Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Amazon vs Netflix – které akcie jsou lepší?

Amazon vs Netflix – které akcie jsou lepší?

Amazon a Netflix se řadí mezi jedny z nejrychleji rostoucích akcií na trhu a rok 2020 není výjimkou. Ve výsledku jsou tak akcie první zmíněné společnosti meziročně výše o 76 % a akcie streamovacího gigantu o 52 %.

Největší podíl na tomto růstu měla především pandemie koronaviru, která však potvrdila i silné postavení obou společností a jejich schopnost profitovat i v dobách kdy se o slovo přihlásí krize.

Pokud byste ale měli možnost investovat pouze do jedné z nich, která by byla tou nejlepší volbou?

Amazon i Netflix jsou tu s námi už od 90. let

Pokud by se rozdávaly ocenění za nejlepší generální ředitele ve svém oboru budou to bezpochyby Jeff Bezos a Reed Hastings. Oběma z nich se totiž během poměrně krátké doby podařilo vybudovat jedny z největších technologických společností na trhu.

Logo AmazonZa Amazonem stál již od roku 1994 právě Jeff Bezos, který z největšího prodejce knih vytvořil jedničku v e-commerce, ale v současnosti i velikána na poli cloud computingu. Již v roce 1999 se Amazonu podařilo dosáhnout tržeb v hodnotě 1,64 miliardy dolarů. O dvacet let později již šlo o 280,5 miliard dolarů, což představuje složenou roční míru růstu ve výši 29 %.

Oba generální ředitelé jsou navíc i vlastníky akcií svých společností. Bezos i přes prodej některých svých akcií stále vlastní ve společnosti podíl v hodnotě 173 miliard dolarů. Hastings vlastní akcie v hodnotě 2,5 miliardy dolarů.

Logo NetflixPodobná přeměna se povedla i Reedu Hastingsovi, který Netflix založil spolu se svým společníkem Marcem Randolphem již v roce 1997. Z počátku se Netflix zaměřoval na půjčování DVD a jejich doručování pomocí pošty. V té době se společnost těšila z přibližně 6,3 milionů odběratelů.

Vedení se však v roce 2007 rozhodlo udělat poměrně odvážný krok, a to přesunout se na pole streamovacího businessu. Tato změna byla nepochybně velmi riskantní a z části narušila již zavedený systém půjčování DVD, nicméně vyplatila se. Od roku 2002, kdy společnost vstoupila na burzu, tak její tržby vzrostly z 1,34 miliard dolarů na 20,1 miliard dolarů v roce 2019, což představuje 17% složenou roční míru růstu.

Netflix se v současnosti blíží k překročení hranice 200 milionů předplatitelů, což ho v porovnání s konkurencí řadí na první místo.

Další v pořadí jsou:

  • Amazon Prime Video – 150 milionů předplatitelů
  • Disney+ – 60 milionů předplatitelů
  • HBO Max – 57 milionů předplatitelů
  • Hulu – 35,5 milionů předplatitelů
Poznámka

TIP: Přečtěte si také náš článek o 3 technologických akciích, které těžily z koronaviru nejvíce.

Z čeho generují své zisky?

Logo Amazon Web Services
Amazon Web Services

Už dávno neplatí, že by většinu zisků akcií Amazonu tvořila jeho divize zaměřující se na e-commerce. Největší zisky v současnosti tvoří jeho podnikání v oblasti cloud computingu pomocí služby Amazon Web Services.

V tomto roce tato divize vygenerovala 62 % celkového zisku. Stejně tak se mu daří i v oblasti poskytování reklamních služeb, které meziročně vzrostly o 45 % na 13,5 miliardy dolarů. Amazon má tedy hned několik možností, jak může generovat zisky a podporovat tak i svůj další růst.

Naopak u akcií Netflixu je růst možný pouze ve dvou případech, a to buď díky rapidnímu nárůstu předplatitelů nebo zvýšením samotného předplatného. V tomto roce jsme se však dočkali obojího. Za poslední tři čtvrtletí vzrostl počet předplatitelů díky pandemii koronaviru o 28,1 milionů a koncem října Netflix oznámil i zdražení předplatného. Ve výsledku by ale tento krok mohl zpomalit příval nových zájemců o jeho služby.

Jak se jim dařilo během třetího čtvrtletí?

Jedním z klíčových ukazatelů jsou bezpochyby volné peněžní prostředky neboli free cash flow.

V případě Netflixu byl však tento ukazatel již několik let v záporu, a to především díky dluhům, které v současnosti představují 15,5 miliardy dolarů (tedy skoro na úrovni ročních tržeb). Tento stav ale není dlouhodobě udržitelný, a právě proto v tomto roce většinu investorů příjemně překvapilo dosáhnutí pozitivního cash-flow ve všech třech čtvrtletích.

Vedení společnosti však nepočítá s tím, že by tento trend měl dlouhého trvání. V příštím roce se očekává návrat do červených čísel, přičemž úplné uzdravení společnosti můžeme očekávat během několika následujících let.

Naopak Amazon chrlí obrovské množství volných peněžních prostředků, které ve většině případů opětovně investuje do svého růstu. Tento rok tedy společnost utratila 25,3 miliardy dolarů na nákup nemovitostí a zařízení, přičemž největší podíl padl především na oblast doručování. Tímto krokem chce Amazon uspokojit vysokou poptávku ze strany zákazníků, a přitom vytvářet neustálý tlak na svojí konkurenci.

Konečný verdikt – Amazon, nebo Netflix?

Netflix je bezpochyby lídrem mezi streamovacími platformami a jeho konkurence nemá prozatím šanci na tom něco změnit. V budoucnu by ho ani nemělo nějak výrazně poškodit ani zvýšení předplatného, které se pravidelně zvyšuje již od roku 2017.

Poznámka

Nabízí se také otázka, zda enormní nárůst nevyvolala pouze pandemie a po jejím odeznění ubude i odebírajících.

Ve výsledku má ale Netflix málo možností, jak generovat vyšší zisky. Právě díky tomu je jednoznačným vítězem v tomto porovnání právě Amazon, který má hned dvě výhody, a to diverzifikovanější příjmy a vysoké volné peněžní prostředky, které využívá ke svému růstu.

Souhlasíte s tím, že Amazon je lepší volba, nebo máte jiný názor? Podělte se s námi o něj v komentářích.

Líbil se vám tento článek?
5
0

Autor

Milovnice a nadšenkyně do financí, investování a kryptoměn. O finančních, ale i technologicky laděných tématech píše již od roku 2016. Kromě akciových trhů s nadšením sleduje nejnovější trendy v oblasti startupů, ale i velkých hráčů v široké škále odvětví od e-commerce a AI až po elektromobilitu nejen ve světě, ale i v našem malém českém rybníčku.

Nikola se však věnuje i tématům spojených s bankovnictvím, pojišťovnictvím či půjčkami, jejichž recenzování věnuje podstatnou část svého času. Ve všech případech jí však záleží na tom, aby si její texty našly cestu nejen ke zkušeným čtenářům a investorům, ale i úplným nováčkům ve světě financí.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.