Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Vyplatí se investovat do evropského automobilového průmyslu? Podívejte se na tyto 4 zajímavé akciové tituly

Vyplatí se investovat do evropského automobilového průmyslu? Podívejte se na tyto 4 zajímavé akciové tituly
Zdroj: Depositphotos.com

V něčem jsme v České republice skutečně evropští. Pro Českou republiku je totiž klíčový automobilový průmysl. Právě na automotive je navázáno mnoho dodavatelů a vytváří ohromnou část českého HDP.

A to se dá říct i o Evropě jako celku, i když tam už to neplatí tak extrémně. I tak však dnes se zatajeným dechem sledujeme, jak se nakonec vyvinou jednotlivé faktory působící v prospěch a neprospěch prodejních výsledků automobilek. Korona, elektromobilita, regulace… to všechno jsou složité výzvy, kterým musí top management automobilek aktuálně čelit.

A že to není a ani nebude snadné dokazují i nejnovější prognózy prodejů – optimismus se z odhadů začíná vytrácet a nastupuje zdrženlivost a skepse. 

Láká vás automobilový průmysl? Chcete využít výprodejových cen? Podívejte se s námi na 4 zajímavé tituly evropských automobilek, jež můžete obchodovat i vy.

Korona za volantem

Zatímco díky koroně vystřelily vzhůru akcie společností vyvíjejících vakcíny, ochranné pomůcky a dezinfekci, např. aerolinky klesaly ke dnu jako sestřelené letadlo. Automobilky zprvu neztrácely optimismus ohledně budoucího vývoje… jenže všeho do času.

V současné době to s automotive nevypadá růžově. Výrobci přiznávají, že rok 2020 bude v Evropě těžký. Zatímco nedávno se ještě o budoucnosti snažili představitelé automobilek hovořit spíše optimisticky, dnes už jsou jejich prognózy chmurné. Propady prodejů až o 25 %!

Evropská asociace výrobců aut přitom ještě kolem ledna a února 2020 předpokládala, že propad prodejů dosáhne jen nějakých 2 %. To mělo být způsobeno jak zostřujícími se emisními limity, tak ostatní regulací, která z trhu odstraňuje některé zajímavé modely aut. Cena nových automobilů kvůli tomu naopak vzrůstá.

Tenhle základní scénář však vzal za své ve chvíli, kdy celý svět včetně Evropy zachvátil koronavirus. Zavřela se výroba, dealerství přišly o schůzky. Nikdo neměl náladu řešit nákup aut ve chvíli, kdy je celá řada urgentnějších problémů k řešení. Kromě toho zaměstnanci i majitelé firem začali cítit značnou nejistotu ohledně budoucího vývoje – a v takové atmosféře se nikomu plánovat velké výdaje nechce. Typická reakce je: raději teď moc nerozhazovat a uvidí se, jak bude za 5 měsíců nebo za rok.

Pro automobilky tohle samozřejmě není dobrá zpráva. Zamrzlý byznys znamená menší prodeje a menší zisky. Celé jaro pokračoval trend propadu prodejů – ve srovnání s předchozím rokem za prvních 5 měsíců roku 2020 prodeje nových aut poklesly o víc než 40 %!

Automobilky proto už připouštějí, že rok 2020 bude hubený. Během celého letošního roku se čeká, že se prodá o 25 % méně nových automobilů. Tohle bude mít negativní dopad na velkou část evropské ekonomiky, protože právě automotive představuje 28 % všech prostředků vynaložených na inovace – a také je na toto odvětví navázáno ohromné množství dodavatelů a subdodavatelů.

Pomohou automobilkám politická rozhodnutí?

Co by mohlo pomoci je rychlá reakce ze strany vlád zemí EU. Kdyby začaly automobilový průmysl podporovat, mohlo by se podařit pokles zvrátit a zmírnit tak prudký náraz. Politici se tak leckde snaží využít současnou situaci jako příležitost k prosazení větší elektrifikace.

To se automobilkám moc nelíbí, protože přirozená poptávka po elektromobilech je ze strany zákazníků dost nízká. Elektromobily jsou stále dost drahé a náklady na jejich výrobu jsou vysoké. Problémem při prodeji je také argument nedostatečně rozvinuté infrastruktury pro dobíjení, případně strach z malého dojezdu těchto automobilů (i když ten nemusí být vždy opodstatněný).

Teď už se podívejme na jednotlivé evropské automobilky – a hlavně na výkony jejich akcií za poslední rok.

Akcie Renault

Jak si stojí Renault? Tato automobilka za poslední rok ztratila přibližně 55 % hodnoty. A tím to nekončí – na konci července oznámila automobilka ztrátu ve výši přes 8 miliard amerických dolarů. Renault tuto ztrátu zaznamenal v době, kdy stále prochází důkladnou reorganizací, která je založena na partnerství s Nissanem a Mitsubishi.

