Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

4 akciové tituly firem z textilního průmyslu: Jsou ceny těchto akcií ohrožené covidem?

4 akciové tituly firem z textilního průmyslu: Jsou ceny těchto akcií ohrožené covidem?

Leckterý investor se daleko raději zabývá technologickými společnostmi, místo toho, aby zkoumal textilní firmy. A přitom ony i ty textilní firmy mají co nabídnout. Silné oděvní společnosti totiž často vytrvale a spolehlivě rostou. Celé jejich odvětví je velice konkurenční a jsou na něm nízké marže, ale pořád se mezi nimi dají najít i firmy, jejichž akcie se zhodnotí o 50 % za rok – kdo by to do oblečení řekl, že?

Při bližším pohledu můžeme narazit na údaj, že průměrný zákazník dnes kupuje o 60 % víc oblečení, než kolik kupoval před 15 lety. To, co textilním firmám nejvíc pomáhá, je e-commerce.

A také moderní trendy – například pozvolný přechod k nabídce produktů udržitelné módy, která méně zatěžuje životní prostředí.

Trh s oděvy roste, ale jednotlivé segmenty se vyvíjejí dost různě. Tak například prodej obuvi klesá, zatímco rostou třeba segmenty luxusních oděvů nebo naopak oblečení za dostupné ceny. Tím to však nekončí, jsou i další významné segmenty – kabelky a doplňky.

V rámci tohoto článku si představíme specifika oděvního průmyslu a podíváme se na čtyři akciové tituly, jež stojí za pozornost.

Od laciné rychlé módy až po svět luxusu

Pokud se podíváme na společnosti jako takové, je odvětví oděvů a textilu značně různorodé. Najdeme zde firmy, které produkují obrovský objem nepříliš kvalitního textilu, který se také prodává za velice nízké ceny. Jinými slovy rychlá móda, fast fashion. Potom jsou zde firmy, které produkují prémiové zboží a poskytují tak vysokou kvalitu – ale obvykle v menším celkovém objemu.

Některé firmy prodávají jen textil, jiné se snaží nabízet širší škálu produktů – příkladem může být prodej potravin v prodejnách Marks & Spencer nebo prodejce luxusních produktů LVMH, o kterém ještě bude řeč níže.

Některé společnosti i nadále drží síť vlastních kamenných prodejen, jiné zase svými produkty zásobují retailové řetězce. A pak jsou tu firmy, které oblečení prodávají výhradně přes internet.

odevni prumysl

Covid se projevil, ale propad nebyl příliš hluboký

Covid sice textilní průmysl znatelně zasáhl, nesrazil ho ale na kolena tak, jako např. letectví nebo hotely. Co bylo znát je to, že klesla poptávka po formálním oblečení, protože jak lidé více a více pracují z domova, nároky na standard odívání se pochopitelně uvolňují. Oproti tomu poptávka po neformálním oblečení, jako jsou polokošile nebo trika, se ukazuje být stabilnější. Poptávce po oblečení navíc značně škodí i zamrznutí turistického ruchu. Jsou to totiž právě turisté, kdo tvoří velkou část poptávky po oděvech.

Není divu, že v poslední době obecně řečeno klesly tržby jak z prodejů oděvů, tak z prodejů obuvi. Ovšem není to propad extrémní, je v řádech jen několika málo procent. Celkově však platí, že zákazníci zatím zůstávají spíše ostražití a zas tolik neutrácejí.

Podívejme se na situaci dvou asi nejznámějších oděvních společností – Nike a Adidas – a také na jednu zajímavou investiční příležitost v segmentu luxusního zboží – LVMH. A zmíníme i jeden retailový titul – H&M.

Akcie Nike – Americká oděvní jednička

Načítání
Načítání
Koupit akcie Nike! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Nike patří k lídrům v oblasti sportovního oblečení. Také je to firma, která dostala mezi zákazníky oblečení, které je na pomezí sportovního a volnočasového odívání. Kromě značky Nike má ještě další značky jako je Converse, Jordan nebo Hurley.

Výnosy i zisky Nike trvale rostou. Firma se snaží prodávat více svého zboží přímo zákazníkům, aby nemusela spoléhat na prostředníky, kteří si samozřejmě berou svou část marže.

Firmě Nike se však podařilo z covidové situace přece jen něco vykřesat – firma posílila digitální část svého byznysu a i díky tomu zaznamenala nárůst v online prodejích. Divize dámského oblečení vyrostla dokonce skoro o 200 %. Dobře se prodávaly i produkty související s opětovným začátkem školy.

Generální ředitel společnosti se nechal slyšet, že svou společnost pokládá za lídra co se přicházení s inovativními produkty týče, a také co do propojení značky s jejími zákazníky. To podle něj budou klíčové výhody pro budoucí růst a úspěch celé firmy.

Na podzim zveřejněné výsledky firmy Nike byly skutečně slušné, protože v mnoha ukazatelích překonaly očekávané odhady.

Finančně byl tedy Nike v poslední době úspěšný, i navzdory globální pandemii. Prudce roste i počet aktivních uživatelů e-commercové aplikace, kterou Nike poskytuje. Čili to se společností Nike nevypadá vůbec špatně.

