Autonomní služba Cruise společnosti General Motors a projekt Waymo společnosti Alphabet se ve čtvrtek 30. 9. staly prvními společnostmi, které získaly povolení k provozování autonomních jízd s pasažéry v Kalifornii.
Cruise získalo od kalifornského úřadu pro motorová vozidla povolení nabízet v některých částech San Franciska noční jízdy cestujícím bez řidiče. Waymo získalo od regulačního orgánu povolení k nasazení autonomních vozidel, které by měly být zatím “jištěny” lidským řidičem za volantem.
Úřad pro motorová vozidla uvedl, že společnostem povolí komerční služby, ale že budou muset získat další povolení od kalifornské komise pro veřejné služby, aby mohly začít za jízdu vybírat od cestujících poplatky.
Již loni získala společnost Nuro podobné povolení k nasazení samořídících vozidel v Kalifornii, ale to se týkalo pouze doručování zboží, nikoli jízd s cestujícími.
Kalifornský úřad pro motorová vozidla uvedl, že nové povolení umožní společnosti Cruise provozovat svá vozidla ve vymezených částech San Francisca mezi 22:00 a 6:00 s maximální povolenou rychlostí 30 mil za hodinu (cca 50 km/h). Nutno říct, že zpráva měla velmi pozitivní dopad na akcie General Motors, které během následujících dnů zvýšily svou cenu o přibližně 10 %.
Vozidla Waymo, která mají mít za volantem v této fázi z důvodu bezpečnosti i řidiče, jsou schválena k provozu na veřejných komunikacích v částech okresů San Francisco a San Mateo s omezením rychlosti na maximálně 65 mil za hodinu (cca 105 km/h).
Obě společnosti zintenzivnily testování své technologie v oblasti San Francisca, přičemž Cruise používá elektrická vozidla GM Bolt EV a Waymo provozuje plně elektrická SUV Jaguar I-PACE.
Waymo zahájilo veřejné testování v San Franciscu v srpnu zatím bez pasažérů, přičemž za volantem seděl záložní řidič. Stejně tak už poskytovalo placené jízdy bez řidiče přivolané prostřednictvím své aplikace v předměstských oblastech v Arizoně.
Waymo na svém Twitteru uvedlo, že nové povolení k rozšířenému provozu služby pomůže navázat společnosti na dosavadní úsilí a přiblíží technologii autonomního řízení obyvatelům Kalifornie mnohem více.
Vzhledem k velikosti Alphabetu a široké řadě jeho podniků se nejnovější zpráva o uplatnění jeho autonomní technologie v praxi do ceny akcií Alphabet (na rozdíl od akcií GM) příliš výrazně neprojevila.
Do obou projektů investují nejenom mateřské společnosti
Oba startupy zabývající se samořídícími vozidly spěchají s komercializací této nákladné technologie a získávají nové finanční prostředky, když dřívější termíny pro nasazení autonomního řízení na silnici brzdily technologické překážky. Projekt Cruise, mezi jehož investory patří také Softbank a Honda, získal na začátku tohoto roku čerstvých 2,75 miliardy dolarů od investorů, mezi něž patří i Walmart.
Waymo pak v nejnovějším červnovém kole externího financování získalo 2,5 miliardy dolarů od celé řady investorů, mezi které patří například kanadský národní penzijní fond, Fidelity Management & Research Company nebo fondy Silver Lake a Tiger Global.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.