Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Velká výhoda elektromobilů je mýtus a vrací nás k základní otázce – vyplatí se?

Publikováno
Velká výhoda elektromobilů je mýtus a vrací nás k základní otázce – vyplatí se?
Zdroj: depositphotos.com

V automobilovém průmyslu nastala doba elektrická a ekologická. Čím dál přísnější ekologické normy v zásadě ani nedávají jinou možnost, a tak zřejmě velmi brzo budete mít i vy jednoho elektrického miláčka doma. Jsou ale elektromobily skutečně i ekonomické?

Elektromobil (minimálně jako druhé auto do rodiny) se zdá být tou správnou cestou. Baterie zcela bez problémů zvládne každodenní dojíždění do práce, a i když nebydlíte v rodinném domě a nemáte možnost nabíjet z domácí zásuvky, nabíjecích míst je čím dál více.

Jaké jsou provozní výhody a nevýhody elektromobilů? 

Člověk si řekne, že ten elektromobil vlastně není vůbec špatný. Dobijete si ho ze zásuvky, na kratší cesty jezdíte skoro zadarmo a technicky se jedná o mnohem jednodušší stroj. Skutečně, v porovnání se spalovacím motorem je elektromotor výrazně jednodušší.

U elektromobilů je převodovka jen jednostupňová, odpadá výměna olejů, filtrů, svíček a starosti o emisní systém (EGR ventily, filtr pevných částic, samotný výfuk, vstřikování močoviny a podobně). Výhod bychom našli více.

Elektromobil jezdí bez emisí, cena za jeden elektrický kilometr je směsně nízká a technicky je to mnohem jednodušší stroj. Je posledním krokem k pořízení snížení vysoké ceny, případně chybějící státní podpora?

Ano i ne. Skutečně většina vyspělých států elektromobily výrazně dotuje. Česká republika zatím víceméně stojí stranou, ale nabízí se otázka, neměl by být elektromobil lákadlem sám o sobě?

Důvodem ke koupi by mělo být ekologické myšlení nebo jednoduše průměrné náklady na jeden km. Elektromobil spotřebuje cca 18 kWh/100 km. Pokud bychom brali cenu 4,80 Kč/kWh, bavíme se o částce 86 Kč na 100 km. Tedy jako kdyby konvenční vůz jezdil cca za 3 litry na 100 km. A to jsme u elektrické energie nepočítali s možností využití nočního proudu, anebo jsme pro příklad mohli využít úspornější elektromobil.

Průměrná cena spotřeby energie elektromobilu na kilometr je 86 haléřů.

Bohužel to není jenom o energii, v dalších nákladech elektromobily zaostávají (i když by neměly)

A k tomu je ještě potřeba připočíst jednodušší technické řešení elektromobilu a tedy i nižší náklady na servis. Teda aspoň tak jsme to brali. Tvrdá data z Nizozemí, kde je jedna z největších penetrací elektromobilů na trhu vůbec, ale hovoří jinak.

Za stejný časový úsek a stejný počet km je cena servisu elektrického auta vůči konvenčnímu vyšší. Největší položkou elektromobilů jsou pneumatiky, které se mění i více než třikrát častěji. Elektromobil váží i o stovky kilogramů více (kvůli váhy akumulátorů), nároky na pneumatiky jsou tak značné.

Navíc elektromobil nabízí ihned maximální krouticí moment, a tak i charakter motoru nahrává vyššímu opotřebení pneumatik. Na elektromobil navíc budete kupovat pneumatiky s vysokým hmotnostním indexem. Ty jsou náročnější na výrobu a tedy drahé (majitelé těžkých konvenčních aut mohou vyprávět – SUV, MPV).

Na druhou stranu je potřeba říci, že náklady na servis nejsou u elektromobilů enormně vyšší. Cca 6-7 % si ale určitě připlatíte.

Velkým rizikem provozních nákladů je bohužel i elektrická energie. Společnost IONITY se u svých rychlonabíječek rozhodla ke zvýšení sazby za rychlé nabíjení na 0,79 EUR/kWh. Jinými slovy je zde riziko, že pokud budete potřebovat nabít rychle, připlatíte si. V takovém případě už vás jeden km na pohonné energii vyjde zřejmě dráž než běžným konvenčním automobilem.

Jaké z toho vyvodit závěry?

Nechceme tímto říci, že elektrická auta jsou špatná. To vůbec ne, ale chceme je ukázat v tom světle, jaké skutečně jsou. Možná je ještě příliš brzo, není vše doladěné a ty výhody určitě brzy přijdou. Zatím je elektromobilů docela málo a až s masovou výrobou se vše vyplatí (nižší cena samotného vozu, nižší cena pneumatik a podobně).

S jistotou ovšem můžeme říci, že elektromobily jsou zajímavé i pro výrobce pneumatik. Za stejný nájezd km spotřebují minimálně 3× více pneumatik… Navíc se bavíme o speciálních zátěžových a nízkoenergetických pneu.

Zatím to vypadá, že elektrická auta v České republice jsou spíše pro nadšence. Co si o nich myslíte vy? Jeli jste někdy elektromobilem a pořídili byste si ho?

Zdroje:

  • Vábnička elektromobilů na levný provoz přestává fungovat. Náklady na kilometr výrazně podraží (auto.cz)

  • Jedna z údajných velkých výhod elektromobilů je mýtus, ukazují data servisů (autoforum.cz)
Líbil se vám tento článek?
2
0

Autor

S tradingem jsem aktivně začal v roce 2011, kdy jsem si otevřel první reálný obchodní účet. Po cca ročních zkušenostech s krátkodobými obchody na forexu jsem se přesunul na opce, později zamířil na akcie a komodity.

Dnes mám trading jako koníček a i z těchto důvodů vyhledávám dlouhodobé investice napříč instrumenty. Obchodování je mým dlouhodobým zájmem, o čemž svědčí i moje bakalářská a diplomová práce věnová forexu a tvorbě fundamentální a technické analýzy pro co nejpřesnější predikci. I když se obchodování nevěnuji na plný úvazek, působím ve financích a s chutí publikuji i na těchto webových stránkách.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76-78 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 68 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 76 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