FinexAkcieCoca-Cola? Zapomeňte. Tahle akcie drtí mateřskou firmu na všech frontách
Coca-Cola? Zapomeňte. Tahle akcie drtí mateřskou firmu na všech frontách
Coca-Cola Company je globální ikonou, ale v roce 2025 ji zastínila její vlastní stáčírna – CCEP. Zatímco KO bojuje s měnovými výkyvy, CCEP roste, vyplácí solidní dividendu a překonává očekávání.
Když se řekne Coca-Cola, mnozí si představí slavné červené logo a perlivý nápoj, který nedá spát fanouškům Coly po celém světě.
Co když ale právě její největší stáčírna – Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) – překonává samotného giganta Coca-Cola Company (KO) i na jeho vlastním hřišti?
Zatímco matička KO letos posiluje o 13 % a bojuje s klesajícími tržbami a silnými měnovými výkyvy, CCEP zaznamenává 20 % růst a láme nové rekordy.
Obě společnosti patří do Nasdaq 100, jejich byznysové modely jsou ale různé – a investoři si lámou hlavu, zda je investice do robustní stáčírny lahodného nápoje výhodnější než přímo do značky.
Srovnání vývoje ceny akcií CCEP a KO v první polovině roku
Dvě strany stejného loga: Franšíza versus stáčírna
Coca-Cola Company svým modelem koncentrátů a licencí neboli franchisingu globálně prodává ochucené sirupy, přičemž výrobu, plnění a distribuci přes své stáčírny zajišťují partneři jako CCEP. Hlavní rozdíly:
Franšíza (KO)
Vyrábí koncentrát a sirupy, investuje do marketingu, inovací a buduje globální značku.
Má vyšší provozní marže (v Q1 2025 až 32,9 % oproti 18,9 % loni), ale skutečné tržby skreslují mimořádné měnové ztráty.
Bojuje s globálními výkyvy měn a zpomalující spotřebou v některých klíčových regionech.
Stáčírna (CCEP)
Lokalizuje výrobu (v Evropě, Pacifiku, Africe), obstarává dodavatelský řetězec, plní a distribuuje finální nápoj.
Díky lokálnímu zpracování těží z nižších přepravních a celních nákladů, flexibilně reaguje na různé sazby DPH a ceny surovin.
Proč by investoři mohli dát přednost akciím CCEP
Lepší krytí měnového rizika: CCEP odvádí tržby v různých lokálních měnách a současně tam i vyrábí, čímž vytváří přirozený hedge proti kolísání kurzu. KO oproti tomu přepočítává vše do USD a trpí na výkyvy hodnoty dolaru.
Stálý růst bez marketingových extrémů: Zatímco KO ročně investuje miliardy do světových kampaní (“Taste the Feeling” a podobně), stáčírna spoléhá na efektivní operace a partnerství s maloobchodními řetězci – silné provozní dovednosti mohou překonat čistou sílu značky.
Regionální růstové příležitosti: CCEP expanduje do Afriky a jihovýchodní Asie, kde spotřeba nealkoholických nápojů roste o 7–8 % ročně. KO sice má globální dosah, ale stáčírna dovede rychleji reagovat na místní podmínky.
Slovo závěrem
Na první pohled se může zdát, že Coca-Cola Company je nedotknutelná ikona s globální silou značky.
Faktem ale je, že Coca-Cola Europacific Partners letos předčí mateřskou firmu nejen v tempu růstu tržeb, ale i ve schopnosti vracet kapitál akcionářům skrze robustní buyback a dividendovou politiku.
Stáčírenský model ukazuje, že lokalizovaná výroba, operativní efektivita a inteligentní cenotvorba mohou překonat globální marketingové výdaje.
Investoři, kteří hledají stabilní růst se zajímavými dividendami a nižším měnovým rizikem, by tak mohli zvážit expozici vůči CCEP.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.