Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Levná čínská auta dobývají trh: Existenční hrozba pro Teslu a další výrobce elektromobilů

Američtí výrobci automobilů mají šanci bojovat proti přílivu levných aut z Číny. Čínská vozidla vyšší kvality by však mohla představovat značný problém.

Publikováno
Levná čínská auta dobývají trh: Existenční hrozba pro Teslu a další výrobce elektromobilů
Zdroj: Depositphotos.com

Čínská levná elektrická vozidla, jako je BYD Seagull, sice nejsou pro americké spotřebitele lákadlem, přesto na ně byla uvalena vysoká dovozní cla.

Americká vláda se obává přívalu levných automobilů, které by mohly narušit domácí průmysl. Skutečná hrozba však spočívá spíše ve vysoce kvalitních čínských elektrických vozech, které by mohly konkurovat na globálním trhu.

Aktuální vývoj ceny akcií BYD

Načítání
Načítání
Kupte si akcie BYD Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Levná čínská auta

Seagull od čínské automobilky BYD, s cenou kolem 10 000 dolarů, je příkladem levného čínského elektromobilu.

Čínské automobilky dokážou udržet nízké ceny díky několika klíčovým faktorům: zejména vyrábějí vlastní baterie a eliminují některé “luxusní prvky”, jako je přední úložný prostor nebo zadní stěrač.

Tato úsporná opatření nejsou inovativní, ale umožňují nabídnout vozidla za velmi nízké ceny.

Většina těchto levných aut je však malých, což je formát, který americké spotřebitele příliš neláká. Seagull je například o metr kratší než Tesla Model Y a jeho roztomilý design připomíná spíš animované Mimoně, což v USA není velký prodejní argument.

Přesto americká vláda uvalila na čínská elektrická vozidla a jejich komponenty vysoká cla, aby zabránila přílivu levných vozů. Bidenova administrativa zvýšila dovozní tarify na čínská elektrická vozidla o 100 %, což efektivně blokuje jejich vstup na americký trh.

Na klíčové komponenty pro výrobu EV Biden zavedl 25% tarif. Donald Trump by dokonce tyto tarify ještě zvýšil.

Zabrat musí američtí výrobci

Opatření je však pouze krátkodobým řešením. Pablo Di Si, generální ředitel Volkswagen Group of America, upozorňuje, že tato opatření mohou být účinná maximálně deset let.

Americké automobilky musí využít tento čas k tomu, aby navrhly a postavily vlastní cenově dostupná elektrická vozidla, jinak riskují, že se bude opakovat situace z 80. let, kdy americký automobilový průmysl dostal na frak od japonských automobilek.

Díky clům se čínská auta do USA nedostanou a američtí výrobci jsou prakticky nuceni investovat do domácí výroby komponentů pro elektrická vozidla.

Tato situace poskytuje americkým automobilkám čas na inovace. Investice do technologie levnějších baterií by mohla být klíčem k úspěchu. Elektrická vozidla se totiž liší od tradičních aut mimo jiné v jednom důležitém ohledu – baterie stojí zhruba dvakrát více než práce.

Takže levné baterie, a ne levná práce, se mohou stát určující konkurenční výhodou na rostoucím trhu elektromobilů.

Některé automobilky už na tom pracují

General Motors, Ford a další se snaží vyvinout dostupná elektrická auta, která by mohla konkurovat čínským modelům nejen kvalitou a technologickým pokrokem, ale i cenou.

Ford například výrazně investuje do vývoje nové generace elektrických vozidel, včetně menších SUV a nákladních aut, která by mohla být cenově dostupná a zároveň vysoce kvalitní.

Zatím se ví jen to, že marže by měly konkurovat tradičním vozidlům, což znamená, že Ford se zaměřuje na snižování nákladů na výrobu.

Nejvíce může ztratit Tesla a proto musí postupovat rychleji.

Svůj levnější elektromobil slibuje už dlouho a dává si na čas i s plným zavedením nových výrobních postupů, které mají snížit celkové náklady na výrobu vozu o 50 % v porovnání s modelem 3.

Aktuální vývoj ceny akcií Tesla

Načítání
Načítání
Kupte si akcie Tesla Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Tesla se nyní rozhodla urychlit vývoj dostupného modelu, který investoři nazývají Model 2. Zrychlení výroby znamená, že vůz bude stát o něco více, ale na silnicích by se mohl objevit začátkem roku 2025.

Analytik společnosti Wedbush Dan Ives označil toto rozhodnutí za chytrý strategický krok a věří, že Tesla bude lídrem v segmentu nižších tříd.

Nyní ale musí Tesla dodržet své časové plány, což pro společnost nebylo nikdy snadné. Musk například sliboval, že Tesla bude jezdit bez lidské asistence do roku 2017. Cybertruck, představený v roce 2019, byl poprvé dodán zákazníkům až v roce 2023.

Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:

Favorit redakce

Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
Výhody
  • Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
  • Možnost nákupu frakčních akcií a ETF
Nevýhody
  • Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
  • Danění českých dividend 35% sazbou
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.

Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!

Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.

Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.

Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.

Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.

Líbil se vám tento článek?
1
0

Autor

Milovník finančních trhů a akciového investování. Na své investiční cestě uplatňuje dlouhodobý pasivní investiční přístup.

Lubor se ve svých článcích nejčastěji věnuje akciovým titulům a investování do akcií jako takovému. Ekonomická a kryptoměnová témata mu však také nejsou cizí.

Jeho cílem je čtenáře rychle a stručně informovat o dění na finančních trzích.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 64 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.