FinexInvestováníDalší čínská automobilka válcuje obry z EU! Jsou její akcie dobrá investice?
Další čínská automobilka válcuje obry z EU! Jsou její akcie dobrá investice?
Čínská automobilka XPeng výrazně posiluje, její akcie letos připsaly už 60 %. Firma navyšuje výrobu, blíží se ziskovosti a expanduje díky spolupráci s VW. Je to dobrá investice?
XPeng (XPEV) už není tím přehlíženým hráčem mezi čínskými EV výrobci.
Ba naopak – akcie od začátku letošního roku vyrostly o 60 % a výsledky z Q1 2025 ukazují, že firma má dobře našlápnuto.
Elektromobilový trh v Číně je stále extrémně fragmentovaný a XPeng zatím drží tržní podíl ve výši pouhých několika procent, takže se zdaleka neblíží gigantovi BYD (BYD).
Firma se rychle blíží profitabilitě, ale ještě musí získat větší tržní podíl, aby mohla pořádně naškálovat výrobu a využívat úspory z rozsahu a efektivitu, jako právě zmíněné BYD.
V čase, kdy konkurenti jako Lucid (LCID) nebo Rivian (RIVN) hlásí ztráty v miliardách, XPeng blížící se nule podává dobrý výkon a ve skupině malých elektroautomobilek platí za jednu z nejzajímavějších investic.
Růst trhá rekordy
XPeng v Q1 2025 doručil přes 94 000 vozů, což představuje meziroční nárůst o 331 %, respektive více než trojnásobek oproti stejnému období loni.
Celkové tržby firmy za první kvartál vzrostly meziročně o 140 % na 2,2 miliardy USD, ztráta se výrazně snížila.
XPeng za Q1 sice prodělal 95 milionů USD, ale to je o 51 % méně než loni. Provozní ztráta 143 milionů USD znamená pokles o 37 %.
Projevují se zde úspory, vyšší provozní efektivita a zlepšující se technologie výroby.
Profitabilita by mohla přijít již v následující kvartálech, nicméně BYD nedávno opět zintenzivnilo cenovou válku, což tyto snahy může narušit.
Konkurenti pro srovnaní doručili:
Lucid: 3 109 vozů
Rivian: 13 588 vozů
XPeng: 94 008 vozů
Rozdíl je propastný, malé prodeje konkurentů vysvětlují i jejich vysoké ztráty.
V dubnu XPeng vyrobil dalších 35 000 vozů a pro Q2 cílí na 108 000, to by znamenalo meziroční nárůst o 250 %.
Široké portfolio modelů
Produktová řada XPengu je dnes poměrně široká:
X9 – elektrický minivan s AI systémem
G9 – prémiové SUV
G6 – středně velké SUV
P7 – sedan
Vozy se prodávají v 223 městech a ve více než 700 pobočkách po celém světě. Cenové rozpětí je 24 000 až 58 000 USD. Portfolio je také relativně široké vzhledem k velikosti XPengu.
Malé značky často kvůli nízkým počtům a zachovaní co největší efektivity vyrábí pouze jeden nebo dva modely.
XPeng se zaměřuje primárně na Evropu, Latinskou Ameriku a Asii. Stále však většinu prodejů tvoří domácí Čína.
Strategická partnerství a aliance
Na rozdíl od Rivianu (Amazon) nebo Lucid (Saúdská Arábie), XPeng stojí spíše samostatně.
Navázal sice určitou technickou spolupráci s Volkswagenem, ale není závislý na podpoře externího partnera, což mu může dávat určitou volnost v rozhodování.
Německý gigant do XPeng investoval spoustu peněz a současně probíhá technická spolupráce, jejímž cílem je vývoj nové platformy pro elektromobily.
Poznámka
XPeng tak získává přístup k evropským trhům, know-how a stabilitě zavedeného hráče, což je v prostředí extrémní konkurence v segmentu EV klíčová výhoda. XPeng zase na oplátku poskytne svoje technologie z oblasti elektromobility.
