Jednou z největších změn v americké ekonomice poslední dekády bylo rychlé přijetí online prodeje. Nákupy online již nejsou pouhou kuriozitou, ale rychle se stávají preferovanou nákupní metodou pro velmi rychle rostoucí počet lidí.
Maloobchodníci, kteří investovali do digitálních prodejních kanálů v minulosti, dnes hlásí obrovské zisky.
Aktuální posun v nákupních zvyklostech spotřebitelů způsobený do značné míry současnou pandemií pak způsobil, že jsou prodejci nuceni investovat do online prodeje v ještě vyšší míře. V opačném případě budou riskovat, že se stanou nekonkurenceschopní.
Nelze však mluvit o online prodeji, aniž bychom nezmínili Amazon.
Společnost se sídlem v Seattlu v podstatě psala historii online prodeje a investoři, kteří drží akcie Amazon již delší dobu, vydělali enormní jmění. Díky tomu, jak cena akcií Amazon v posledním desetiletí vzrostla, investoři vydělali spoustu peněz, což mimo jiné vytvořilo z řady lidí milionáře.
Zajímá vás, kolik byste museli před 10 lety do Amazonu investovat, abyste mohli být dnes členem exklusivního milionářského klubu?
Možná to bude trochu překvapivé, ale Amazon je v seznamu nejcennějších společností světa relativním nováčkem. E-commerce gigant nakoukl do seznamu 20 největších amerických společností podle tržní kapitalizace až v roce 2014.
Od té doby pokračuje v nezastavitelném růstu a v současnosti je 3. největší akciovou společností ve Spojených státech amerických těsně za Microsoftem. S náskokem žebříčku vévodí Apple.
Narozdíl od společnosti Apple, která na začátku letošního roku deklarovala rozdělení akcií (split) poměru 4 ku 1, Amazon své akcie v posledním desetiletí nerozdělil. Jedná se o změnu dřívějšího trendu v uvažování společnosti, neboť Amazon prodělal hned 3 splity akcií za méně než rok a půl během technologického boomu v letech 1998 až 1999.
Dalším jasným rozdílem mezi Amazonem a jeho mega-cap technologickými konkurenty je, že doposud nevyplácí dividendu.
Kolik akcií byste museli koupit, abyste na tomto růstu získali milión?
Stanovení počtu akcií Amazon, které byste museli před 10 lety koupit, abyste dnes byli milionáři, je poměrně jednoduchým matematickým rébusem.
Aktuálně se akcie Amazon obchodují za 3250 dolarů, takže milion dolarů představuje 308 akcí. Cena akcií Amazon činila před 10 lety “pouhých” 180 dolarů.
Poznámka
Pokud byste tehdy koupili 308 akcií Amazonu za zmíněnou cenu, vyšla by vás tehdejší investice na 55 440 dolarů. Poté by už postačilo být dostatečně trpělivý a dnes by vaše pozice měla hodnotu milionu dolarů.
Pokud by vám stačilo stát se “jenom” korunovým milionářem, případně by vás zajímal přepočet na koruny, vydělali byste navíc na kurzu dolaru vůči koruně, neboť začátkem roku 2011 bylo možné nakupovat dolar za cenu kolem 19 korun.
Co je ještě lepší? Růst Amazonu není zdaleka u konce!
Zdaleka ne všichni investoři se ohledně akcií Amazonu vyjadřují pozitivně. Největší současné argumenty proti akcím Amazon jsou dvě odlišné, přesto vzájemně související teze. Nejsou však příliš pravdivé, na což se podíváme níže.
1. argument
Méně významný ze dvou argumentů zní, že díky své obrovské tržní kapitalizaci přesahující 1,6 bilionu dolarů je společnost již příliš velká na to, aby nadále odměňovala dlouhodobé investory růstem. Tento argument zdůrazňující fakt, že “snadné peníze již byly vydělané”, však není úplně platný.
Ve 3. čtvrtletí loňského roku zjistil úřad pro sčítání lidu v USA, že online prodej činí pouze 14,3 % z celkového maloobchodního prodeje.
Přestože pandemie v krátkodobém výhledu zvýšila objem nákupů přes internet, dlouhodobé trendy podporující růst online prodeje se v dohledné době pravděpodobně měnit nebudou. Jako největší prodejce v online sféře v USA stále Amazon spočívá na pozici řídícího činitele, který bude z této pokračující změny těžit nejvíce.
2. argument
Druhý argument proti akcím Amazonu se pak soustředí na jeho ocenění. Ale i tento argument jde poměrně snadno vyvrátit, pokud se na hospodaření Amazonu podíváme blíže. V posledních letech roste objem tržeb a ziskovosti online giganta podobným tempem jako jeho cena. Během prvních 9 měsíců roku 2020 zvýšil Amazon tržby o 37 % oproti předchozímu roku a zisk na akcii vzrostl téměř o 70 %.
Poznámka
PEG (price/earnings to growth ratio) poměr, který porovnává odhady budoucích zisků s dnešním oceněním, se v současné době rovná číslu 1,25. To je velmi nízká cifra, díky které Amazon spíše připomíná hodnotovou akcii než společnost s vysokým růstem.
Zároveň bychom neměli zapomínat na to, že dnes už to není pouze maloobchodní prodej s nízkou marží, ale spíše cloudová technologie, ve které je Amazon jednička na trhu.
Právě moderní technologie táhnou obrovské tržby společnosti a zvyšují zisk na akcii. Služba Amazon Web Services, díky níž Amazon ovládá téměř třetinu trhu s cloudovými technologiemi, bude motorem budoucího růstu.
Pro investory Amazonu bylo poslední desetiletí skvělé, nicméně společnost dokázala obrovské objemy vygenerovaných peněz umně investovat a stále nabízí zajímavé vyhlídky pro budoucí růst.
Jaký je váš názor na Amazor? Investujete do něj, nebo máte lepší tipy? Připojte se do diskuze pod článkem.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.