Podle toho, jak vysoko se nachází indexy to na druhou krizi koronaviru nevypadá. Centrální banky a politici jednotlivých zemí se zavazují, že udělají vše, aby dopad krize byl co nejmenší. Jenže i přes tyto snahy je ekonomická krize realitou. Ve spoustě odvětví bude dopad velmi silný.
Obecně se ve světě snížila rychlost oběhu peněz a to bude mít obrovský vliv na tvorbu bohatství.
Zavedení různých hygienických opatření bude mít zase dopad na snížení efektivity práce. Krize na trhu práce pomalu začíná. Ve skutečnosti politici mohou dosáhnout jen toho, že následky krize rozloží do delší časové roviny.
Změní se chování spotřebitelů?
Krize tedy bude mít pravděpodobně dlouhodobý průběh (viz dopad na automobilový průmysl). Bude jen velmi málo průmyslových odvětví a sektorů, které zůstanou ušetřeny. Dnes se především mluví o makroekonomických důsledcích krize, ale velmi ojediněle si můžeme něco přečíst o změně chování spotřebitelů. To jak se změní chování spotřebitelů bude klíčové pro dobrou investici.
Poučení z krize 2008
Z minulé krize v roce 2008 víme, že lidé omezili nákup aut, omezili cestování a realitní trh se v Evropě o něco málo propadl. Je velmi pravděpodobné, že se bude tento scénář opakovat s tím rozdílem, že většině Evropanů leží na kontě větší částka peněz. Během krize byla většina kamenných obchodů zavřených a lidé utráceli jen za to nejnutnější.
S příchodem krize a hrozbou nezaměstnanosti se nedá počítat s tím, že lidé budou bezhlavě utrácet.
Stejně tak jako v roce 2008 může dojít k opakování historie. Spotřebitelé si místo dražších požitků či věcí, dopřáli lepší jídlo a čas od času i luxusní potraviny. Navíc pocit ohrožení z možné nákazy vede lidi k nakupování zásob. Z této úvahy vyplývá, že tak jako po roce 2008, má velkou šanci na nulové krizové následky právě potravinářský sektor.
Právě proto vám v tomto článku nabídneme analýzu dvou předních společností: Nestlé a Bonduelle. Pojďme se společně podívat, v čem jsou tyto společnosti zajímavé.
Další zajímavé akciové tituly ze série investiční tipy
Nestlé je největší firma na světě v potravinářském sektoru. Současná hodnota firmy je 322 000 milionů dolarů.
Tento obrovský náskok Nestlé za sebou s velkým odstupem nechává své konkurenty jako americkou společnost Mondelez (76 000 milionů dolarů) a nebo francouzskou společnost Danone (45 000 milonů dolaru). Právě pozice neohrožené světové jedničkyje hlavním důvodem, proč je tato společnost náš investiční tip.
Silné a stabilní společnosti mají větší šanci lépe přežít krizi. Tato švýcarská společnost byla založena už v roce 1866 a je velká pravděpodobnost, že nás všechny přežije.
Právě to, že se společnost musela vyrovnat s dvěma světovými válkami a pádem Sovětského svazu je důvodem, že i současnou krizí propluje.
Velkou výhodou Nestlé je, že ve svém portfoliu má spoustu zavedených značek a to nejen v oblasti cukrovinek. Celkový obrat společnosti je rozdělen do následujících pólů aktivit.
Aktivity Nestlé
33 procent tvoří nápojářský sektor a rozpustné nápoje se značkami jako Nescafé, Nespresso, voda Vittel, nebo nápoje jako Nesquik nebo Nestea. 16 procent tvoří farmaceutické produkty, a nezanedbatelných 14 procent tvoří výrobky pro domácí mazlíčky. Právě tato sekce vzhledem k demografickým poměrům v západním světě má velký potenciál pro růst. I v krizi lidé raději šetří na sobě než na svých domácích mazlíčcích.
