Čína se stala největším světovým exportérem automobilů, předstihla Japonsko

V dnešním článku se podíváme na čínskou ekonomiku a detailněji na tamní automobilový sektor. Zpravodajský server BBC přináší článek o tom, že Čína předstihla Japonsko v exportu automobilů a stala se tak jedničkou mezi světovými exportéry automobilů. Pojďme si shrnou nejdůležitější informace a data.
Čína předstihla nejen Německo, ale nyní už i Japonsko v exportu automobilů
Zpravodajský server BBC uvádí, že se Čína stala v prvním čtvrtletí největším světovým exportérem automobilů, když předstihla dosavadního lídra Japonsko.
Podle oficiálních statistik zveřejněných minulý týden vyvezla 1,07 milionu vozů, což je meziročně o 58 % více. Z Japonska putovalo na světové trhy 954 185 automobilů, o 6 % více než ve stejném období loni. Dále z hlediska vývoje můžeme konstatovat, že Čína v roce 2022 předstihla Německo a stala se 2. největším vývozcem automobilů na světě již minulý rok. Podle čínské Generální celní správy vyvezla Čína v roce 2022 zhruba 3,2 milionu vozidel, zatímco Německo exportovalo 2,6 milionu vozidel.
Rostoucí celosvětová poptávka po elektromobilech a růst poptávky v Rusku
Je důležité si uvědomit, že čínský vývoz podpořila rostoucí celosvětová poptávka po elektromobilech a prodej do Ruska. Vzestup čínského automobilového průmyslu pomohl podpořit také odklon od fosilních paliv. Vývoz nových energetických vozidel, mezi něž patří i elektromobily, vzrostl v prvním čtvrtletí ve srovnání s předchozím rokem o více než 90 %.
Od začátku války na Ukrajině, kdy západní země uvalily na Moskvu obchodní sankce, zaznamenala Čína také prudký nárůst vývozu do Ruska. BBC uvádí, že v roce 2022 čínské automobilky vykázaly skokový nárůst svého podílu na ruském trhu poté, co po invazi na Ukrajinu ze země odešli jejich konkurenti včetně německého Volkswagenu a japonské Toyoty.
Závěr – Co stojí za úspěchem čínského exportu automobilů?
Zjednodušeně můžeme říci, že klíčovým faktorem čínského úspěchu jsou levné vstupy při výrobě. A právě nízké výrobní náklady dané levnější pracovní silou a levnějšími surovinami i energií jsou klíčovou výhodou čínských automobilek, díky které dokážou nabídnout levnější auta než tradiční evropské automobilky vyrábějící doma.
Některé čínské automobilky už nyní hovoří o svém záměru postavit továrny přímo v Evropě, což by dramaticky snížilo přepravní náklady, ale na druhé straně by se výrazně zvýšily jejich výrobní náklady.

Autor
O finanční trhy se zajímám od roku 2008. V té době jsem studoval vysokou školu ekonomického zaměření.
Nejvíce mě baví sledovat korelaci mezi jednotlivými ukazately a výpočty jednotlivých ukazatelů. Sleduji jednotlivé makroekonomické ukazatele.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.