FinexAkcieLevná čínská auta dobývají trh: Existenční hrozba pro Teslu a další výrobce elektromobilů
Levná čínská auta dobývají trh: Existenční hrozba pro Teslu a další výrobce elektromobilů
Američtí výrobci automobilů mají šanci bojovat proti přílivu levných aut z Číny. Čínská vozidla vyšší kvality by však mohla představovat značný problém.
Americká vláda se obává přívalu levných automobilů, které by mohly narušit domácí průmysl. Skutečná hrozba však spočívá spíše ve vysoce kvalitních čínských elektrických vozech, které by mohly konkurovat na globálním trhu.
Seagull od čínské automobilky BYD, s cenou kolem 10 000 dolarů, je příkladem levného čínského elektromobilu.
Čínské automobilky dokážou udržet nízké ceny díky několika klíčovým faktorům: zejména vyrábějívlastní baterie a eliminují některé “luxusní prvky”, jako je přední úložný prostor nebo zadní stěrač.
Tato úsporná opatření nejsou inovativní, ale umožňují nabídnout vozidla za velmi nízké ceny.
Většina těchto levných aut je však malých, což je formát, který americké spotřebitele příliš neláká. Seagull je například o metr kratší než Tesla Model Y a jeho roztomilý design připomíná spíš animované Mimoně, což v USA není velký prodejní argument.
Přesto americká vláda uvalila na čínská elektrická vozidla a jejich komponenty vysoká cla, aby zabránila přílivu levných vozů. Bidenova administrativa zvýšila dovozní tarify na čínská elektrická vozidla o 100 %, což efektivně blokuje jejich vstup na americký trh.
Na klíčové komponenty pro výrobu EV Biden zavedl 25% tarif. Donald Trump by dokonce tyto tarify ještě zvýšil.
Opatření je však pouze krátkodobým řešením. Pablo Di Si, generální ředitel Volkswagen Group of America, upozorňuje, že tato opatření mohou být účinná maximálně deset let.
Americké automobilky musí využít tento čas k tomu, aby navrhly a postavily vlastnícenově dostupná elektrická vozidla, jinak riskují, že se bude opakovat situace z 80. let, kdy americký automobilový průmysl dostal na frak od japonských automobilek.
Díky clům se čínská auta do USA nedostanou a američtí výrobci jsou prakticky nuceni investovat do domácí výroby komponentů pro elektrická vozidla.
Tato situace poskytuje americkým automobilkám čas na inovace. Investice do technologie levnějších baterií by mohla být klíčem k úspěchu. Elektrická vozidla se totiž liší od tradičních aut mimo jiné v jednom důležitém ohledu – baterie stojí zhruba dvakrát více než práce.
Takže levné baterie, a ne levná práce, se mohou stát určující konkurenční výhodou na rostoucím trhu elektromobilů.
Některé automobilky už na tom pracují
General Motors, Ford a další se snaží vyvinout dostupná elektrická auta, která by mohla konkurovat čínským modelům nejen kvalitou a technologickým pokrokem, ale i cenou.
Ford například výrazně investuje do vývoje nové generace elektrických vozidel, včetně menších SUV a nákladních aut, která by mohla být cenově dostupná a zároveň vysoce kvalitní.
Zatím se ví jen to, že marže by měly konkurovat tradičním vozidlům, což znamená, že Ford se zaměřuje na snižování nákladů na výrobu.
Nejvíce může ztratit Tesla a proto musí postupovat rychleji.
Svůj levnější elektromobil slibuje už dlouho a dává si na čas i s plným zavedením nových výrobních postupů, které mají snížit celkové náklady na výrobu vozu o 50 % v porovnání s modelem 3.
Tesla se nyní rozhodla urychlit vývoj dostupného modelu, který investoři nazývají Model 2. Zrychlení výroby znamená, že vůz bude stát o něco více, ale na silnicích by se mohl objevit začátkem roku 2025.
Analytik společnosti Wedbush Dan Ives označil toto rozhodnutí za chytrý strategický krok a věří, že Tesla bude lídrem v segmentu nižších tříd.
Nyní ale musí Tesla dodržet své časové plány, což pro společnost nebylo nikdy snadné. Musk například sliboval, že Tesla bude jezdit bez lidské asistence do roku 2017. Cybertruck, představený v roce 2019, byl poprvé dodán zákazníkům až v roce 2023.
Uvažujete o investování do akcií? Zvážit můžete některého z námi recenzovaných brokerů:
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Mějte přehled o tom, co se děje na trzích!
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.
Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.
Milovník finančních trhů a akciového investování. Na své investiční cestě uplatňuje dlouhodobý pasivní investiční přístup.
Lubor se ve svých článcích nejčastěji věnuje akciovým titulům a investování do akcií jako takovému. Ekonomická a kryptoměnová témata mu však také nejsou cizí.
Jeho cílem je čtenáře rychle a stručně informovat o dění na finančních trzích.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.