14 procent obratu tvoří mléčné a zmrzlinářské produkty a to především známá značka Haagen Dazs. 13 procent pak ostatní výrobky jako mražené potraviny, polévky, omáčky a sortiment energy nápojů a doplňku stravy pro sportovce. Na slavné sladké tyčinky Kitkat nebo lentilky Smarties a jiné sladkosti připadá 9 procent z celkového obratu.
Investice do Nestlé tak znamená prakticky investicí do všeho, co se jí a to jak pro člověka tak pro zvířata.
Nestlé je všude po světě. Evropa a Severní Afrika tvoří přes 27 procent tržeb, Spojené státy pak 31 procent tržeb 15 procent připadá na zbytek Ameriky a 7,5 procenta v Číně a 18 procent v Austrálii. Toto rozložení napovídá, že Nestlé může ještě velmi rychle růst právě v Asii, kde bude čím dál větší tlak na globalizování kuchyně a chutě.
Jedinou vadu na kráse této společnosti je relativně nízká dividenda, která se pravidelně pohybuje okolo 2-3 % ročně. V červenci letošního roku Nestlé oznámilo spolupráci se Starbucksem v USA.
Pro úplnost dodejme, že pro českého investora jsou tyto akcie zajímavé, neboť její hlavní kotace je v švýcarských francích. Švýcarské franky jsou kvalitní alternativa vůči české koruně.
Druhý investiční tip je taktéž z oblasti, které by mělo krizové prostředí svědčit. Společnost Bonduelle je totiž evropskou jedničkou na poli konzervované zeleniny a jejich výrobky se nachází i na českých pultech. Nejenom v konzervárenském odvětví Bonduelle je evropskou jedničkou, ale i v produkci salátu a čerstvých salátových výrobku. Posledním sektorem jejich aktivit je pak trh s mraženou zeleninou.
Společnost vlastní 56 výrobních továren a zpracovatelských produktů po celém světě. Z toho vyplývá, že kdo se chtěl během krize zásobit zeleninovými konzervami, tak jen těžko v železných zásobách nenajde tuhle značku.
Z hlediska geografického rozložení obratu jasně vede Francie s 23 procenty následuje Německo s 8 procenty, zbytek Evropy se podílí na obratu 16 procenty. USA společně s Kanadou pak představují 45 procent odbytu pro značky této společnosti. Na zbytek světa pak připadá 8 procent. Velkým rizikem společnosti je právě závislost na evropském a americkém trhu. Navíc americký potravinářský řetězec Walmart chce v následujících letech snížit odběr výrobků této francouzské firmy. Důvodem je velká závislost obchodního řetězce na této značce.
Firma již na konci první čtvrtletí 2020 oznámila, že v posledních březnových dnech stoupl razantně prodej konzerv. Dá se předpokládat, že tento trend trval přinejmenším dva měsíce. Touto dobrou zprávou se společnost snažila vyvážit pokles prodeje mražené zeleniny, kterou nakupují především majitelé restaurací. Je tedy těžké jednoznačně vyhodnotit situaci společnosti jako růstovou, ale jedno je jisté: společnost krizí propluje.
To nejlepší na konec. Zvláště pokud se jedná o dlouhodobou investici je důležité si prohlédnout akcionářskou strukturu firmy.
Nejlepší firmy z dlouhodobého hlediska jsou právě rodinné firmy.
Tyto firmy raději než krátkodobý zisk preferují dlouhodobý růst společnosti. Navíc potravinářský sektor se hodí pro tuto strategií mnohem lépe než technologické firmy. Rodina Bonduelle vlastní přes 16 milionů akcií, což představuje více než 49procentní podíl ve firmě. Tento podíl má hodnotu přes 389 milionů dolarů.
Vývoj ceny akcií Bonduelle za poslední rok
Lidé budou jíst pořád a jejich stravovací návyky se mění dlouhodobě nikoliv ze dne na den a proto investice do potravinářského odvětví patřím k vhodným strategiím v rozbouřených dobách.
Jste opačného názoru? Podělte se s námi o něj níže v komentářích.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.