Tentokrát se zaměříme na akcie Alibaba (BABA), které jsou již dost dlouho pod obrovským tlakem. Posledních pár týdnů je na trhu již ryzí panika, což je v aktuální době u technologické společnosti něco zcela nevídaného. Zmíněnou paniku uvidíte, jakmile si uděláme technickou analýzu. U fundamentální analýzy si naopak ukážeme, že hospodářské výsledky jsou chvályhodné.
I přesto se to však s Alibabou veze z kopce, protože prvně po nich šly americké orgány jako např. SEC (Securities and Exchange Comission) a nakonec si na firmu došlápla i čínská vláda. Je to pouze má domněnka, ale já bych si dovolil tvrdit, že to spolu souvisí. Alibaba se dost možná chtěla s americkými orgány domluvit, což se samozřejmě nelíbilo čínské straně.
Jak už bylo řečeno, čínské akcie jsou pod obrovským tlakem. Původně se pouze řešilo, zda Alibaba splňovala americké kontrolní normy. Pokud tyto normy nebudou splněny, hrozilo by jim zamezení přístupu na americké burzy. Delistování z amerických burz ovšem společnostem hrozí i v případě, že SEC získá podezření, že je firma jakkoliv kontrolována cizím státem (Čína).
Čínská vláda nedávno schválila novou legislativu ohledně ochrany osobních dat. Zákon byl samozřejmě namířen proti velkým čínským technologickým korporacím, jako je Alibaba, Tencent a Didi. O podobném zaklekávání na tzv. big tech jsem mluvil i v poslední analýze na Microsoft. Normální praxe dnešní doby.
Co se týče nové legislativy, v případě porušení pravidel je možné firmu sankcionovat až ve výši 5 % jejich ročních výnosů. Pokud má firma profit margin okolo 20 %, čtvrtinu zisku by musela zaplatit. Dokonce je snaha dostat citlivá data z Alibaby pryč. Čínská municipalita Tianjin oznámila všem firmám, které vlastní, aby došlo ke stažení dat z firmy Alibaba. Má dojít k jejich migraci do státem zřízeného cloudu.
Al Gore navýšil svoji investici do Alibaby
Všichni asi trochu znáte Al Gore, což je bývalý vrcholný americký politik. Od politiky již dávno upustil a především se věnuje investicím. Al Gore je spoluzakladatelem firmy Generation Investment Management, které momentálně i šéfuje. Firma nedávno zvýšila svoje investice do technologických titulů jako je právě Alibaba a Intel.
Generation není malá společnost, neboť spravuje aktiva za 36 miliard USD. Firma koupila 921 tisíc tzv. depositary receipts. Což není vyloženě akcie, ale jakýsi derivát prodávaný bankami, který je na ni navázán. Vzhledem k aktuální ceně to znamená, že Generation nakoupilo akcie Alibaba v celkové částce asi 166 milionů USD.
Fundamentální analýze akcie Alibaba
Kvartální účetní období
Jenom pro úplnost uvádím, že Alibaba má účetní zakončení fiskálního roku 31. března. Tudíž kalendářní rok 2020 pro ně účetně skončil až na konci prvního kalendářního kvartálu. Zatímco jejich první účetní kvartál roku je druhý kalendářní kvartál. Jak jsem každopádně říkal, Alibaba má víceméně dobrá čísla. Za druhý kalendářní kvartál firma vygenerovala výnos téměř 32 miliard USD. Profit margin dosahoval skoro 22 %.
Celkový zisk tak činil skoro 7 miliard USD. Mezikvartálně si Alibaba polepšila o 926 %. První čtvrtletí v roce bylo totiž ztrátové. Nebyl to sice extrém, ale nevypadalo to zrovna hezky. Zakončení minulého kalendářního roku bylo též velmi dobré – zisk činil 12 miliard USD, přitom výnos byl podobný. Profit margin byl totiž až 36 %.
