici pokořil).
Hranice 100 bude pokořena a máme zde velké množství prodejních příkazů jenž umožní realizovat objednávku za zbylých 70 miliard XY.
Velký hráč může být nyní spokojen. Dostal na trh celý svůj objem a průměrná cena byla zřejmě i nižší než původně cílených 100. Zároveň po výběru stop lossů dosáhl toho, že vznikla nová – a opět nesprávná očekávání a sice, že trh má klesat.
To způsobí, že retail dá stop lossy nad hodnotu 100 – nejspíše k poslednímu swingovému high a tyto stop lossy se stanou novým cílem velkého hráče. Celý cyklus se pak opakuje, jen v opačném směru.
Velcí manipulují trh
Jak vidíte výše, velcí hráči manipulují trh. Oni to dělat musí, protože obchodují s objemy, které by jinak na trh nedostali.
Pokud si ale tohle uvědomíte a poučíte se z toho, máte velkou výhodu. Můžete totiž udělat dvě věci:
Stop lossy dávejte do delší vzdálenosti.
Počkáte, až se vytvoří falešný break a do trhu vstoupíte teprve poté.
Vstup po falešném breaku je velice oblíbenou strategií, která graficky znázorněná vypadá takto:
Zdroj: Finex
Vstupujte do pozice s velkými hráči, ne proti nim
Jednoduše řečeno, identifikujte hladinu supportu nebo rezistence, počkejte na to, až se vybere likvidita a jakmile se cena začne vracet a potvrdí falešný break, vstoupíte do obchodu.
Model Akumulace – Manipulace – Distribuce
Výše uvedený princip se podobá modelu, kteří obchodníci znají pod termínem Akumulace – Manipulace – Distribuce (AMD model), což jsou jednotlivé fáze v tomto modelu.
Ve fázi akumulace velký hráč buduje svoji pozici.
Tato fáze trvá ze všech fází nejdéle a vyznačuje se menšími svíčkami.
Zdroj: Finex
Akumulace – Manipulace – Distribuce
Tato fáze vypadá jako konsolidace trhu. Na stranách konsolidace se akumuluje likvidita v podobě stop lossů.
Ve fázi manipulace velký hráč provede break konsolidace na jednu nebo druhou stranu. Tím vybere dříve umístěné stop lossy.
Break bývá často silná impulsivní svíčka, která strhne k rychlé akci ostatní retailové obchodníky.
Vyvolá v nich dojem, že trh se začíná hýbat ve směru breaku a retail proto v tomto směru také nastoupí a nyní svoje stop lossy umístí na opačnou stranu konsolidace. Tím se chytí do pasti.
Ve fázi distribuce dojde k nečekanému otočení pohybu a velcí hráči jdou vybrat stop lossy obchodů, které retail nasadil ve fázi manipulace.
Zdroj: www.tradingview.com
Obrácený model AMD
AMD Model funguje na obě strany, jeho obrácená verze pak je na obrázku vlevo.
Nejprve dojde opět k akumulaci, poté cena udělá break směrem dolů, což je manipulace.
Tento break se ukáže jako falešný, jakmile se cena dostane nad spodní hranu akumulace a nad ní uzavře.
Poté následuje distribuce, kdy velký hráč jde vybrat stop lossy, které jsou nad akumulací.
Tento model se může vyskytovat na jakýchkoli časových rámcích.
Reálné ukázky modelu Akumulace – Manipulace – Distribuce
Na první ukázce máme příklad situace, kdy po manipulaci na horní hraně konsolidace je možné vstoupit ve směru short. Vše je popsáno v grafu.
Zdroj: www.tradingview.com
Model AMD na USD indexu na 15m časovém rámci pro obchod ve směru short
Důležité je počkat na to, až se potvrdí falešný break a je tedy jasnější, že došlo k manipulaci. Pro potvrzení musí být splněny dvě podmínky:
Cena se vrátí pod horní hranu akumulace.
Svíčka pod touto hranou také uzavře svoji cenu.
Vstup ve směru short pak je na otevírací ceně další svíčky.
Ukázku vstupu long máme na následující ukázce.
Zdroj: www.tradingview.com
Model AMD pro vstup ve směru long na USD indexu na 15m grafu
V tomto případě došlo k manipulaci proražením spodní hrany konsolidace. Cena se pak vrátila nad ní a nad ní také uzavřela. Poté je možný vstup long.
V praxi nemusí být konsolidace pouze vodorovné, velký hráč může akumulovat a budovat svoje pozice i v mírně klesajícím nebo mírně rostoucím pohybu. V praxi může dojít k různým variantám.
