Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Čína se stala největším světovým exportérem automobilů, předstihla Japonsko

Čína se stala největším světovým exportérem automobilů, předstihla Japonsko
Zdroj: depositphotos.com

V dnešním článku se podíváme automobilový sektor v Číně. Zpravodajský server BBC přináší článek o tom, že Čína již přeskočila Japonsko v exportu automobilů a stala se tak číslem jedna mezi světovými exportéry automobilů. Pojďme si shrnou nejdůležitější informace a data.

Čína předstihla nejen Německo, ale nyní už i Japonsko v exportu automobilů

Zpravodajský server BBC uvádí, že se Čína stala v prvním čtvrtletí tohoto roku největším exportérem automobilů na světě, když předstihla dosavadního lídra Japonsko.

Podle oficiálních statistik zveřejněných minulý týden vyvezla 1,07 milionu vozů, což je meziročně o 58 % více. Z Japonska putovalo na světové trhy 954 185 automobilů, o 6 % více než ve stejném období loni. Podle čínské Generální celní správy vyvezla Čína v roce 2022 přibližně 3,2 milionu vozidel, zatímco Německo pouze 2,6 milionu vozidel.

Rostoucí celosvětová poptávka po elektromobilech a růst poptávky v Rusku

Je důležité si uvědomit, že čínský vývoz podpořila rostoucí celosvětová poptávka po elektromobilech a prodej do Ruska. Vzestup čínského automobilového průmyslu pomohl podpořit také odklon od fosilních paliv. Vývoz nových energetických vozidel, mezi něž patří i elektromobily, vzrostl v prvním čtvrtletí ve srovnání s předchozím rokem o více než 90 %.

Od začátku války na Ukrajině, kdy západní země uvalily na Moskvu obchodní sankce, zaznamenala Čína také prudký nárůst vývozu do Ruska. BBC uvádí, že v roce 2022 čínské automobilky vykázaly skokový nárůst svého podílu na ruském trhu poté, co po invazi na Ukrajinu ze země odešli jejich konkurenti včetně německého Volkswagenu a japonské Toyoty.

Závěr – Co stojí za úspěchem čínského exportu automobilů?

Zjednodušeně můžeme říci, že klíčovým faktorem čínského úspěchu jsou levné vstupy při výrobě. A právě nízké výrobní náklady dané levnější pracovní silou a levnějšími surovinami i energií jsou klíčovou výhodou čínských automobilek, díky které dokážou nabídnout levnější auta než tradiční evropské automobilky vyrábějící doma.

Některé čínské automobilky už nyní hovoří o svém záměru postavit továrny přímo v Evropě, což by dramaticky snížilo přepravní náklady, ale na druhé straně by se výrazně zvýšily jejich výrobní náklady. 

Líbil se vám tento článek?
4
0

Autor

Vystudovaný ekonom se zájmem o makroekonomické indikátory a zejména úrokové sazby. Centrální banky prostřednictvím úrokových sazeb provádějí svou měnovou politiku, jejíž hlavním cílem je udržet stabilní míru inflace. A tento problém se v posledních letech snaží vyřešit centrální bankéři po celém světě.

Přemysl je přesvědčen, že výše úrokových sazeb ovlivňuje nejen míru inflace, ale i další ukazatele.

“Hledám a popisuji vzájemnou souvislost či korelaci mezi úrokovými sazbami a ostatními ekonomickými ukazateli. Snažím se čtenáře seznámit s tím, jak moc ovlivňují úrokové sazby každodenní život lidí po celém světě.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.