Akcie Adidas – Oděvní gigant z Evropy

Načítání
Načítání
Koupit akcie Adidas! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Adidas je vlastně nerozlučný rival firmy Nike. Úspěchem této německé firmy se poměřuje úspěch firmy Nike – a platí to samozřejmě i obráceně. Tento evropský obr je stejně jako firma Nike známým gigantem oděvního průmyslu. V něčem je napřed Nike, v něčem v tomto věčném souboji titánů slaví úspěchy Adidas.

Adidas se nicméně už v roce 2015 rozhodně pustil do budování prodejních kanálů online a na internetu začal také silněji propagovat svou značku – přitom nejvíc cílil na lukrativní severoamerický trh. A od té doby akcie Adidasu rostly dokonce silněji než akcie jeho úhlavního konkurenta.

První polovina roku 2020 byla pro Adidas poznamenána covidovou krizí – když omezující opatření dosáhla vrcholu, pro Adidas to znamenalo uzavření zhruba 70 % všech jeho prodejen. Na konci června však už víc než ¾ prodejen opět fungovalo – i když leckde v omezeném režimu. Tržby tento rok proto v porovnání s rokem předchozím nejspíš poklesnou, ale vývoj na důležitém, čínském trhu se zdá být naopak celkem solidní. I u Adidasu výrazně roste hlavně jeho e-commercová část. Online prodávání prostě firmě jde dobře.

Adidas se snaží a usilovně navazuje marketingovou spolupráci s celebritami a sportovci, pouští se do podpory e-sportů a vůbec celkově v oděvech přijímá moderní trendy. Navíc posiluje v Číně, latinské Americe a dalších rozvojových zemích.

Akcie LVMH – Luxusní značky 

Koupit akcie MC! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

Společnost LVMH je největší společností na světě zaměřenou na luxusní zboží. Není divu, že nabízí i mnoho jiného než jen luxusní oblečení (značky Louis Vuitton, Christian Dior a další). Prodává totiž také hodinky (Chaumet, Hublot), prémiový alkohol (Moët & Chandon, Hennessy), šperky (Bvlgari), nebo třeba parfémy – a to i v maloobchodě (Sephora). Celkem patří pod LVMH na 75 značek.

A právě tato diverzifikace firmě zajišťuje, že její výsledky jsou solidní i v současné době nejistoty. Po dobrých výsledcích za rok 2019 proto cena akcií této firmy značně narostla. Dočasné oslabení způsobené covidem proto může být příležitostí k nákupu za výhodnou cenu. Dá se očekávat, že se cena akcií dostane zpět brzy potom, co se situace stabilizuje.

Akcie H&M – Levně a rychle 

Načítání
Načítání
Koupit akcie H&M! Váš kapitál může být ohrožen*

Logo sponzora Koupit!

hm akcieDalší zástupce Evropy – H&M, švédský maloobchodní prodejce oblečení, celým jménem se jmenuje Hennes & Mauritz. Tato firma se specializuje na rychlé dodání moderních módních trendů svým retailovým zákazníkům. Díky svým online obchodům, které má ve 33 zemích světa, je i její geografické pokrytí značné.

Zatím to na velkou oslavu nevypadá – ačkoli akcie firmy H&M nedávno povyskočily o více než 10 %, což se stalo poté, co bylo oznámeno, že byl uplynulý kvartál nakonec finančně nad očekávání. Jenže snadné to maloobchodníci dnes opravdu nemají. Jaký lze očekávat vývoj do budoucna? Těžko říct. Na úrovních, kde byly před nástupem covidu, však ceny ještě zdaleka nejsou.

Nakoupit akcie z textilního průmyslu nebo ne?

Jak je uvedeno výše, firmě Nike se toho hodně vydařilo. Cena akcií tak v poslední době znatelně posílila a přikupovat akcie je na místě jen tehdy, pokud věříte, že růst potrvá. Což o to, našlápnuto má Nike dobře. I podle analytiků se firmě bude spíše dařit i nadále. Pokud máte rádi jistotu, zdá se být Nike rozumnou volbou.

Adidas si také vede vlastně docela dobře. Patrně nebude posilovat o desítky procent, stejně jako takhle moc nebude posilovat Nike. I v jeho případě se však dá předpokládat, že bude stabilně růst, třebaže pomalým tempem.

Oba dva oděvní giganti jsou sice postiženi chladnoucí poptávkou ze strany zákazníků a dočasným uzavřením prodejen, daří se jim však nastartovat online prodeje a chytat se moderních trendů. Jejich výsledky nejsou špatné a zdá se, že je vlastně nic moc neohrožuje.

Zajímavou příležitostí může být LVMH, protože poptávka po luxusním zboží se téměř určitě po skončení covidové doby vrátí k normálu.

Co si o investici do textilních společností myslíte vy? Považujete toto odvětví za nudné a nezajímavé? Nebo máte pocit, že mají co nabídnout? Podělte se s námi o váš názor níže v komentářích.

Další zajímavé akciové sektory:

Líbil se vám tento článek?
3
0

Autor

Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.