Představa, že se zapojíte do IPO a stanete se akcionářem nadějné firmy ještě před jejím velkým růstem, zní lákavě.
Média chrlí příběhy o raketových ziscích, investiční fóra překypují optimismem a vy máte pocit, že by byla škoda zůstat stranou. Jenže realita bývá jiná, než slibují marketingové prezentace.
Vstup na burzu je pro firmu především způsob, jak získat kapitál, a pro původní investory často příležitost zhodnotit svůj podíl.
Pro vás jako drobného investora ale může být IPO spíše minovým polem, kde jeden chybný krok znamená fatální ztrátu.
O úspěchu nerozhoduje jen vaše víra ve značku, ale hlavně to, jaké máte informace, kdy nakoupíte a zda odoláte tlaku davu.
V tomto článku se dozvíte, jak funguje IPO, jaká rizika jsou s ním spojená a proč nejsou všechny “horké” emise zaručenou cestou k rychlému zisku.
Ukážeme si příklady, kdy investoři na prvotním nadšení vydělali, ale i příběhy těch, kteří rychle přišli o peníze.
Pokud uvažujete o investici do IPO, dostanete zde návod, jak se vyhnout nejčastějším chybám a jak se rozhodovat s chladnou hlavou.
- IPO nabízí možnost stát se akcionářem od začátku, ale drobní investoři často čelí nevýhodám oproti institucím kvůli informační asymetrii, omezenému přístupu a horší analýze rizik.
- Ceny po IPO prudce kolísají – volatilita v prvních dnech či týdnech je běžná a může znamenat rychlé ztráty, zvlášť pokud dojde k přecenění či tržnímu “hypu”.
- Lock-up období může spustit propady – po jeho vypršení mohou insideři masově prodávat, což bývá signálem nedůvěry a může srazit cenu.
- Psychologie hraje proti investorovi – FOMO, stádní chování a emocionální vztah k firmě často vedou k nerozumným nákupům, které jsou posilovány marketingem emitenta.
Obsah článku o rizicích investování do akcií při IPO