Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Čínská nadprodukce ohrožuje americké společnosti. Může americká vláda ochránit domácí firmy před levnějšími čínskými elektromobily?
Americká ministryně financí Janet Yellen při téměř týdenní státní návštěvě v Číně varovala před tamní nadprodukcí, která ohrožuje firmy i pracující lidi ve Spojených státech stejně jako v dalších zemích světa.
Nejde o nový problém, ale aktuálně se výrazně prohlubuje. Především v oborech jako je výroba solárních panelů nebo elektromobilů
Rostoucí dostupnost elektrických aut je sice dobrá zpráva pro spotřebitele i životní prostředí, ale západní výrobce tolik netěší.
Americký výrobce elektromobilů Tesla od ledna ztratil 33 % své tržní kapitalizace a prohrává svůj boj s BYDem a dalšími mnohem levnějšími čínskými konkurenty.
Čínský trh je při tom klíčový. 40 % prodaných aut v Číně tvoří elektromobily, což je dvojnásobek ve srovnání s celosvětovým podílem. Tamní vláda situaci aktivně podpořila prostřednictvím dotací jak na výrobu, tak i nákup elektrických vozů.
S expanzí na západní trhy začínají Spojené státy i Evropská unie rozmýšlet, jak podpořit domácí produkci v nerovné cenové válce s čínskými výrobci, a Janet Yellenová při své návštěvě čínský postup kritizovala.
Omezení podpory rozvoje elektromobilů ze strany čínské vlády by však byl krok proti dekarbonizaci.
Jednou z možností, jak může americká vláda pomoci Tesle nebo Rivianu v boji s dotovanými čínskými výrobci, je zavedení cel nebo tarifů na dovoz čínských elektromobilů. Tím by se alespoň na americkém trhu staly čínské elektromobily dražšími a domácí firmy konkurenceschopnějšími.
Nebo může vláda dotovat domácí produkci a prostředky na dotace získat vyššími “uhlíkovými daněmi”. To se ve vztahu k životnímu prostředí zdá být ideální možností.
Zdaněním vyšší produkce uhlíkových plynů by stát získal prostředky na podporu rozvoje elektromobility.
Negativní externalita v podobě vysoké produkce skleníkových plynů by byla internalizována pomocí daně a získané prostředky by pomohly rozvoji trhu.
Pozitivní dopad dekarbonizačních snah by se pak vyplácel i finančně díky úsporám z rozsahu pro výrobce na rostoucím trhu i větší dostupnosti elektromobilů pro spotřebitele.
Jenže pozitivní dopad by byl vidět daleko později než samotné zvýšení daní, které by občana pochopitelně zaujalo okamžitě. A vzhledem k tomu, že USA čekají v letošním roce prezidentské volby, jsou takto nepopulární kroky nepravděpodobné.
Daleko lépe bude totiž zapůsobí, když se vláda “postaví za své občany a domácí firmy” tím, že uvalí clo nebo tarifní omezení na elektrické vozy dovezené z Číny. Z toho budou plynout příjmy do státní kasy, ale ne z kapes Američanů.
I když je toto řešení krátkozraké a není v souladu s dekarbonizačními snahami, je politicky atraktivnější a proto i pravděpodobnější.
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic neuteče.
Jednou týdně vám do schránky přijde naše Burza s odstupem, ve které odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát měsíčně se pak můžete těšit na sérii Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Je to úplně zadarmo a kdykoliv se můžete odhlásit. Mějte všechny důležité informace ve své emailové schránce. Pomůžeme vám dělat chytrá finanční rozhodnutí. Stačí se přihlásit k odběru vyplněním formuláře níže.
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.