Pokud byste investovali 10 000 dolarů do společnosti Moderna na začátku roku 2020, měli byste dnes více než 170 000 dolarů. Akcie této biotechnologické společnosti vyletěly vzhůru díky úspěšnému vývoji vakcíny proti covid-19. Každý investor by byl na takový výnos hrdý, zejména s ohledem na relativně krátkou dobu, kterou výrobce vakcíny potřeboval k dosažení tohoto úspěchu.
To však vyvolává zajímavou otázku: Jak velkého růstu může Moderna ještě dosáhnout, když v posledním roce a půl doslova drtila výkonnost amerického akciového trhu jako celku (indexu S&P 500)? Je příliš pozdě na to, abyste nakoupili akcie této biotechnologické společnosti? Pojďme se podívat na vyhlídky společnosti blíže.
Může být vakcína proti koronaviru stále katalyzátorem růstu?
Podle amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) bylo k 19. červenci v USA proti covid-19 plně očkováno více než 161 milionu lidí. Mnohem více jich bylo naočkováno po celém světě. Oba lídři v této oblasti – společnosti Moderna a Pfizer – přitom oznámili, že jejich vakcíny jsou účinné i po šesti měsících.
Existují důkazy, že vakcína společnosti Moderna, mRNA-1273, je účinná i proti novějším variantám viru SARS-CoV-2, který toto onemocnění způsobuje, včetně varianty delta, která je nyní zodpovědná za více než 80 % nových případů v USA (velmi podobně tomu je i jinde ve světě). Z těchto skutečností by se dalo vyvodit, že Moderna už nebude mít z prodeje vakcíny mRNA-1273 o mnoho větší prospěch. Koneckonců, akcie Moderna již prudce vzrostly. Jak moc může biotechnologická společnost ze svého úspěchu v boji proti koronaviru dále profitovat?
3 důvody, proč může Moderna z prodeje svých vakcín stále profitovat
Existují dobré důvody se domnívat, že úspěch společnosti související s vakcínami proti koronaviru není u konce. Proč?
Moderna nadále usiluje o vítězství v regulačních řízeních (a získává je), a to jak v USA tak v zahraničí. V červnu společnost požádala americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) o povolení k mimořádnému použití (Emergency Use Authorization – EUA) vakcíny pro osoby ve věku 12 až 18 let. Minulý měsíc podala podobnou žádost regulačním orgánům ve Švýcarsku a nedávno získala vakcína společnosti EUA v Indii.
Zadruhé, biotechnologická společnost pokračuje v uzavírání nových smluv na dodávky mRNA-1273. 12. června oznámila dohodu o dodávkách 20 milionů dávek vakcíny mRNA-1273 s argentinskou vládou a vláda USA i Evropská komise zakoupily další miliony dávek této vakcíny.
A konečně, což je možná nejdůležitější, stále není jasné, jak dlouho mRNA-1273 poskytuje imunitu. Během konferenčního hovoru k hospodářským výsledkům Moderny za Q1 2021 generální ředitel společnosti, Stéphane Bancel, řekl:
“Domníváme se, že bude zapotřebí posilovací injekce, protože věříme, že virus nezmizí. Z vědeckého hlediska se také domníváme, že nejvyšší účinnost posilovací injekce poskytne specificky upravená očkovací látka pro danou variantu koronaviru.”
Generální ředitel Pfizeru, Albert Bourla, pak k situaci uvedl, že se domnívá, že poptávka po vakcínách by se mohla stát sezónní, podobně jako poptávka po vakcínách proti chřipce. Nic z toho samozřejmě není vytesáno do kamene, ale údaje společnosti Pfizer již naznačují, že posilovací dávka podaná šest měsíců po očkování vyvolává u pacientů vyšší hladinu protilátek.
To je důležité – ačkoli vakcína společnosti Pfizer zůstává účinná i po šesti měsících, zdá se, že její účinnost klesá.
A vzhledem k tomu, že se objevují nové varianty, jako je delta, existují dobré důvody se domnívat, že posilovací dávka bude nakonec u očkovaných osob nutná. Vzhledem k těmto faktorům se zdá velmi pravděpodobné, že Moderna bude i nadále finančně těžit ze své vakcíny proti koronaviru, a její akcie by tak mohly ještě zaznamenat výrazný růst.
Platforma mRNA vakcín společnosti nabízí obrovský potenciál. V současné době má Moderna na svém kontě více než tucet programů, z nichž většina jsou potenciální vakcíny proti různým infekčním onemocněním. Na začátku července biotechnologická společnost zahájila 1. fázi klinického hodnocení mRNA-1010, vakcíny proti chřipce.
Navzdory široké dostupnosti schválených vakcín proti chřipce tato nemoc stále způsobuje vážné zdravotní problémy, částečně protože současné vakcíny jsou účinné pouze ze 40 až 60 %. Moderna se rovněž snaží vyvinout kombinované vakcíny – to znamená vakcíny, které mohou poskytnout imunitu proti více než jedné nemoci.
Není pochyb o tom, že společnost nabízí dlouhodobé příležitosti. Z více než 80 virů objevených v posledních 40 letech jsou v USA komerčně dostupné vakcíny pouze na 4 % z nich. Moderna se tak domnívá, že její přístup k očkovacím látkám na bázi mRNA by jí mohl pomoci vytvořit řadu účinných vakcín proti některým z těchto virů.
Existují dva důležité důvody, proč by ještě nemuselo být pozdě na nákup akcií Moderna. Společnost bude v prvé řadě i nadále těžit z prodejů své vakcíny proti covid-19. Dlouhodobé růstové předpoklady biotechnologické společnosti (podpořené úspěchem vakcíny proti covid-19) jsou však také poměrně atraktivní.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.