Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Coca-Cola? Zapomeňte. Tahle akcie drtí mateřskou firmu na všech frontách

Coca-Cola Company je globální ikonou, ale v roce 2025 ji zastínila její vlastní stáčírna – CCEP. Zatímco KO bojuje s měnovými výkyvy, CCEP roste, vyplácí solidní dividendu a překonává očekávání.

Coca-Cola? Zapomeňte. Tahle akcie drtí mateřskou firmu na všech frontách
Zdroj: depositphotos.com

Když se řekne Coca-Cola, mnozí si představí slavné červené logo a perlivý nápoj, který nedá spát fanouškům Coly po celém světě.

Co když ale právě její největší stáčírna – Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) – překonává samotného giganta Coca-Cola Company (KO) i na jeho vlastním hřišti?

 

Investiční newsletter

Co se aktuálně děje na finančních trzích? Do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a už vám nic důležitého neuteče. 

 

Přihlášením vyjadřujete souhlas s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

 

Děkujeme za Váš zájem.

Váš email byl přidán do naší databáze ✅


(Odhlásit se můžete kdykoli kliknutím na odkaz, který naleznet v patičce všech našich emailů.)


Zatímco matička KO letos posiluje o 13 % a bojuje s klesajícími tržbami a silnými měnovými výkyvy, CCEP zaznamenává 20 % růst a láme nové rekordy.

Obě společnosti patří do Nasdaq 100, jejich byznysové modely jsou ale různé – a investoři si lámou hlavu, zda je investice do robustní stáčírny lahodného nápoje výhodnější než přímo do značky.

Srovnání vývoje ceny akcií CCEP a KO v první polovině roku

Aktuální cena
Změna
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Načítání
Koupit akcie CCEP Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Dvě strany stejného loga: Franšíza versus stáčírna

Coca-Cola Company svým modelem koncentrátů a licencí neboli franchisingu globálně prodává ochucené sirupy, přičemž výrobu, plnění a distribuci přes své stáčírny zajišťují partneři jako CCEP. Hlavní rozdíly:

Franšíza (KO)

  • Vyrábí koncentrát a sirupy, investuje do marketingu, inovací a buduje globální značku.
  • Má vyšší provozní marže (v Q1 2025 až 32,9 % oproti 18,9 % loni), ale skutečné tržby skreslují mimořádné měnové ztráty.
  • Bojuje s globálními výkyvy měn a zpomalující spotřebou v některých klíčových regionech.

Stáčírna (CCEP)

  • Lokalizuje výrobu (v Evropě, Pacifiku, Africe), obstarává dodavatelský řetězec, plní a distribuuje finální nápoj.
  • Díky lokálnímu zpracování těží z nižších přepravních a celních nákladů, flexibilně reaguje na různé sazby DPH a ceny surovin.

Proč by investoři mohli dát přednost akciím CCEP

  1. Lepší krytí měnového rizika: CCEP odvádí tržby v různých lokálních měnách a současně tam i vyrábí, čímž vytváří přirozený hedge proti kolísání kurzu. KO oproti tomu přepočítává vše do USD a trpí na výkyvy hodnoty dolaru.
  2. Stálý růst bez marketingových extrémů: Zatímco KO ročně investuje miliardy do světových kampaní (“Taste the Feeling” a podobně), stáčírna spoléhá na efektivní operace a partnerství s maloobchodními řetězci – silné provozní dovednosti mohou překonat čistou sílu značky.
  3. Finanční flexibilita: S plánem 1,3 miliardy USD pro zpětný odkup akcií a 50% dividendovým výplatním poměrem dokáže CCEP vracet kapitál akcionářům efektivněji.
  4. Regionální růstové příležitosti: CCEP expanduje do Afriky a jihovýchodní Asie, kde spotřeba nealkoholických nápojů roste o 7–8 % ročně. KO sice má globální dosah, ale stáčírna dovede rychleji reagovat na místní podmínky.

Slovo závěrem

Na první pohled se může zdát, že Coca-Cola Company je nedotknutelná ikona s globální silou značky.

Faktem ale je, že Coca-Cola Europacific Partners letos předčí mateřskou firmu nejen v tempu růstu tržeb, ale i ve schopnosti vracet kapitál akcionářům skrze robustní buyback a dividendovou politiku.

Stáčírenský model ukazuje, že lokalizovaná výroba, operativní efektivita a inteligentní cenotvorba mohou překonat globální marketingové výdaje.

Investoři, kteří hledají stabilní růst se zajímavými dividendami a nižším měnovým rizikem, by tak mohli zvážit expozici vůči CCEP.

Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu

Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.

Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!

Pokud s Discordem teprve začínáte, připravili jsme pro vás také stručný návod, jak ho používat.

Líbil se vám tento článek?
4
0

Autor

Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.

O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.

Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií

„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat