O investování a finanční trhy se zajímám od roku 2013. Krátce na to jsem se spálil jako aktivní day trader. Zaplacené „školné“ se mi však celkem vyplatilo. Vrhnul jsem se do studia a od roku 2017 dlouhodobě investuji, přičemž v rámci své strategie kombinuji pasivní a aktivní investiční přístup s výhradním zaměřením na akciové trhy.
Inspirací mi jsou především Warren Buffett a jeho učitel Benjamin Graham, z českých investorů pak Daniel Gladiš. Nabyté vědomosti se snažím předávat čtenářům, přičemž se nejraději věnuji textům o investičních strategiích, psychologii obchodování a analýzám jednotlivých akcií.
GM a Alphabet (Google) válcují konkurenci na poli autonomních taxíků
Autonomní služba Cruise společnosti General Motors a projekt Waymo společnosti Alphabet se ve čtvrtek 30. 9. staly prvními společnostmi, které získaly povolení k provozování autonomních jízd s pasažéry v Kalifornii.
Cruise získalo od kalifornského úřadu pro motorová vozidla povolení nabízet v některých částech San Franciska noční jízdy cestujícím bez řidiče. Waymo získalo od regulačního orgánu povolení k nasazení autonomních vozidel, které by měly být zatím „jištěny“ lidským řidičem za volantem.
Úřad pro motorová vozidla uvedl, že společnostem povolí komerční služby, ale že budou muset získat další povolení od kalifornské komise pro veřejné služby, aby mohly začít za jízdu vybírat od cestujících poplatky.
Akcie GM dostaly výrazný růstový impulz
Již loni získala společnost Nuro podobné povolení k nasazení samořídících vozidel v Kalifornii, ale to se týkalo pouze doručování zboží, nikoli jízd s cestujícími.
Kalifornský úřad pro motorová vozidla uvedl, že nové povolení umožní společnosti Cruise provozovat svá vozidla ve vymezených částech San Francisca mezi 22:00 a 6:00 s maximální povolenou rychlostí 30 mil za hodinu (cca 50 km/h). Nutno říct, že zpráva měla velmi pozitivní dopad na akcie General Motors, které během následujících dnů zvýšily svou cenu o přibližně 10 %.
Vozidla Waymo, která mají mít za volantem v této fázi z důvodu bezpečnosti i řidiče, jsou schválena k provozu na veřejných komunikacích v částech okresů San Francisco a San Mateo s omezením rychlosti na maximálně 65 mil za hodinu (cca 105 km/h).
Obě společnosti zintenzivnily testování své technologie v oblasti San Francisca, přičemž Cruise používá elektrická vozidla GM Bolt EV a Waymo provozuje plně elektrická SUV Jaguar I-PACE.
Waymo zahájilo veřejné testování v San Franciscu v srpnu zatím bez pasažérů, přičemž za volantem seděl záložní řidič. Stejně tak už poskytovalo placené jízdy bez řidiče přivolané prostřednictvím své aplikace v předměstských oblastech v Arizoně.
Waymo na svém Twitteru uvedlo, že nové povolení k rozšířenému provozu služby pomůže navázat společnosti na dosavadní úsilí a přiblíží technologii autonomního řízení obyvatelům Kalifornie mnohem více.
Vzhledem k velikosti Alphabetu a široké řadě jeho podniků se nejnovější zpráva o uplatnění jeho autonomní technologie v praxi do ceny akcií Alphabet (na rozdíl od akcií GM) příliš výrazně neprojevila.
Do obou projektů investují nejenom mateřské společnosti
Oba startupy zabývající se samořídícími vozidly spěchají s komercializací této nákladné technologie a získávají nové finanční prostředky, když dřívější termíny pro nasazení autonomního řízení na silnici brzdily technologické překážky. Projekt Cruise, mezi jehož investory patří také Softbank a Honda, získal na začátku tohoto roku čerstvých 2,75 miliardy dolarů od investorů, mezi něž patří i Walmart.
Waymo pak v nejnovějším červnovém kole externího financování získalo 2,5 miliardy dolarů od celé řady investorů, mezi které patří například kanadský národní penzijní fond, Fidelity Management & Research Company nebo fondy Silver Lake a Tiger Global.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.