Generální ředitel automobilky tento vývoj komentoval slovy o dalším snižování fixních nákladů. Už od května se ví, že Renault chce osekat výrobní kapacitu o zhruba 20 %.

Je však fér říct, že velká ztráta byla způsobena slabým výkonem japonského Nissanu (už ten totiž snížil čistý zisk Renaultu o nějakých 5 miliard amerických dolarů). Renault může stále těžit ze svých finančních rezerv i z toho, že získává prostředky od francouzské vlády.

Akcie Daimler

Daimler co nabídnout? Jistěže! Solidně se držel a ve srovnání se stavem před rokem se sice také propadl, ovšem jen o 9,5 %. Nedávno dokonce zaznamenal slušné výsledky za 2. čtvrtletí roku 2020. Koncem července tak díky tomu akcie Daimleru vyrostly o 5 %. Otázkou ovšem je, zda dnes nabízí příležitost k znatelnějšímu budoucímu růstu.

Akcie Volkswagen

A co Volkswagen? Propadl se sice skoro o celou polovinu, ale už je zase o dost silnější. V porovnání s cenou jeden rok zpátky tak dnes ztrácí dokonce méně než 0,5 %! Jak to ale bude s vývojem do budoucna? Jisté to není, protože tak jako každá automobilka i Volkswagen čelí výzvám, které jsme si přiblížili v první části článku.

Volkswagen sice také musel v roce 2020 přerušit výrobu, ale i tak potvrzuje své plány na velkou elektrifikaci. Jenže ani v tomto se koncernu všechno nedaří tak, jak by mělo.

Volkswagen měl nedávno problémy kvůli svému elektromobilu Volkswagen ID.3. Firma samotná jej popisovala jako třetí nejdůležitější model v historii celého koncernu. Problémy se softwarem pro tento model proto jsou značně nepříjemné. Jeho vývoj totiž nešel podle plánu a způsobil to, že uvedení tohoto auta na trh se muselo o několik měsíců odložit. Viník zdržení je šéf softwarové divize koncernu. Dříve vedl vývoj softwaru v BMW – a dařilo se mu. Jenže ve Volkswagenu je to trochu jiné.

Složitější rozhodovací struktura způsobuje, že rozhodování je pomalejší a složitější. V německém tisku je ale právě tento manažer, Christian Senger, popisován jako jeden z nejschopnějších lidí ve Volkswagenu. I když se udály změny ve vedení softwarové odnože koncernu, těžkopádná rozhodovací struktura možná Volkswagenu možná bude úspěch koncernu limitovat. A to i přesto, že hodlá jít budoucnosti vstříc a do pár let bude zřejmě zaměstnávat na 10 000 softwarových inženýrů.

Akcie BMW

Jak jsou na tom v BMW? Drželi se. Propad se sice nevyhnul ani těmhle automobilovým machrům, ale už ze ztrát dost odmazali – akcie této automobilky jsou tak dnes v takovém stavu, že v porovnání se stavem před rokem ztratily jen necelých 6 %. Někteří vlivní analytici i v současné době nadále doporučují akcie BMW k investici (doporučují však i Renault a Daimler).

Budoucnost automobilek zůstává ve hvězdách

Je jasné, že automobilky se mají s čím potýkat. Některé vsázejí na rozmach elektromobility (Volkswagen), jiné se snaží projít restrukturalizací se strategickými partnery (Renault). Pro investiční rozhodnutí nezbývá než doporučit zaměřit se na konkrétní automobilku a rozhodnout se, zda vám její unikátní pozice a strategické plány dávají smysl.

Celkově se však dá říct, že situace automobilek pro příští období bude patrně nestabilní a můžeme očekávat, že se budou akcie dost hýbat. Případnou investici si tedy dobře promyslete.

A jak to s akciovými tituly automobilek máte vy? Zaujala vás možnost investovat do tohoto sektoru, nebo se mu raději vyhnete obloukem? Podělte se s námi o váš názor v komentářích.

Líbil se vám tento článek?
5
0

Autor

Dlouhodobě se zajímám o podnikání, osobní finance a investice. Při studiu jsem pracoval na různých komunikačních pozicích ve finančnictví, bankovnictví a IT. Aktuálně působím už několik let jako freelancer, píšu především o financích. Kromě investic a financí se zajímám také o právo, mediaci, vyjednávání a marketing.

Psaní pro Finex mě nutí být stále v obraze ohledně témat, které se týkají finančního světa – a to je moc dobře.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.