Provozní výnos mezikvartálně vzrostl o 504 % na 4,78 miliardy USD, takže se byznys navrátil do normálu. Předchozí kvartál byly provozní výnosy -1 miliarda. EBITDA si též polepšila, dokonce o 1 248 % na 6,32 miliardy USD.
Zisk na akcii (EPS) vzrostl o 912 % na 2,54 bodů. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je skoro 17 %, což je na technologického giganta trochu méně, ale v obecné rovině je číslo zcela uspokojivé. Poměrový ukazatel P/Eje 27,56 bodů. Zase v obecnosti je to vysoké číslo, ale u velkých technologických společností takový průměr.
Roční účetní období
Když se podíváte na jednotlivé roky, máme před sebou slušný výkon. Poslední rok Alibaba dosáhla výnosu zhruba 106 miliard USD, při profitmarginu 21 %. Tudíž čistý zisk byl 22,17 miliardy USD.
Předchozí rok Alibaba zaznamenala podobný úspěch. Výnos byl sice 73 miliard USD, ale profit margin činil přes 29 %. Zisk byl tedy obdobný jako rok 2020. Provozní výnosy jsou poslední dva roky kolem 13,5 miliardy USD. EBITDA je 20,42 miliardy USD. Volné cash flow je výborné – 27,82 miliardy USD, meziročně růst o 43,3 %.
Zisk na akcii (EPS) je za předešlé dva roky přes 8 bodů. ROE je téměř 18 % a P/E ukazuje 27,6 bodů.
Technická analýza akcie Alibaba
Pro technickou analýzu bohatě postačí denní graf. Vezmeme to pěkně chronologicky od posledního kvartálu minulého roku, kdy se vytvořilo all time high na cenové úrovni 320 USD za akcii. Pak šel celý akciový trh do korekce, z čehož se však Alibaba již nevzpamatovala. Cena v podstatě rok v kuse soustavně klesá a po proražení S/R levelu 214 USD nastal vyloženě volný pád.
Tady ty volné pády jsou technicky opakem parabolického růstu Třeba toho, co je k vidění na akciích Microsoftu zmiňovaných v nedávné analýze. Pokud tedy v grafu vidíme drakonické výprodeje, které značí až paniku, měl by se blížit konec propadu. Alespoň z nějakého krátkodobého/střednědobého hlediska. V každém případě akcie Alibaba celkově ztratily více jak 52 % ze své ATH hodnoty.
Hluboký propad, ale za necelý rok je odpovídající. Obzvlášť v kontextu problémů, ve kterých zrovna Alibaba je. Před pár dny ale došlo ke slušnému odrazu kolem 152 USD. Dole v grafu můžete zaregistrovat objemový spike, který se tradičně objevuje právě po volných pádech. Interpretace je jednoduchá, došlo zde k masivním nákupům a negativní setrvačnost tím byla z podstatné části zastavena.
Navíc dno propadu je tvořeno obratovou svící, tzv. Hammer, který má vůbec největší objemy za předešlá léta. Jedná se tudíž o velmi silný býčí signál. Osobně jsem doufal, že propad vydrží až k úrovni 130 USD, kde je solidní konfluence v podobě cenové hladiny, Lov Volume Node objemového profilu, gapu a extrémně přeprodaného RSI.
Trh ovšem rozhodl o odrazu mnohem dříve. V těchto chvílích je kurz na S/R pásmu 175 USD. Pokud cena na této hladině zkonsoliduje, cenová expanze pak může pokračovat.
Závěrem
Z technického hlediska je na první dobrou vidět, že medvědům došla pára. Jakmile už cena padá volným pádem, je to hlavně o emocích, nikoliv racionalitě. A v takových chvílích do trhu začínají naskakovat velcí hráči, kteří tak nakoupí relativně za levno.
V kontextu technologických titulů není Alibaba hospodářsky vyloženě excelentní titul. Ale zcela objektivně se firmě několik let po sobě daří. Otázkou samozřejmě je, jak moc ji ekonomicky poškodí současné problémy s nejrůznějšími regulatorními orgány.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.