FinexAnalýzyAkcie Apple ztratily 15 % hodnoty! Nastal čas k výhodnému nákupu?
Akcie Apple ztratily 15 % hodnoty! Nastal čas k výhodnému nákupu?
I když Apple dosáhl vysokých zisků, akcie firmy s logem nakousnutého jablka přesto klesají. Vyvolá změna spotřebitelských preferencí další tlak na cenu akcií?
Apple Inc. už dlouhá léta dominuje technologickému průmyslu svými inovativními produkty a službami. Radost z toho mají nejen uživatelé iPhonů, ale i akcionáři.
Za posledních dvacet let totiž dosáhly akcie Applu celkového výnosu přes 18 000 %. Současný úspěch Applu pramení ze silného postavení na trhu a dobré pověsti značky.
Apple je známý vysoce kvalitními a uživatelsky přívětivými výrobky, těší se celosvětové poptávce a má značnou cenovou sílu.
Nejnovější modely iPhonů mají čtyřmístné (dolarové) ceny a spotřebitelé pravděpodobně akceptují jejich další zvyšování.
Stoupající význam softwaru a služeb
Apple operuje ve 4 základních segmentech. Nejvíce příjmů Applu zatím stále generuje iPhone, který má zhruba 50% podíl na celkových výnosech. Jeho význam je podpořen neustálým zaváděním nových modelů.
Vedle iPhonů se Apple zaměřuje na počítače Mac a iPad, které tvoří významnou část tržeb, zejména v segmentu profesionálních a kreativních uživatelů.
Dalším rostoucím segmentem jsou Wearables, Home and Accessories, kam spadají produkty jako Apple Watch, AirPods nebo HomePod.
Zatímco hardware je klíčový, software a služby jako App Store, Apple Music, Apple TV+ nebo iCloud – získávají na stále větší důležitosti.
Tento segment, který zahrnuje i platby za digitální obsah a streamovací služby, již představuje podstatnou část příjmů a vykazuje rychlý růst. V prvním čtvrtletí fiskálního roku 2025 tvořily služby 21,2 % tržeb s hrubou marží 75 %.
Současné ocenění Applu představuje problém, neboť akcie se obchodují s poměrem P/E ve výši 37,8, což je mnohem více než desetiletý průměr 22,9.
Vnitřní hodnota akcie podle www.investing.com je 192 USD, což naznačuje 11% nadhodnocení.
I když Apple ze svého vrcholu již ztratil více než 15 %, z pohledu oceňovacích ukazatelů akcie stále není levná. Při současném ocenění je možné, že by růst Applu nemusel překonat index S&P 500.
Mnozí akcionáři proto budou čekat na větší slevu. Podle technické analýzy je nejbližším supportem cena 195 USD. Dalším zajímavým supportem pak je cena 155 USD. Toto mohou být atraktivní vstupní body pro hodnotové investory.
Spotřebitelské preference
Rizikem pro akcie Apple je změna chování spotřebitelů. Podle výzkumu společnosti Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) z roku 2024 uvedlo pouze 18 % respondentů, že hlavním důvodem pro koupi nového iPhonu jsou nové funkce.
Většina uživatelů si pořizuje nové zařízení pouze z důvodu stáří nebo poškození původního zařízení.
To ovlivňuje frekvenci, s jakou uživatelé přecházejí na nová zařízení. Apple se proto snaží oživit růst a zvýšit atraktivitu svých produktů zavedením významných designových inovací, jako jsou tenčí profily nebo zjednodušené fotoaparáty.
Finanční výsledky
Z finančního hlediska patří Apple mezi celosvětově nejsilnější společnosti.
V prvním čtvrtletí dosáhl tržeb 124,3 miliardy USD a čistého zisku 36,3 miliardy USD, což vedlo ke značnému volnému peněžnímu toku.
Zdroj: www.tradingview.com
Tržby a provozní zisk Apple
To umožnilo odměnit akcionáře. Společnost nedávno vyplatila 3,9 miliardy dolarů na dividendách a 23,6 miliardy dolarů na zpětném odkupu akcií.
Navzdory těmto silným stránkám přetrvávají obavy o budoucí výnosy Applu.
Analytici předpokládají ve fiskálním roce 2024 až 2027 skromné tempo růstu tržeb o 6,6 % a zisku na akcii o 10,6 %.
Pomalejší růst je vzhledem k obrovským výnosům ve výši 391 miliard USD logický. Z vysoké základny je stoupání vždy obtížnější. Jakékoli náznaky nesplnění očekávaných výsledků by proto k další slevě na akciích klidně mohlo vést.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.