Všímat si můžete toho, že akumulace se vyznačují delším obdobím a svíčky mají menší rozpětí. Distribuce naopak mají svíčky dlouhé a trvají kratší dobu.
Zdroj: www.tradingview.com
AMD model s klesající akumulací na USD indexu na 15m časovém rámci
V uvedeném příkladě ve fázi manipulace došlo k vybrání likvidity, které se vytvořila nad klesající akumulací. Tím, že akumulace klesala, vzniklo očekávání, že trh bude klesat, takže retailoví obchodníci dali stop lossy nad horní hranu této akumulace.
Kromě toho, ve fázi manipulace vzniklo nové očekávání, a sice že trh půjde nyní nahoru. Došlo totiž k breaku klesající trendové linie z fáze akumulace.
Retail proto šel long a dal stop lossy pod low akumulace. Ve fázi distribuce pak velcí hráči vybrali i tyto stop lossy. Z jejich pohledu perfektní šachová hra.
TIP
Klíčové je ptát se: Kde dochází k budování likvidity? Všímejte si fází, kde došlo k nějaké konsolidaci a následné manipulaci a jak trh reagoval poté. Počkejte, až dojde k výběru likvidity a vstupte po potvrzení falešného breaku
Model AMD vzniká na všech instrumentech a na všech časových rámcích. Oblíbený je zejména na Forexu.
Obtíže, které s tímto modelem souvisí jsou v tom, že nemusí být pro nováčka jednoduché jej v praxi rozpoznat a správně interpretovat. Model vyžaduje znalosti price action analýzy.
Dále platí, že model nemusí vždy vyjít tak, jak naznačují uvedené příklady. Je jasné, že i tento model v některých případech selže. Proto je třeba použití modelu nejprve otestovat na demo účtu, aby trader zjistil, zda mu tato technika vyhovuje.
Shrnutí na závěr
Velcí hráči manipulují trh z důvodu nutnosti získat likviditu. K tomu používají taktiky jako stop loss hunting či fakeouts a další manipulativní taktiky. Klíčem k úspěchu je pochopení jejich strategií a motivace.
Jednou z těchto strategií je model Akumulace-Manipulace-Distribuce (AMD). Tento model odhaluje, jak velcí hráči budují pozice, manipulují retail a poté realizují zisk.
Pokud tomuto modelu porozumíte, můžete jej využít ve svůj prospěch. Testujte tuto techniku na demo účtu a dodržujte přitom zásady správného risk managementu k vybudování správných návyků.
FAQs – Na co se nejčastěji ptáte
Jak poznám, že došlo k manipulaci trhu?
Manipulace trhu se často projeví falešným průlomem (fakeout) důležité cenové úrovně, například supportu nebo rezistence. Klíčové je sledovat, zda cena po průlomu rychle zvrátí směr a uzavře zpět do předchozího cenového pásma.
Je model AMD použitelný na všech trzích a časových rámcích?
Ano, model AMD lze využít na všech trzích, včetně Forexu, akcií či kryptoměn, a na všech časových rámcích. Kratší časové rámce však mohou být obtížnější kvůli vyšší volatilitě.
Co dělat, když model AMD selže?
Žádná strategie není stoprocentní. Selhání může být způsobeno nesprávným vyhodnocením situace nebo tržními podmínkami. Ztrátu minimalizujte správným nastavením stop lossu a analýzou chyb, abyste se příště zlepšili. Nezapomeňte model nejprve otestovat na demo účtu.
Proč velcí hráči manipulují trh?
Velcí hráči, jako jsou instituce nebo hedgeové fondy, mají problém s likviditou – potřebují na trh dostat nebo z něj stáhnout velké objemy. Manipulací vytvářejí situace, kdy mohou obchodovat za výhodnější ceny a získat potřebnou protistranu.
Jak mohu předejít tomu, aby mě velcí hráči vyřadili z trhu?
Neumisťujte stop-loss těsně pod support nebo nad rezistenci. Počkejte na potvrzení falešného breaku a vstupte až poté, co se trh vrátí do předchozího cenového pásma.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Soukromý obchodník a investor, který se pohybuje na finančních trzích již od roku 2014. Obchoduje swingové obchodní strategie na forexu, akciích a komoditách. Mezi jeho oblíbené analytické nástroje patří především technická analýza cenového grafu. Své obchodní dovednosti podpořil také veřejnou equity svého obchodního účtu.
Martin získal titul Ph.D. z oboru financí a své znalosti a zkušenosti využívá nejen při vlastním obchodování, ale také při svých analýzách finančních trhů. Díky tomu může čtenářům předat mnoho drobných postřehů z chování trhů, které nemusejí být na první pohled zřejmé, ale tvoří tenkou hranici mezi úspěchem a neúspěch na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.