Zatímco konkurenti jako Lucid a Rivian sázejí na silné investory typu Amazon nebo Saudi PIF, XPeng staví především na technologii a postupném zvyšování objemu výroby. Snaží se pálit co nejméně hotovosti, aby se nemusel obracet na externí pomoc s financováním.
Komerční potenciál AI a technologií
Nejnovější model X9 je vybaven autonomním řízením využívajícím AI. Jde o první vůz značky s tímto typem systému jako standardem.
Management firmy zdůrazňuje, že fyzické nasazení AI technologií může být významným akcelerátorem růstu.
XPeng navíc plánuje uvést na trh více tzv. “blockbuster” produktů, což může podpořit další růst tržeb a cestu k ziskovosti. Společnost v tomto ohledu už nyní překonává např. NIO a další menší výrobce, které ještě před pár lety měly náskok.
Inovace jsou hlavně na čínském trhu extrémně důležité, protože trh je extrémně konkurenční. Kdo z malých hráčů nestihne držet krok a dojdou mu peníze, může velmi rychle zkrachovat.
Valuace a srovnání s rivaly
Z hlediska valuace se XPeng aktuálně obchoduje za přibližně 4násobek tržeb (P/S). To je výrazně výše než například LiAuto, které je na úrovni kolem 1,8 bodu, nebo BYD, jehož P/S osciluje kolem 1,2 bodu.
Rivian a Lucid jsou sice v absolutním vyjádření výš (P/S nad 5), ale jejich růst je pomalejší a marže se buď zhoršují, nebo stagnují. XPeng tak z fundamentálního hlediska nabízí vyšší kvalitu než ostatní značky.
TIP
V meziročním srovnání rostly tržby XPengu o 140 %, zatímco LiAuto přidalo kolem 36 %, BYD asi 30 % a Rivian s Lucidem jen v jednotkách procent. V tomto směru je XPeng jasným lídrem.
Navíc se firmě nejrychleji zlepšují marže, zatímco ostatní buď stagnují, nebo ztrácejí, XPeng dokázal zúžit provozní ztrátu o 40 % a čistou ztrátu o 51 %. A to vše při akceleraci objemů.
Graf akcií Lucid, Rivian a Xpeng za poslední 3 roky
To znamená, že vyšší P/S násobek je z velké části ospravedlněný. XPeng sice není nejlevnější, ale je to z celé skupiny EV firem pravděpodobně ten nejrychleji se zlepšující hráč.
Varování
Nesmíme ovšem zapomenout vzít v potaz tzv. China discount (čínskou slevu), nečínské značky mají obecně vyšší valuace, což je z předchozích řádků patrné, i když jsou jejich fundamenty horší.
Pro ilustraci BYD ve srovnatelných metrikách často překonává Teslu, přesto je valuace zhruba desetinová oproti americkému rivalovi.
Několik slov závěrem
XPeng zažívá mimořádně silné období. Po letech hluboce v červených číslech se ztráta dramaticky zúžila, firma překonává dodávky většiny konkurentů a technologicky jde rychle vpřed.
Zatímco Lucid a Rivian stále bojují o přežití, XPeng už míří k ziskovosti.
Navíc se může opřít o silnou spolupráci s VW, jež by mu mohla pomoci rychle se etablovat na zahraničních trzích.
Akcie od začátku roku vzrostly o 60 % a trh progres firmy tedy docela reflektuje. Valuace akcií XPEV je oproti dalším čínským konkurentům spíše vysoká.
Akcie XPeng jsou velmi zajímavé a určitě by měly být na watchlistu investora sledujícího elektromobilitu, nicméně při aktuální valuaci by investor měl pro vstup do pozice spíše počkat na případnou korekci.
V západním světě by valuace byla extrémně atraktivní, v Číně je vzhledem k politickému riziku a konkurenčnímu prostředí docela vysoká.
Chcete investovat do akcií XPeng nebo jiných výrobců elektromobilů? Pak jedině s XTB!
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.