Finex.cz logo
Menu
Finex » Akcie » Velká výhoda elektromobilů je mýtus a vrací nás k základní otázce – vyplatí se?

Velká výhoda elektromobilů je mýtus a vrací nás k základní otázce – vyplatí se?

Velká výhoda elektromobilů je mýtus a vrací nás k základní otázce – vyplatí se?
Zdroj: depositphotos.com

V automobilovém průmyslu nastala doba elektrická a ekologická. Čím dál přísnější ekologické normy v zásadě ani nedávají jinou možnost, a tak zřejmě velmi brzo budete mít i vy jednoho elektrického miláčka doma. Jsou ale elektromobily skutečně i ekonomické?

Elektromobil (minimálně jako druhé auto do rodiny) se zdá být tou správnou cestou. Baterie zcela bez problémů zvládne každodenní dojíždění do práce, a i když nebydlíte v rodinném domě a nemáte možnost nabíjet z domácí zásuvky, nabíjecích míst je čím dál více.

Jaké jsou provozní výhody a nevýhody elektromobilů? 

Člověk si řekne, že ten elektromobil vlastně není vůbec špatný. Dobijete si ho ze zásuvky, na kratší cesty jezdíte skoro zadarmo a technicky se jedná o mnohem jednodušší stroj. Skutečně, v porovnání se spalovacím motorem je elektromotor výrazně jednodušší.

U elektromobilů je převodovka jen jednostupňová, odpadá výměna olejů, filtrů, svíček a starosti o emisní systém (EGR ventily, filtr pevných částic, samotný výfuk, vstřikování močoviny a podobně). Výhod bychom našli více.

Elektromobil jezdí bez emisí, cena za jeden elektrický kilometr je směsně nízká a technicky je to mnohem jednodušší stroj. Je posledním krokem k pořízení snížení vysoké ceny, případně chybějící státní podpora?

Ano i ne. Skutečně většina vyspělých států elektromobily výrazně dotuje. Česká republika zatím víceméně stojí stranou, ale nabízí se otázka, neměl by být elektromobil lákadlem sám o sobě?

Důvodem ke koupi by mělo být ekologické myšlení nebo jednoduše průměrné náklady na jeden km. Elektromobil spotřebuje cca 18 kWh/100 km. Pokud bychom brali cenu 4,80 Kč/kWh, bavíme se o částce 86 Kč na 100 km. Tedy jako kdyby konvenční vůz jezdil cca za 3 litry na 100 km. A to jsme u elektrické energie nepočítali s možností využití nočního proudu, anebo jsme pro příklad mohli využít úspornější elektromobil.

Průměrná cena spotřeby energie elektromobilu na kilometr je 86 haléřů.

Bohužel to není jenom o energii, v dalších nákladech elektromobily zaostávají (i když by neměly)

A k tomu je ještě potřeba připočíst jednodušší technické řešení elektromobilu a tedy i nižší náklady na servis. Teda aspoň tak jsme to brali. Tvrdá data z Nizozemí, kde je jedna z největších penetrací elektromobilů na trhu vůbec, ale hovoří jinak.

Za stejný časový úsek a stejný počet km je cena servisu elektrického auta vůči konvenčnímu vyšší. Největší položkou elektromobilů jsou pneumatiky, které se mění i více než třikrát častěji. Elektromobil váží i o stovky kilogramů více (kvůli váhy akumulátorů), nároky na pneumatiky jsou tak značné.

Navíc elektromobil nabízí ihned maximální krouticí moment, a tak i charakter motoru nahrává vyššímu opotřebení pneumatik. Na elektromobil navíc budete kupovat pneumatiky s vysokým hmotnostním indexem. Ty jsou náročnější na výrobu a tedy drahé (majitelé těžkých konvenčních aut mohou vyprávět – SUV, MPV).

Na druhou stranu je potřeba říci, že náklady na servis nejsou u elektromobilů enormně vyšší. Cca 6-7 % si ale určitě připlatíte.

Velkým rizikem provozních nákladů je bohužel i elektrická energie. Společnost IONITY se u svých rychlonabíječek rozhodla ke zvýšení sazby za rychlé nabíjení na 0,79 EUR/kWh. Jinými slovy je zde riziko, že pokud budete potřebovat nabít rychle, připlatíte si. V takovém případě už vás jeden km na pohonné energii vyjde zřejmě dráž než běžným konvenčním automobilem.

Jaké z toho vyvodit závěry?

Nechceme tímto říci, že elektrická auta jsou špatná. To vůbec ne, ale chceme je ukázat v tom světle, jaké skutečně jsou. Možná je ještě příliš brzo, není vše doladěné a ty výhody určitě brzy přijdou. Zatím je elektromobilů docela málo a až s masovou výrobou se vše vyplatí (nižší cena samotného vozu, nižší cena pneumatik a podobně).

S jistotou ovšem můžeme říci, že elektromobily jsou zajímavé i pro výrobce pneumatik. Za stejný nájezd km spotřebují minimálně 3× více pneumatik… Navíc se bavíme o speciálních zátěžových a nízkoenergetických pneu.

Zatím to vypadá, že elektrická auta v České republice jsou spíše pro nadšence. Co si o nich myslíte vy? Jeli jste někdy elektromobilem a pořídili byste si ho?

Zdroje:

  • Vábnička elektromobilů na levný provoz přestává fungovat. Náklady na kilometr výrazně podraží (auto.cz)

  • Jedna z údajných velkých výhod elektromobilů je mýtus, ukazují data servisů (autoforum.cz)

Ohodnoťte tento článek!

Připojte se k diskuzi
Akcie
Komodity
Krypto
Indexy
ETF
Aktuální cena 24h
Tesla Inc. ---
N/A
ČEZ ---
N/A
Apple ---
N/A
Moneta ---
N/A
Komerční banka ---
N/A
Philip Morris ČR ---
N/A
Erste group ---
N/A
RECENZE

TOP Nejlepší brokeři

eToro logo
eToro Reklama
U 77 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
XTB logo
XTB ★ 93 %
U 82 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo
RoboMarkets ★ 92 %
U 78.16 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Trading212 logo
Trading212 ★ 91 %
U 68 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Degiro logo
Degiro ★ 89 %
Investování zahrnuje rizika ztrát.

Velký test: Investujeme vlastní peníze do investičních platforem

Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Sledujte nás na Facebooku, ať vám nic neunikne!
Facebook icon Jít na Facebook
Finex.cz logo