Pokud více sledujete dění okolo finančních trhů, určitě vám neuniklo, že Warren Buffett se občas k současné situaci na trzích vyjádří. Což tenhle rok dělá vcelku často. Právě v první polovině letošního roku vyjádřil své pochybnosti nad tržním vývojem. Ovšem kvantitativní uvolňování udělalo své a poslalo část akciového trhu do nebes.
O něm ovšem dnešní článek není, protože se budeme věnovat indikátoru, který je po něm pojmenovaný, a i on sám využívá – tzv. Buffettův indikátor.
“Buďte chamtiví, když se ostatní bojí, a bojte se, když jsou ostatní chamtiví.” To je citát Warrena Buffetta, který je dobře známý a právě teď by se investoři měli bát.
Jak funguje Buffett indikátor?
Buffettův indikátor je snadná cesta vizualizace aktuální situace na trhu s akciemi. Vyjadřuje poměr valuace amerického akciového trhu vůči hrubému domácímu produktu. Není to tedy ryze finanční ukazatel, protože HDP je makroekonomická veličina.
Napřed si graf s indikátorem popišme, abychom ho mnohem lépe chápali. Nástroj pracuje s tzv. směrodatnými odchylkami, od určitého základu, které jsou zde použity dvě na obě “strany”. Pokud jste měli na škole statistiku, určitě jste o směrodatné odchylce slyšeli.
Nejdůležitější pro vás je pochopit, co odchylka představuje, což není nic složitého. Výchozí bod je tedy 0 % a když se posuneme o jednu standardní odchylku nahoru, vytvoří se hranice mezi “fairly valued” a “overvalued“.
Jestli dojde k posunu o dvě standardní odchylky, vytvoří se hranice mezi “overvalued” a “strongly overvalued“. Analogicky to funguje i na opačnou stranu, kde se pracuje s pojmy “undervalued” a “strongly undervalued“.
Jak graf s indikátorem interpretovat?
Pokud chápete výše zmíněné, následná interpretace není vůbec složitá. Všimněte si, že za třicet let byla nejnižší hodnota v pásmu “undervalued” na přelomu 2008/2009. Což je období, kdy se na trhu s akciemi vytvářelo dno bear marketu vzešlého z finanční krize.
Jak je vidno, od “fairly valued” jsme k 10. prosinci 2020 dost daleko a především jsou aktuální hodnoty (72 % od historického průměru) indikátoru dost extrémní, protože jsou v “strongly overvalued” pásmu.
Naposledy byly akcie takto předražené na vrcholu “dotcom” bubliny. Vlastně indikátor předešlý vrchol o jeden procentní bod již překonal.
Závěrem
Mně se osobně Buffett indikátor líbí, protože pěkně vizualizuje propastný rozdíl mezi výkonností amerického hospodářství a akciovým trhem. Nástroj je ovšem pouze jistým doplňkem, protože negeneruje žádné prodejní ani nákupní signály. Nelze vycházet pouze z jednoho ukazatele.
Vystudovaný ekonom a znalec díla Adama Smithe, Davida Ricarda a Johna Keynese, který publikuje obsah o technické analýze kapitálových trhů, fundamentální analýze, makroekonomii a měnové politice.
Jaroslav je přesvědčen, že právě tyto disciplíny jsou zásadní pro pochopení celého kontextu finančního trhu, a snaží se čtenáře vybavit ucelenou myšlenkovou mapou pro přemýšlení nad finančním světem.
“Pro investory je důležitý komplexní znalostní základ, díky kterému může každý minimalizovat rizika.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.